skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

První jízda: Dacia Duster se o třídu zlepšila, je z ní tiché auto

  17:41aktualizováno  17:41
Interiér udělal z Duster vlajkovou loď značky, přibrání na váze zase proměnilo užitečnou plechovku na tiché auto.

Dacia Duster | foto: DaciaSME.sk

Model Logan přišel na svět jako zachránce značky Dacia a posel záchrany automobilového průmyslu. V tomto ohledu většina čekala, že z dosud dva a půl milionového prodeje Dacií od roku 2004 připadne drtivá část na prodej Loganu.

Možná až nečekaný celosvětový úspěch však zaznamenal Duster, který přišel na trh v roce 2010 a dosud se z něj prodalo pod značkami Dacia a Renault až 820 tisíc kusů ( 450 tisíc jako Dacia ).

Prodejní čísla pochopitelně vedly k modernizaci, která nenarušila úspěšný vnější vzhled a vylepšila kritizované části.

Společným jmenovatelem automobilek, které se snaží dobýt svět, je naslouchání kritickým hlasům, a tomu se po korejských a japonských automobilkách učí i Dacia.

Proto v podstatě užitečný Duster zušlechtila a udělala žádané změny zejména v oblasti komfortu a odhlučnění. Automatická převodovka a denní LED světla však v nabídce nadále chybí.

Ovladače oken jako v běžném autě

Výpočet změn na modernizovaném autě by měl po první jízdě na silnicích v okolí Marseille nahradit pocity a první vjemy, protože ty jsou mnohem silnější než sumář vylepšení.

Duster zůstává navenek sám sebou a dokud není vedle starý model, ani si neuvědomíte, že toto auto bylo modernizováno. Vždyť po nastartování se nerozsvítí LED, ale klasická obrysová světla se žárovkou.

Dacia Duster - kombinace pohonu, motoru a převodovek
verze1,6 16V1,6 16V LPG1,6 16V1,2 TCe1,5 dCi1,5 dCi
pohon4x24x24x44x24x24x2
výkon ( kW )777577926680
spotřeba ( l/100 km )7,17,2 ( 9,0 LPG )8,06,34,74,8
převodovkaman. ( 5 )man. ( 5 )man. ( 6 )man. ( 6 )man. ( 6 )man. ( 6 )
cena verze od ( eur )9.90011.59012.79012.99012.49013.690

 Aby vypadaly jako LED, mají před žárovkou namodralé sklíčko, rozčleněné na tři či čtyři čtverečky. Dnes používané LED jsou úsporné, ale jejich montáž ovlivňuje cenu a tu si Dacia Duster udržela i po modernizaci nezměněnou.

Přitom přesunutí elektrického ovládání oken do dveří je cenově náročnější a přibylo několik nových prvků. Jako jednu z prvních věcí si určitě všimnete, že z dveří řidiče můžete ovládat všechny čtyři okna.

Udělali vlajkovou loď značky

První jízda s Duster navazovala na test malé dodávky Dokker na našich silnicích a přesednutí do Dusteru způsobilo pozitivní šok.

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dokker má vše co potřebuje, ale provedením, zpracováním a odkrytými montážními detaily je to stále Dacia se zjevnou chudobou.

 Interiér Dusteru má lepší materiály, preciznější provedení a ovládání oken ve dveřích. K lepším odkládacím prostorům by slušelo vhodnější umístění navigace.

Duster je bez nadsázky z jiného těsta, protože po usazení se začnete ohlížet kolem a podvědomě osahávat detaily.

Textilní výplň ve dveřích a spojování dílců dosahuje podstatně vyšší úroveň. A zejména diesel 1,5 dCi je odhlučněn tak, jak v Dacii nikdy nebyl.

První kilometry provází až nevěřící údiv nad tím, jak se podařilo Dacii odhlučnit a zlepšit chod řadicí páky.

Předchůdce byl stejně prostorný, stejně užitečný, dobrý v terénu a také měl tento stejný naftový motor. Přesto je v kvalitě jízdy obrovský rozdíl.

Za navigací třeba sklonit hlavu

Už zacházení se šestistupňovou převodovkou je podstatně lepší a hluk od podvozku zaniká někde v nových tlumících materiálech.

Duster ze sebou nese přibližně o 30 kilogramů komfortu více. Na pohled má lépe vyřešeny odkládací prostory na vrchu přístrojového panelu a přístrojová deska už nepůsobí jako dutý výlisek.

Akorát nový palubní systém s dotykovou obrazovkou a navigací je příliš nízko. To ho mohli rovnou namontovat dolů k řadicí páce jako ovládání zpětných zrcátek.

Během jízdy nestačí k navigaci sklopit zrak, ale třeba tím směrem pohnout i hlavou. Periferně tak ztrácíte kontakt s cestou a jediné, co potěší, je jednoduché ovládání systému.

Při vyparkovaní z řady stojících aut zapípal nový prvek výbavy a to parkovací senzor v zadním nárazníku.

Přibyly prvky vybavení a motory

Dacia Duster dostala také přední opěradlo plně sklopitelné dopředu na převoz předmětu dlouhého až 2,7 metru a přibyla i lepší standardní výbava.

Do nejlevnějšího modelu ve výbavě Access dostanete čtyři airbagy a stabilizační systém ESP. V podstatě kromě výškově nastavitelných pásů a pyrotechnických napínačů má Duster již v základu komplet bezpečnostní výbavu.

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Dacia Duster

Větší boční airbagy navrhli tak, aby chránily hlavu a hrudník. Lákadlem modernizovaného modelu má být cena stlačena pod 10 tisíc eur, avšak při dané kvalitě jízdy se vůbec nevyplatí kupovat základní model.

 Duster odveze na střeše 100 kilogramů a zavazadlový prostor má objem 475 litrů. Zvenku se mnoho věcí neměnilo.

Jednak pásy nemají předpínače a hlavně pod kapotou může být pouze starý motor 1,6 16 V. Novinka s sebou přinesla podstatně více možností a doplňků pro praktický život s autem.

Střešní lyžiny s logem Duster vypadají masivní a autu sluší. V nabídce přibylo více barevných kombinací a hlavně nový motor 1,2 TCe s výkonem 92 kW ( 125k ).

Pozor, viděli jsme jeden exemplář s příplatkovými nástupními prahy. K designu auta se nehodí, budou špinit kalhoty a v terénu budou překážet.

Novinka pouze k přednímu pohonu

Nový motor 1,2 TCe 125 dostanete s druhým stupněm vybavení Arctica a jen s pohonem přední nápravy. Na cestě vyniká dynamikou ve vyšších otáčkách a nezaběhnutý při velké radosti z jízdy spotřebuje v kopcích 8 litrů na sto kilometrů.

Pasuje mu šestistupňová převodovka a může být jasnou volbou při výběru Dustera s pohonem přední nápravy. Automobilka nemontuje automatickou převodovku s odůvodněním, že v Evropě by to chtělo sotva pět procent zákazníků.

Laborování nad výběrem verze 4x2 můžeme uzavřít tím, že vždy dostanete pořádnou světlou výšku 205 milimetrů a je opravdu z čeho vybírat.

Samozřejmě pocitově nám jízda s novým motorem 1,2 TCe lahodila. Pozor však při lechtání koní na turbodmychadlový efekt ve spotřebě.

Pro dosažení průměru výrobce 6,3 litru třeba jezdit na neskutečně nízkých otáčkách, přestože čtyřválec reaguje již od 1500 otáček.

V terénu nemá mnoho konkurentů

Pohon všech kol, krátké převisy karoserie a světlá výška 210 milimetrů patří mezi hlavní lákadla modelu. Automobilka to zúročila modernizovanou šestistupňovou převodovkou, která se dodává i pro 4x4 verze se starším motorem 1,6 16V.

Jednotka je tak krátká, že v terénu nebudete morfovat spojku při pomalém přejezdu velkých nerovností a ve městě se pohnete i na dvojce.

Na testovací trati v terénu vynikla změna v lepším nastavení kontroly trakce, která zbytečně nedusí auto při prokluzu kol.

 Krátký první stupeň a vyladěný pohon dělají z Dacie Duster suveréna v lehkém terénu. Duster je asi jediné malé SUV svého druhu, ve kterém je skutečně cítit režim LOCK 4WD.

Mezinápravová elektromagnetická spojka, jakou používá i Nissan Murano, se tak zasekne, že pohon je opravdu rozdělen v poměru 50 na 50 a při plně vytočeném řízení to lze cítit i v drobném vzpírání se mechanismu.

Přes na míru ušité překážky na testovací offroad trati má Duster velkou šanci přeprat všechny konkurenty i v terénu. Nakonec své dělá přechodový úhel 23 stupňů, nájezdový 29,3 a výjezdový úhel až 34,9 stupně.

Ani na štěrkové cestě nepropadl

Ani očekávaný přechod z kvalitního francouzského asfaltu na špatné cesty s jámami a štěrkem nepřinesl zklamání z podvozku.

Možná v řízení je neodfiltrovaná mechanická odezva, pokud je v zatáčce nerovnost a šofér se do auta vysloveně opře ostřejším průjezdem. Toto patří mezi neduhy většiny dnešních aut.

Modernizace přinesla tříletou záruku nebo garanci na 100 000 kilometrů, kterou lze při jistém způsobu financování prodloužit na 5 let a 100.000 kilometrů.

 Na jízdě nejvíce zaujalo odhlučnění naftového motoru a akustický komfort i na špatné cestě. Původní čtyři miliony testovacích kilometrů před spuštěním modelu v roce 2010 Dacia obohatila o 1,6 milionu kilometrů ujetých s vylepšeným modelem.

Ceny na českém trhu (včetně DPH, aktuální ceník k 25.11.2013)
VÝBAVAMOTORCENA
Access 1,6 16V77 kW/105 k 4x2249 900
Cool 1,6 16V 77 kW/105 k 4x2 264 900
Cool 1,6 16V 75 kW/102 k 4x2 LPG 284 900
Cool 1,6 16V77 kW/105 k 4x4 314 900
Cool 1,5 dCi 66 kW/90 k 4x2 299 900
Arctica 1,6 16V 77 kW/105 k 4x2 279 900
Arctica 1,6 16V 75 kW/102 k 4x2 LPG 299 900
Arctica 1,2 TCe 92 kW/125 k 4x2 314 900
Arctica 1,6 16V 77 kw/105 k 4x4 334 900
Arctica 1,5 dCi 80 kW/109 k 4x2 329 900
Arctica 1,5 dCi 80 kW/109 k 4x4 384 900
Exception 1,2 TCe 92 kW/125 k 4x2 334 900
Exception 1,5 dCi 80 kW/109 k 4x4 404 900

Auto, které právě přichází i na náš trh, odveze na střeše až 100 kilogramů a nabídne kufr s objemem 475 litrů. Ve výrobním programu zůstává také verze LPG s motorem 1,6 16V.

V konečném účtování je to skok v kvalitě jízdy a interiéru a Dzster znamenal velké překvapení. Dacia udělala z Duster vlajkovou loď, protože ani jeden model značky nemá tuto úroveň.

Dacia Duster

Dacia Duster

Duster v podstatě dobíhá dluh vůči většině klientů, kteří se i tak rozhodují pro vyšší výbavy a pohon všech kol a v dané cenové hladině se už patří nabídnout i zážitek a ne jen užitek.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz