skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Nejvýkonnější BMW současnosti zkoušíme na hranici možností

  8:22aktualizováno  8:22
BMW M6 fascinuje výkonem a precizním řízením. Čím je dokonalejší technika, tím lepší musí být řidič, ačkoli to navenek tak nevypadá.

V krátkém čase jsem dostal do rukou dvě ukázky vrcholné automobilové techniky v podobě BMW M6 Gran Coupé a M6 Coupé. Byl to takový zážitek, že navzdory redakčnímu předpisu nepoužívat první osobu to v tomto případě musím porušit.

Mnichovská automobilka začíná nabírat s rozšiřováním palety modelů M podobné tempo jako Mercedes s AMG verzemi. Tak jsem s radostí využil možnosti ochutnávat jedno za druhým.

S karosářským hybridem coupé a sedanu jsem zkoušel obratnost při našich testovacích procedurách a "krátké" kupé jsem v předpremiéře dohromady s fanoušky BMW (10.8.2013) vyzkoušel v centru bezpečné jízdy na Slovakia Ringu.

Stěrače neschovali

Na rozdíl od minulé generace BMW řady 6 si můžu na té aktuální i oči nechat, protože působí jako nižší a štíhlejší. Pochopitelně po nacpání osmiválce do pětimetrového kolosu museli konstruktéři odlehčovat, kde se dalo, a to zejména na nejvyšších místech.

Zašlo to až tak daleko, že ani na střechu, kapotu a ani na víko kufru nelze magnetem připnout GPS snímač měřící techniky. Zvlášť karbonová střecha vypadá už napohled velmi efektně a celkově karoserie ze sebe vyzařuje nízké těžiště.

BMW M6

BMW M6

Ve snaze o aerodynamiku nechápu vyčnívající stěrače vysoko nad linii přední kapoty. Gran Coupé Vás podplatí svým majestátem a poutá pozornost množstvím detailů, zejména keramickými brzdami se 400 milimetrovými kotouči vpředu. Ano, M6 Gran Coupé dokáže zvýšit tep už při statické obhlídce.

Dostalo dvě zázračné tlačítka

BMW natáhlo historicky sportovně úspěšnou řadu šest až na nechutnou úroveň limuzíny a jediným štěstím je zachování tradičního kokpitu. Za volantem ztrácím pocit, že kolem je ještě hodně hmoty a relativně i hodně místa k sezení.

Při velké přitažlivosti kokpitu BMW se mi vnucuje otázka, pro koho jsou ta ostatní sedadla, kdo bude ochoten tolerovat zrychlení z 0 na 100 za 4,2 sekundy a také ta obrovská boční přetížení. Vždyť řidičovo sedadlo sotva splňuje nároky na boční držení těla a absorbování dynamických sil.

BMW M6

BMW M6

V časech, kdy se ztrácejí jednoúčelová auta a vítězí univerzálnost ztělesněná přepínáním charakteristiky téměř všeho, co souvisí s pohybem auta, je potěšitelný nápad BMW udělat dvě programovatelná M tlačítka.

Řidič si může tlačítko M1 nastavit na nejtvrdší brutální režim s vypnutou stabilizací a M2 zase na průnik mezi komfortem a ostrou jízdou. A hlavně ty změny nastavení podvozku, řazení převodovky a charakteristiky motoru ještě také cítit.

BMW M6

BMW M6

Opravdu i start-stop systém mohu vypnout, aby nešokoval vypnutím osmiválec po poměrně ostré jízdě s rozžhavenými turby.

Nakonec turbodmychadla uložená mezi horkými bloky motoru mají vlastní chladicí okruh, který běží naplno ještě dlouho poté, co zamknu auto, "civím do dálky" a v hlavě se mi míhá klikatá bílá čára.

Vzlétá do jiného světa

Zažil jsem slušné zrychlení a pocit, jakoby BMW M6 občas opouštělo tento reálný svět a ani nešlo po silnici. Kdykoliv nahoru Čertovicí zmáčknu plynový pedál, auto vystřelí jako bych právě padal volným pádem a ne stoupal na nejvýše položené sedlo silnice první třídy.

Takhle to vypadá, když na jednoho koně připadá pouze 3,3 kg, těch koní je 560, vlastně 561 a točivý moment neklesne pod 680 Nm od 1500 do 5750 otáček za minutu.

BMW M6

BMW M6

Lamborghini Aventador měl atmosférickou špičku, která BMW M6 chybí, ale při mnichovském osmiválci netřeba na nic čekat, protože je to tam okamžitě. Motor a převodovka nepotřebují komentář, neboť pracují úžasně.

Spíš jsem měl strach, co udělá 5,1 metrové auto na naší rychlostní zkoušce se starým asfaltem a převážně technickou částí. Po nedávném pokořeni rekordu s Hyundaiem Genesis tam nejdu udělat nic jiného, ​​jen stanovit nový rekord.

Vyhrála trakční kontrola

S bázní a zapnutým MDM režimem pro rychlou jízdu pod dohledem elektroniky vlétla M6 do prostoru startu, kde telemetrie hlásí překročení stovky ještě před spuštěním stopek.

Stovku obyčejně překonávám podstatně dál. BMW M6 Gran Coupé bez studu dosahuje na krátké rovince 168,321 km / h a pak s plným zakousnutím brzdami vcházím do levé zatáčky.

Hyundai Genesis Coupé měl na nejrychlejším místě "jen" 142,9 km / h a od tohoto místa začal přehrávat, přestože ve vysloveně ostrých technických pasážích neměl mnohem nižší přejezdové rychlosti. Sportovní režim MDM jakoby příliš držel uzdu na výjezdu a nechtěl povolit motoru plný nádech.

BMW M6

BMW M6

Zdánlivé brzdění jsem pochopil až při druhé sérii jízd s vypnutou stabilizací. Motor sice zařval ve výjezdu dříve, ale na místě, kde MDM začal zrychlovat, tam auto bez zásahu elektroniky ještě zametalo zadkem.

Sice s pořádnými otáčkami a řevem motoru, ale ne s reálným zrychlením. Po třech kolech vyšlo napovrch, že zadní aktivní diferenciál umí docela dobře krotit nedotáčivost, ale potřebuje prostor a delší zatáčku.

Při náletu do slalomové části s okamžitou změnou směru jízdy se BMW M6 vždy nejdříve šouplo předkem. Možná i proto, že jiným autům se zde o takové rychlosti nesní. Upřímně, nečekal jsem při výměnách a na výjezdech takovou obratnost, ovladatelnost a efektivně zrychlení.

BMW M6

BMW M6

Ukázalo rozdíl ve stylu

Jízdu ještě umocňoval head-up displej, který v M zobrazení nabízí obrovský otáčkoměr s "LED" páskem otáček a indikace řazení jak v závodním autě.

Ceny na českém trhu

BMW M6 3 282 500 Kč včetně DPH

Ve čtvrtém kole a velké snaze zlepšit již tak nový rekord 1:03,78 jsem zůstal očima na budíku a vychutnával si ten fascinující moment řazení ... a na brzdy jsem šel později.

Tehdy se naplno ukázala hmotnost a namísto dobočení jsem zašel rovně po dráze ještě pár metrů, zatímco auto chtělo zatočit. I zadní diferenciál se snažil pomoci se zatočením, ale keramické brzdy toho měly přes hlavy.

Jejich strmý náběh v počátku brzdění fascinuje účinkem, který osciluje kolem 1 až 1,1 G, ale závěr je slabší. To se dělo i při brzdění ze stovky, kdy to před samotným zastavením nebylo podle mých očekávání.

Prohrál jsem s plně vypnutou stabilizací o sekundu, ale to jen díky zpackané poslední šikaně a špatnému přeřazení. Občasným driftem jsem natáhl dráhu oproti čistému přejezdu o sedm metrů.

Elektronika spojením rekordní jízdy a té bez stabilizačního systému vypočítala teoretický nejlepší čas o setinu lepší. Ani zadní aktivní diferenciál ani pružení v režimu Sport + nedokážou zamaskovat velikost auta při nájezdu do zatáček.

BMW M6

BMW M6

Zkrátka jsem nevěděl přesně odhadnout, kdy je to akorát. Druhá věc je, že ještě teď, měsíc po, když dvěma ukazováčky biju do klávesnice, vzpomínám na fascinující mechaniku a neuvěřitelné výjezdy ze zatáček ověnčené zařazením vyššího stupně. Toto byla fakt luxusní formule pro čtyři. Pokud ještě možná něco vytknout, tak je to řazení na volantu. Pádla by měla stát a ne se točit s volantem.

Přece má dobrou spotřebu

Těžko se ubránit smíchu při pohledu na tabulkové hodnoty průměrné spotřeby, ačkoli v konečném důsledku jsem dvě z hodnot i dosáhl. Výrobcem udávaný průměr ve městě 14,4 l/100 km sedí běžnému průměrnému ježdění a tabulková hodnota celkové průměrné spotřeby 9,9 l/100 km odpovídá osobnímu rekordu na trase mimo města.

Dvakrát jsem si při doplňování bezedné nádrže v Gran Coupé říkal, že to bude už i na dojezd do Bratislavy. Jenže vždy bylo třeba ještě trochu přidat, ještě vstřelit do výfuku, ještě vyzkoušet řazení, protože toho není nikdy dost.

BMW M6

BMW M6

Ano, vzhledem k brutálnímu výkonu 560 koní a hmotnosti jsou to spotřeby, o jakých jsme ještě v dobách BMW 850 CSi mohli pouze snít. Cestou z Brezna do Bratislavy celková spotřeba klesla pod deset litrů, akorát na průměr 9,7 l/100 kilometrů třeba jezdit decentně a raději do 120 kilometrů za hodinu.

A nezrychlovat. Sice krmení BMW M6 je pro vzorek běžného motoristu těžko představitelné, považuji ho za úsporné auto tohoto kalibru.

Auto řídí technika, ne šofér

Neznámo, zda se po jízdě s M6 Gran Coupé vytratil ohromující efekt, ale o něco lehčí, kratší a nižší verze M6 Coupé už tak nevyrážela dech. Subjektivně se jevila M6 GC ostřejší a způsobit to teoreticky mohlo i natankované palivo.

Pocit kratšího zadku má však něco do sebe a M6 Coupé lehčí o 25 kilogramů má alespoň placebo efekt ještě obratnější jízdy. S cihlově červenou kráskou jsem si však dopřál jiný zážitek v bytostné blízkosti závodního okruhu.

BMW M6

BMW M6

Alespoň si potvrdím teorii o hranicích technické dokonalosti v praxi. BMW posunulo techniku ​​až do takových sfér, že řadový řidič si může užívat brutálně řazení sedmistupňové převodovky M-DCT s nevídanou rychlostí. I 560 koní dokáže používat při každodenní jízdě.

Laik také s pomocí elektroniky udělá ideální start z místa a s aktivním diferenciálem dokáže na suchém asfaltu driftovat jakoby nic lehčí neexistovalo. Technika BMW M6 je až na takové úrovni, že na mokrém asfaltu se zpráva téměř dvoutunové monstrum krotce a předvídatelně.

Moudří konstruktéři v bílých pláštích odvedli takovou práci, že za volantem jsem si připadal zpočátku jen jako statista, protože všechno do té doby zvládala technika a ne jakože talent řidiče. To vše jen proto, že se obrovské pneumatiky měly do čeho opřít.

Potřebuje pozorného řidiče

Až na vodou kropení zatáčce s kluzkým nátěrem přišla hodina pravdy. Zde nepřichází smyk plynule jako na sněhu, protože povrch naoko drží, ale když nastane odtržení, rychlost je příliš vysoká. Ano, cítil jsem, že zadní diferenciál chce jít přesunem točivého momentu na jedno kolo proti smyku, ale vše marně.

Zde maska ​​techniky padá a dokonale nastavený stabilizační systém udrží hmotu na uzdě pouze do jistého překročení povolené nájezdové rychlosti. Pokud jedete namísto snesitelných 35 kilometrů za hodinu 45 km / h, dvě tuny za asistence přibržďování kol opouštějí trajektorii.

BMW M6

BMW M6

Najednou to dokonalé BMW není takové hravé, když i 20 palcová kola mají po ubrání plynu svoji setrvačnost. Neberte to jako strašení ani jako mentoring, pouze doporučení, že i s úžasným autem třeba začínat v bezpečných, ale zároveň nejhorších podmínkách.

U BMW M6 funguje úměra, že čím je povrch dokonalejší a přilnavost lepší, tím auto exceluje a dává až nadzemské zážitky. V opačném směru se stává hmotnost, velikost a výkon překážkou vyžadující talent.

Větší vítězí

Po provokaci Panamera Turbo je představení M6 Gran Coupé celkem logickým tahem od BMW s chvályhodným zachováním zadního pohonu.

Možná půjdu proti proudu, pokud za lepší auto našeho srovnání zvolím větší a těžší čtyřdveřové Gran Coupé, ale mezi pětimetrovými a dvoutunovými loděmi jsem zatím nenašel sportovnější člun. Konečně při srovnání M6 Coupé a Gran Coupé je jedno, jestli je to 4,9 nebo 5,1 metru a totéž platí o 25 kilovém rozdílu na dvou tunách.

BMW M6

BMW M6

Od toho nejlepšího, co nám může automobilový svět mezi luxusními a rychlými auty dát, jsme měli trochu větší očekávání od keramických brzd.

Kupujeme - nekoupit

V teoretické rubrice kupuji-nekupuji nikdy neřeším auto v obecné rovině, ale jen z osobního úhlu pohledu, jestli bych ho chtěl, zda toužím po takovém autě.

Moje nejhlubší poklona patří konstruktérům BMW, jako dokázali skloubit eleganci a tíhu luxusního auta s vrozenou zvrhlostí M modelů. Ačkoliv se zdá být navenek průnik těchto dvou světů zcela nemožný, je to možné.

Akorát už moje vnímání neumí ani v představách proniknout do tohoto světa, přitom v rubrice kupuji-nekupuji jakože peníze teoreticky nejsou problém.

 Užil jsem si obě verze plným douškem, bezchybné řazení, brutální tah, ale nekupuji. Můj svět má méně kůže, méně elektroniky, méně okázalosti, méně dokonalosti a méně kil. Zkrátka můj svět je menší a patří M3. Rasťo Chvála

Z testovacího poznámek
VozidloBMW M6 GC
Spotřeba - úsporně (l/100km)9,9
Spotřeba - zátěž (l/100km)19,2
Spotřeba - běžný průměr (l/100km)14,4
Zrychlení z 0-100 km / h (s)4,35
Brzdná dráha 100 km / h - 0 (m)43,61
Čas ve slalomu (s)12,48
Čas na okruhu s MDM (m: s)1:03,78
Čas na okruhu bez DSC (m: s)1:04,86
Pružnost 70 - 100 km / h (2.stupeň) (s)1,38
Pružnost 70 - 100 km / h (3.stupeň) (s)2,01
Pružnost 70 - 100 km / h (4.stupeň) (s)2,65
Technické parametry
ZnačkaBMWBMW
ModelM6 Gran CoupéM6 Coupé
MotorV8 TwinPower TurboV8 TwinPower Turbo
Počet válců / ventilů8/328/32
Zdvihový objem (cm3)43954395
Výkon (kW (k))412 (560)412 (560)
Při otáčkách (ot. / min.)6000 - 70006000-7000
Emise CO2 (g / km)232232
Převodovkaaut. dvouspojková M-DCT Drivelogicaut. dvouspojková M-DCT Drivelogic
Počet stupňů77
Pneumatiky vpředu265/35 ZR20265/40 ZR19
Pneumatiky vzadu295/30 ZR20295/35 ZR19
Pohotovostní hmotnost (kg)19501925
Objem palivové nádrže (l)7080
Objem zavazadl. prostoru (l)430460
Zrychlení 0-100 km / h (s)4,24,2
Maximální rychlost (km / h)250 (* 305)250 (* 305)
Spotřeba město (l/100 km)1414
Spotřeba mimo město (l/100 km)7,67,6
Kombinovaná spotřeba (l/100km)9,99,9
Cena test. modelu od (eur)131.600127.500
* bez elektronického omezovače

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk 

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz