skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Citroen C4 Picasso Technospace lépe vypadá než jezdí

aktualizováno 
V kategorii kompaktních jednoprostorových aut nastoupila do pelotonu novinka s množstvím netradičních řešení. Vypadá jako kombinace kosmické lodi s běžným vozidlem. Podvozek by si zasloužil víc pozornosti.

Citroen C4 Picasso Technospace | foto:  Rastislav Chvála, SME.sk

Studie Techospace na autosalonu v Ženevě naznačila, že Citroen připravuje rodinný kompaktní van s nádechem budoucnosti.

Mnohé prvky studie se dostaly až do sériové výroby a reálné auto opravdu vypadá jako kombinace kosmické lodi s běžným vozidlem. Škoda černé barvy testovacího auta, protože jinak by vynikly zajímavé tvary téměř 4,43 metru dlouhé karoserie.

Citroen C4 Picasso Technospace

Citroen C4 Picasso Technospace

Designová jedinečnost zřejmě potěší mnohé motoristy, navíc zaručuje slušnou aerodynamiku a nízký šum obtékajícího vzduchu na dálnici. Dnes, když se často auta navzájem velmi podobají, je C4 Picasso Technospace rozhodně výrazným zpestřením.

Raději bez panoramatické střechy

 Testovací vůz v nejvyšší výbavě se zatím nejsilnějším dieselem, s robotizovanou převodovkou a spoustou příplatkových prvků ukazoval vše, co novinka dokáže.

Proto měla přední sedadla masážní výbavu a interiér kožené čalounění. Masírování je dost nevýrazné, ale potěšila elektricky zdvihatelná opěrka spolujezdcových nohou vhodná na dlouhé cesty jako opora při spánku. V tomto ohledu je o komfort spolujezdce postaráno.

Chcete-li vzadu vozit dospělé nebo vyšší postavy neobjednávejte si střešní okno. Ukrytý mechanismus zatahovací rolety okna odebírá neskutečně hodně místa nad hlavami vzadu.

Citroen C4 Picasso Technospace

Citroen C4 Picasso Technospace

Jinak v oblasti nohou nelze prostoru nic vytknout. Navíc trojice zadních sedadel je posuvná. Smysl Citroenu pro rodinné využití auta dokumentují regulovatelné výdechy ventilace pro zadní cestující v středových B sloupcích, velké odkládací boxy a příkladný komfort nastupování.

Prosklená střecha chybět nebude, protože prodloužené čelní sklo sahá až nad hlavu řidiče a při odclonění nabízí slušný výhled na oblohu, semafory a budovy.

Nabízí dva světy

V zavazadlovém prostoru najdete rovnou podlahu v jedné linii s nízkou nakládací hranou. Papírový objem 537 litrů se nám bez dvojité podlahy, se zkosenou zádí zdá až neuvěřitelný. Částečnou revoluci v přední části přinášejí zejména elektronické prvky a dva velké displeje.

Chvíli trvá, než se začnete ve všem orientovat a využívat funkce bez zbytečných prokliků. Navíc dotykové ovládání potřebuje často precizní dotek prstu a na ten nejsou v provozu vždy podmínky.

Na jedné straně Citroen nabízí perfektní multifunkční volant s čistě mechanickým a příkladným ovládáním, na druhé straně ale ultramoderní dotykové ovládání s milion funkcemi komplikuje práci za volantem.

Citroen C4 Picasso Technospace

Citroen C4 Picasso Technospace

Je úžasné, pokud se podaří připojit na internet (nám to přes telefon nešlo) a najít v okolí vše, co je třeba, od restaurace až po služby. Ale když chcete změnit nastavení klimatizace z auto na "soft", je třeba otevřít menu a tam kliknout.

Obdiv ke všem funkcím a možnostem s extra grafikou končí, když je chcete rychle a přesně použít v provozu. Už jen nastavování přednastavených běžných hodnot povolených rychlosti do tempomatu trvá nekonečně dlouho.

Proto jsme raději využili běžné nastavení aktuální rychlosti na volantu. Více by potěšilo, kdyby radar aktivního tempomatu udržoval tempo ve vazbě na rychlost auta vpředu.

Pokud začne auto vpředu výrazněji zpomalovat, Citroen C4 Technospace přibrzdí, ale hned v doprovodu zvukového i vizuálního upozornění radar vypne.

Při malém rozdílu rychlostí zůstane zapnutý, ale po uvolnění dráhy mu dlouho trvá, než začne zvyšovat rychlost na původní tempo.

Opravdu slušně brzdí

Citroen věnoval hodně pozornosti designu, novým materiálům, estetice a multimediálnímu světu na palubě. Jakoby však trochu zapomenuli na podvozek, který je na nerovnostech tvrdý a bokem zůstalo i doladění citlivosti řízení.

Musíme však pochválit výborné brzdy (na kvalitním asfaltu) a zásah asistenta nechtěného opuštění jízdního pruhu, který při vychýlení auta přes čáru a bez směrovky, poškubává pásem řidiče.

Čest mechaniky zachraňuje i tichý motor 1,6 HDi 115, který své kvality již nejednou ukázal. Ani systém start / stop mu nepřekáží, kdyby nebyl ve spojení s robotizovanou převodovkou. Ta je v této generaci podstatně lépe vyjaděná, při manévrování se plynule rozjíždí už po uvolnění brzdy.

Z testovacího poznámek
VozidloCitroen
VerzeC4 Picasso Technospace
Stav tachometru (km)2656
Pohotovostní hmotnost (kg)1555
Stabilizační systémano
PneumatikyMichelin Primacy 3
Rozměr a index pneumatik205/55 R17
Spotřeba - úsporně (l/100km)4,7
Spotřeba - zátěž (l/100km)6,8
Spotřeba - běžný průměr (l/100km)5,6
Zrychlení z 0-100 km / h (s)12,64
Brzdná dráha 100 km / h - 0 (m)34,68
Pružnost 70 - 100 km / h (3.stupeň) (s)5,39
Pružnost 70 - 100 km / h (4.stupeň) (s)5,49

 Šestistupňový robotizovaný automat svůj stín nepřekročí a raději doporučujeme manuální převodovku. Tato si nerozumí se systémem start-stop a při řazení směrem nahoru zbytečně dlouho ubere plyn.

Ubírá tak jinak dobrému motoru zrychlení a ztráta rychlosti při rozjíždění se projevuje i na spotřebě. Při měření pružnosti ze 70 na 100 km / h se ukázala čtyřka skoro stejně dobrá jako trojka, protože třetí stupeň je před stovkou daleko za špičkou výkonu, která je při 3600 otáčkách.

Citroen byl nositelem pokroku a hlavně netradičních myšlenek v automobilovém průmyslu. Na jedné straně to věci posouvá dopředu a na druhé je v tom jisté riziko, že se nemusí setkat s pochopením.

Nové C4 Picasso Technospace je auto vyvolávající různé reakce a může fanoušky polarizovat. Čekali jsme měkčí podvozek a propracovanější mechaniku.

Uživatelské postřehy z testu
Rezervní koloDojezdové Continental pro případ nouze s rozměrem 135/90 R16
Hrdlo nádržeCentrální uzamykatelné, bezvíčkové hrdlo
Otevírání víka kufru, madlaDálkové ovládání elektrického otevírání, elektrické zavírání tlačítkem, při dovírání trochu hlučné.
Sklápění opěradelTři samostatná sedadla stejné šířky, posouvatelná, opěradla se sklápějí do jedné roviny s dnem kufru. Sedák klesá o pár centimetrů níže. Při manipulaci s opěradly třeba poměrně silně potáhnout za textilní smyčku, která má při vytahování dvě polohy. První poloha odjistí sedadlo a posunutí dopředu a až druhá poloha uvolní sklopení.
Nastavování sedadlaŘidičovo sedadlo má v testované nejvyšší výbavě elektrické ovládání s pamětí, včetně masážního modulu. Sedadlo spolujezdce stejně vybavené masážní funkcí je ale třeba podélně posouvat manuálně, protože funkce tlačítka na podélný posuv je napojena na vysouvání podložky pod nohy spolujezdce. Hlavové opěrky s výraznou boční oporou hlavy jsou výborné pro relaxaci a spánek spolujezdce.
Nastavování sedadel vzaduVšechna tři sedadla lze nezávisle posouvat v rozsahu 13 centimetrů. Objem zavazadlového prostoru pak naroste z 537 na 630 litrů. Zřejmě jde o objem po střechu a ne po plató.
Dvojité dno kufruNemá, dno kufru je v jedné rovině s nakládací hranou. Drobnosti lze uložit do prostoru kolem rezervy. Ve výplni z tvrzeného polystyrenu jsou drobné odkládací boxy pod dnem. Kufr má konstantní šířku bez vybrání nebo boxů na bocích. Citroen nabízí vyjímatelnou svítilnu, která běžně slouží jako osvětlení kufru.
Upevnění nákladuJen čtyři kovová oka pro připevnění sítě a dva plastové háčky na malou tašku.
Čalounění interiéruDvoubarevné kožené čalounění. Pocitově velmi kvalitní a na dotek příjemná kůže.
Pohodlí nastupováníVýborné vpředu i vzadu, zejména v oblasti nohou. Prahy jsou poměrně nízké.
Odemykání / vstup do autaBezklíčový "keyless" reaguje do přibližně čtyř metrů od auta, místo na dotek pro zamknutí je na předních i zadních dveřích, což vypadá prakticky. Pokud zamknete auto tlačítkem, můžete odemknout hmatem na kliku. Při otevření kufru se odemkne celé auto a po zavření víka se auto nezamkne. Třeba to udělat ovladačem nebo dotykem kliky. Výrobce udělal dobrou ochranu před zabouchnutím klíčů - ovladačů v autě.
Ochrana prahů před špínouPřídavná těsnící guma na spodním lemu dveří jako se používá při SUV.
Otevírání kapotyPřední kapota je krátká a velmi lehká, odjištění kapoty při otevírání intuitivní.
Doplnění ostřikovačeOstřikovač je velmi dobře přístupný s širokým hrdlem. Kvůli prudkému zalomení třeba nalévat tekutinu velmi pomalu.
Kontrola olejeKontrola stavu oleje velmi praktická.
Přední světla - technikaVýrazné LED zajišťují denní svícení a fungují i ​​jako parkovací obrysová světla, jen s poloviční intenzitou svícení. Potkávací xenonové světlo má natáčení do zatáčky i výškové manuální nastavení u řidiče. Přepnutí na dálkové aktivuje halogenový světlomet a zároveň odcloní xenonové světlo.
Přední světla - účinekDálkové světlo funguje výborně zejména na dálnici. Potkávací světla mají na silnici ostrou hranu mezi tmou a osvětlenou částí cesty.
Výhled řidiče, posedVýborně prosvětlený interiér, výborný výhled řidiče i díky dvojitým předním sloupkům. Zadní parkovací kamera slušně reaguje při couvání ze stínu na ostré slunce nebo opačně.
Jazyk auta a navigaceNěkolik světových jazyků, ale ze slovanských pouze polský a ruský.
Ovládání palubního počítačeNa páčce pod volantem, některé funkce přes dotykový displej. Počítadlo kilometrů, průměrné rychlosti a spotřeby tradičně jako v PSA.
Ovládání navigaceDotykový displej, docela srozumitelný, avšak je třeba mnoho klikání. Zbytečné grafické prolínání na displeji, reakce by mohla být pohotovější, některé ikony by mohly být vzhledem k dotykovému ovládání větší.
Grafika displeje zobrazováníVýměna grafického podkladu nebo témat trvá dlouho, grafika jako taková a zobrazení je na vysoké úrovni.
ESPAno, vypínatelné do 50 km / h
Komfort podvozku - kvalitaNa kvalitním asfaltu docela dobře drží stopu, ale na nerovné cestě je velmi tvrdý, příčné nerovnosti mu dělají problém. Na pneumatikách o rozměru 205/55 R17 jsme čekali vyšší komfort.
Kvalita řazeníRobotizovaná převodovka doznala pár zlepšení při rozjíždění a reakci na plyn při parkování. Stále raději doporučujeme manuální převodovku. Přeřazení směrem nahoru je zbytečně dlouhé.
Okna, zrcadlaElektrické ovládání předních i zadních oken je elektrické, dokonce vzadu také dvojí funkce tlačítka s nastavením polohy nebo celým stažením okna na jeden klik. Zadní okna zatmavená, elektrická dětská pojistka při řidiči a výborná manipulace. Dostupná také komfortní funkce otevření a zavření všech oken na klíči dálkového ovládání. Zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky ovladatelná včetně sklápění.
Klimatizace - funkceDvouzónová plně automatická a ovladatelná přes displej. Díky režimu soft funguje velmi příkladně a neobtěžuje posádku.
Odkládací prostoryMezi předními sedadly excelentní odkládací boxy i pod středovou konzolou, kromě multimediálních konektorů v podobě dvou USB byla součástí vybavení i zásuvka na 220V (120W).

Kupuji - nekupuji

 Mám rád rodinné vozy, zejména šikovnost Francouzů při navrhování reálně praktického interiéru, ale C4 Picasso mi nepřišlo na chuť. Nejsem s tímto autem na jedné vlně a proto nekupuji. Rasťo Chvála

Technické parametry
ZnačkaCitroen
ModelC4 Picasso Technospace
Motor1,6 e-HDi 115
Počet válců / ventilů4
Zdvihový objem (cm3)1560
Výkon (kw (k))84 (115)
Při otáčkách (ot. / min.)3600
Emise CO2 (g / km)105
Převodovkarobotizovaná
Počet převod. stupňů6
Objem palivové nádrže (l)55
Objem zavazadl. prostoru (l)537-630/1709
Průměr otáčení (m)10,84
Zrychlení 0-100 km / h (s)12,3
Maximální rychlost (km / h)189
Spotřeba město (l/100 km)4,5
Spotřeba mimo město (l/100 km)3,8
Kombinovaná spotřeba (l/100km)4,0
Cena modelu od (eur)16.990
Cena test. verze od (eur)22.290
Cena na českém trhu od333.900 Kč

Fotogalerie

 Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz