skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test spotřeby: Benzínové turbo dobíhá naftu

  10:07aktualizováno  10:07
Pro ilustraci vývoje a směřování konstrukce benzinových motorů jsme udělali test spotřeby dvou konkurenčních vozidel jedné třídy.

Test spotřeby: Benzínové turbo dobíhá naftu | foto:  Rastislav Chvála, SME.sk

Při srovnávacím testu tohoto typu jsme neřešili interiér, zavazadlový prostor ani jízdní vlastnosti v zatáčkách. Nakonec kompaktní auta této kategorie jsou velmi vyrovnaná a dnes je souboj designu a ztvárnění kokpitu hlavně o emocích.

Souboj se však dominantně odehrál pod přední kapotou. Kia CEE'D nabídla víceméně klasiku se čtyřválcovým dieselem 1,6 CRDi as výkonem 94 kW. Moderní konstrukce motoru má zajistit hlavně nízkou spotřebu ve městě i při rychlejší jízdě po dálnici.

Rozdílné ceny

Přítomnost naftového motoru pod kapotou však zvyšuje cenu oproti benzínovým verzím až na 16.390 eur. Proti dieselu jsme postavili Focus s benzínovým motorem postaveným podle nejnovějších trendů. Má pouze tři válce, objem sotva jeden litr, nízkou hmotnost a jedno turbodmychadlo.

Test spotřeby: Benzínové turbo dobíhá naftu

Test spotřeby: Benzínové turbo dobíhá naftu

Výkonem 92 kW se vyrovná modelu Kia a cena této verze motoru začíná při ceně 14.190 eur. Na papíře jsou si výkonem i zrychlením auta velmi blízké. Kia deklaruje o 0,4 sekundy lepší zrychlení na stovku a o 0,9 litru nižší spotřebu než Ford.

Testem jsme zjišťovali, zda se dokáže nový benzínový motor přiblížit spotřebou naftovému motoru, avšak zároveň jak bude na tom ve srovnání dynamiky.

Prošli jsme kopce i rychlé cesty

S testem vozidel stejně zatížených zavazadly, ale jen jedním členem posádky jsme začali v krajském městě, pokračovali jsme přes horský přechod Šturec a po klikatých silnicích jsme vyzkoušeli i ty rovnější cesty. Součástí ježdění byly zkoušky zrychlení z 0 na 100 km / h a také pružnosti motorů při předjíždění.

Opakované jízdy s měřicím zařízením alespoň simulovaly dynamický nárok v běžném provozu. V první čistě subjektivní disciplíně kultury chodu nakonec vyhrává tříválec. Při nízké rychlosti sice slyšet tříválcový rytmus, ale jde o velmi příjemnou kulisu. Nafta má navíc více vibrací a přece jen trochu výraznější zvukový projev na silnicích mimo města.

Auta předběhla čísla od výrobce

Součástí testu spotřeby byl přejezd přes horský přechod Šturec. Ford Focus 1,0 EcoBoost má jistý handicap v nižším točivém momentu až o 60 Nm. Jeho výhodou je ale to, že špičku točivého momentu nabízí při nižších otáčkách a v širším spektru. To bylo na Šturci cítit. Přestože zatížení v kufru bylo stejné a i řidiči měli stejnou hmotnost, auto jako takové váží v případě Fordu o 175 kilogramů méně.

Test spotřeby: Benzínové turbo dobíhá naftu

Test spotřeby: Benzínové turbo dobíhá naftu

V soutěži zrychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu na tom byla auta lépe než udává výrobce. Kia předběhla Focus jen o desetinu sekundy a zlepšila se o pár desetin i oproti měřením před měsícem. Možná díky převodovce nebo vyššímu točivému momentu zvládla Kia nárůst rychlosti ze 70 na 100 km / h na třetím stupni o půl sekundy lepší než Ford 1,0 EcoBoost.

Na čtvrtém rychlostním stupni byl rozdíl sekundy ve prospěch Kie. Při tomto musíme upozornit, že jde o měření motoru v tahu. Pokud by se k tomu přidala reakce na plyn, Ford doběhne ztracené desetiny i sekundu, protože má lepší odezvu na nohu řidiče.

Nebyl velký rozdíl

V diferenci průměrných spotřeb kopírovala obě auta rozdíl udávaný výrobcem, avšak byla se spotřebou vyšší než slibuje výrobce. Kia dosáhla průměr 5,0 l/100 km a Ford Focus 5,8 l/100 km.

 Ford potřeboval při nárůstu vnějších rozměrů odlehčení přední nápravy. Malý tříválcový motor to udělal. Focus je o 175 kg lehčí než Kia.

Hlavně od Fordu jsme podvědomě čekali vyšší spotřebu, navíc dokud Kia měla najetých téměř 7000 kilometrů, Ford pouze 3500. Malý benzínový tříválec v měřených disciplínách prohrál ovšem s malým rozdílem. Očekáváme, že v zimě se rychleji zahřeje, méně zatěžuje přední nápravu a v porovnání s dieselem méně stojí. V případě testovaných aut je rozdíl přes 2000 eur.

Jde o jeden z důkazů, jaké je rozhodování mezi typem pohonu těžké. K úplně komplexnímu testu by bylo třeba ještě simulovat zatížení plně obsazeného auta a jezdit ještě více, avšak již první nasbírané údaje napoví hodně.

Porovnání benzínového a naftového motoru
Model Focus 1,0 EB Kia CEE'D 1,6 CRDi
Cena test. motoru od (eur) 14.190 16.390
Motor1,0 EcoBoost 1,6 CRDi
Objem (cm3) 999 1582
Výkon (kW (k)) 92 (125)94 (128)
Při otáčkách (ot. / min.) 6000 4000
Točivý moment (Nm) 200260
Při otáčkách (ot. / min.) 1500-4500 1900-2750
Průměrná spotřeba (l/100km) 5,0 4,1
Zrychlení z 0-100 km / h (s) 11,310,9
Převodovka manuální manuální
Počet stupňů 66
Pohotovostní hmotnost (kg) 1200 1375
Naměřené údaje v testu spotřeby
Spotřeba (l/100km) 5,85,0
Průměrná rychlost (km / h) 58 59
Zrychlení z 0 na 100 km / h (s) 10,58 10,48
Zrychlení 70-100 km / h - 3. stupeň (s) 4,76 4,28
Zrychlení 70-100 km / h - 4. stupeň (s) 5,54 4,51

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz