skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Do ČR se dováží stále více nekvalitních ojetin

Komerční sdělení   13:56aktualizováno  13:56
Dobře si vybrat ojeté auto není snadný úkol. Problémy ojetin v Česku jsou známé: masivně se stáčejí, s pravidelným servisováním si motoristé často nelámou hlavu a auta jezdí po nekvalitních silnicích, které jim ničí podvozky. Auto koupené v zahraničí pak většinou vypadá na první pohled lépe, než stejně staré auto ježděné v ČR. Je logické se tedy poohlédnout po autu dovezeném z Německa, nebo z jiné země západní Evropy. Zní to jako správná úvaha, ale dovážené ojetiny ve skutečnosti překvapivě přinášejí více problému, než ty české.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Do ČR se dováží stále více nekvalitních ojetin. | foto: Cebia, spol. s r.o.

Fotogalerie

Hlavní problém je, že do ČR se nedovážejí jen auta po „německých důchodcích“, ale ze zahraničí k nám proudí především vysloužilá auta z firemních vozových parků. A ty mají většinou pochopitelně hodně najeto a v západní Evropě je jejich cena nízká. Bývalé firemní auto se stavem na tachometru 200 až 300 tisíc kilometrů je pro českého zákazníka neatraktivní a pro prodejce prakticky neprodejné. Proto se tyto vozy masově stáčejí o 100 až 150 tisíc kilometrů a pro český trh se tak „vyrábějí“ žádané ojetiny se západoevropským, nejlépe však s německým původem. Pokud ovšem vůbec takové auto pochází z té země, kterou uvádí český prodejce.

Společnost Cebia se dlouhodobě zabývá prověřováním původu a historie ojetých vozidel. V jedné ze svých analýz zjistila, že třetina vozidel pochází ve skutečnosti z jiné země, než uvádí prodejce v inzerci. Naprostá většina vozidel (63 %) má deklarovaný původ v Německu, ale ve skutečnosti pochází ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy. Jak je tento podvod v praxi realizován? Vozidlo původem např. z Rumunska se před dovozem do ČR krátce zaregistruje v SRN, kde dostane německý technický průkaz a registrační značky a následně je pak v ČR přihlášeno jako dovoz ze SRN. Jako země původu je pak uvedeno Německo i v českém technickém průkazu. Pak už je potřeba ho jen stočit.

Vysokou míru stáčení dovážených ojetin ilustruje výsledek prověření vzorku ojetin dovezených z Dánska. Cebia zjistila, že přes 60 % z nich mělo při prodeji v ČR stočený tachometr. V ČR je míra stáčení dlouhodobě na úrovni 40 %. Výskyt stočených vozidel z Dánska tak byl o 50 % vyšší než u českých ojetin. Průměrně byly dánské vozy stočeny o 82 tisíc kilometrů, rekordně dokonce o 192 tisíc kilometrů. Takto stočená vozidla jsou pak zhruba o 50 až 100 tisíc korun dražší a mohou generovat další výdaje za neočekávané náklady na servis.

I přes tyto skutečnosti v letošním roce pokračuje růst dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který začal na počátku roku 2015. Od roku 2014 do letoška stoupl dovoz ojetin o 40 procent. V posledním roce se již růst zpomaluje a aktuálně činí jen 2,5 %. Alarmující však je, že se dovážejí stále starší ojetiny. Podíl vozidel starších 10 let letos přesahuje 54 %.

Nicméně je třeba si uvědomit, že uvedená čísla jsou jen statistika a neplatí absolutně. Ojetina dovezená ze zahraničí nemusí být vždy špatná. A naopak nelze tvrdit, že ojetina s českým rodokmenem je vždy v pořádku. Ale riziko a pravděpodobnost výskytu problémů s dovozeným autem je výrazně vyšší. Už jen proto, že o dovážených autech je vždy k dispozici méně informací, někdy prakticky žádné.

Nejlépe uděláte, když si vždy o vybraném ojetém autě zjistíte maximum informací a ověříte si je. Základem je získat VIN (identifikační číslo vozidla), které zadáte do systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz. Ten vám obratem a zdarma ukáže, zda jsou v systému k dispozici nějaké údaje z historie vozidla a kolik jich je. Teprve pak se můžete rozhodnout, zda si informace zakoupíte a na jejich základě si dané auto pořídíte.

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz