skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

reklama

Co upřednostnit při nákupu youngtimera – srdce, nebo rozum?

  13:26aktualizováno  13:26
Posuzovat automobilové klasiky jen podle skutečnosti, zda vám v budoucnu vydělají, je možná trendy způsob výběru, ale vyvstává otázka proč. Nejsou snad stará auta především srdeční záležitostí?

Co upřednostnit při nákupu youngtimera – srdce, nebo rozum? | foto: Gruppe H, s.r.o.

Fotogalerie

Neuplyne den, abychom nezaznamenali alespoň jeden žebříček aut, která si máme rozhodně koupit, protože představují z investičního hlediska zaručený výdělek. Nejeden automobilový snílek může podlehnout iluzi, že každé staré auto představuje doslova zlatý důl. Problematika určování cen klasických automobilů a stanovování prognóz jejich vývoje nejsou jednoduché disciplíny, máji-li přinášet věrohodné výsledky. U prohlášení, že každý starý vůz bude mít jednou cenu, se leckdy setkáme se sebevědomím a jistotou v hlase řečníka, ale informační hodnota takového výroku je nulová. Trefná otázka totiž nezní, zda bude mít daný automobil někdy skutečnou hodnotu, ale kdy a přibližně jak vysokou.

Než se dostaneme k investičně zajímavým vozidlům, zopakujme si proces stárnutí, kterým si automobily musí projít. Ve většině případů je scénář následující: zbrusu nový automobil ztrácí přibližně desetinu své hodnoty ještě dřív, než s ním stihnete vycouvat ze showroomu dealera. Následným užíváním, tedy opotřebováním, pak dále postupně ztrácí na ceně. Tempo poklesu ceny je u každé značky, každého modelu či provedení odlišné. Valná většina automobilů si projde obdobím „atraktivní ojetiny“, pak jen „ojetiny“ a nakonec se dostane do fáze, kdy jej jako ojetinu nevykoupí ani ten nejnevěrohodnější autobazar. To již cena klesla na své dno. Nastupuje období, kdy daný model lze s přivřením obou očí začít nazývat youngtimerem, a právě v tomto momentu se oddělují pomyslná zrna od plev. Ceny některých automobilů se ode dna odrazí a stoupají, jiné vozy si na vzestup své ceny musí ještě dlouho počkat. Jsou však i takové vozy, které upadnou zcela v zapomnění.

Co má tedy hlavní vliv na investiční potenciál vozu? Investiční potenciál je v první řadě odrazem vzácnosti daného modelu, která koresponduje s počtem vyrobených kusů. Technický stav, najeté kilometry a (ne)doložená servisní historie konkrétního kusu pak jen zvyšují, nebo naopak sráží cenu v mantinelech aktuálních pro daný model. Pokud byl vůz ve vlastnictví slavné osobnosti, či má jinak zajímavou historii, popř. pokud získal nějaká ocenění v mezinárodně uznávaných soutěžích elegance, bude jeho cena o to vyšší.

Pro ilustraci zvolme dva vozy – Lancia Delta HF Integrale a Volkswagen Passat. Zatímco Delta si vydobyla respekt řady automobilových nadšenců a díky rally se stala legendou již v době své produkce, Passat si získal náklonnost leda tak řidičů taxislužby. Dělá tento fakt z Passatu špatné auto? Nikoliv. Ostatně i ten nejzanedbanější Passat bude pravděpodobně spolehlivější víc než ta nejzachovalejší Integrale. To ale nemění nic na faktu, že Passat je masový produkt, který z výrobní linky sjíždí po milionech, a proto nemůže mít cenu jako vůz, který vznikl díky homologaci pro potřeby motorsportu. Kdybychom přeci jen chtěli masově vyráběné vozy zařazovat do škatulky „investiční“, museli bychom jít po stopách kultu, legendy či vrtkavé módní vlny. Dobrým příkladem budiž Volkswagen Transporter první generace. Kdo by čekal, že se z užitkového vozu stane po padesáti letech předmět sběratelské vášně? Případný zájemce by se ale neměl spokojit s informací, že je T1 v kurzu. Měl by se ptát, co je důvodem této horečky a jak dlouho ještě potrvá, jaká provedení jsou aktuálně nejvíce ceněná a rovněž jaké jsou náklady spojené s údržbou a renovací. Teprve na základě těchto mnohdy hůře dostupných informací by mělo následovat rozhodnutí, zda se investice do stařičkého Transporteru vůbec vyplatí.

Hledání vzácných aut, jejich nákup od věrohodného prodejce či majitele, následný servis, případně renovace ve světle investičního záměru je proces náročný, zdlouhavý a finančně vysilující. Vedle finančních prostředků jsou stejně důležité znalosti a zejména pak kontakty.

Kdo nedisponuje velkým objemem volných financí, ale přesto je poháněn vášní pro stará auta, nechť si udělá radost nějakým hezkým, dostupným youngtimerem a zapomene na všechny ty investiční žebříčky, přehledy a vůbec ambice vlastnit vůz jen pro jeho pozdější zhodnocení. I nikterak vzácný vůz dokáže uspokojit hlad po vlastnictví kousku, se kterým se na silnicích už moc často nesetkáváme. A pokud se takovému vozu dostane náležité péče, může jeho vlastník po letech při prodeji zjistit, že neprodělal – ani finančně, ani citově.

Článek vznikl ve spolupráci s Gruppe H

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz