skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Fiat Fiorino Qubo je zvenku malý, uvnitř obr

  16:00aktualizováno  16:00
Zvenku malý, zevnitř velký. To byl hlavní záměr konstruktérů při návrhu velkoprostorového městského kombi, výstižně nazvaného Qubo ( kostka ), odvozeného od malého dodávkového vozu Fiat Fiorino, držitele prestižního titulu Van roku 2009.

Fiat Fiorino Qubo | foto: Michal KarpátSME.sk

Silnou stránkou Fiorina Qubo je velký vnitřní prostor na malé ploše, který těží ze šířky a výšky kabiny. Ve městě jeho majitelé zase ocení skvělý výhled z kabiny, výbornou ovladatelnost a dvojici bočních posuvných dveří, šetřících místo vedle auta.

Fotogalerie

Sympatické variabilní vozítko, na jehož vývoji se společně podíleli oddělení pro užitková i osobní vozidla ve snaze dosáhnout optimální kompromis, chce v boji o zákazníka stěžovat život vozům jako Škoda Roomster.

Dobře promyšlená " kostka "

Designérem turínského Centro Style Fiat stačilo udělat pár bystrých a opticky efektních změn, aby z původně užitkové dodávky vyčarovali autentické a na pohled lifestylové rodinné vozidlo. Oslovit ním chtějí především rodiny a úspěšné, aktivně žijící mladé lidí, kteří nepotřebují poukazovat na svůj společenský status.

Výborně poslouží zejména ve městě

Ve srovnání s podobně koncipovaným Fiorinem Combi má Qubo prosklený i prostor za bočními posuvnými dveřmi a velkou, do hora výklopnou zadní stěnu s originálně umístěným logem. Stylisté ho osadili do jakési mělké misky, opticky napodobující rezervní kolo. Na výběr je deset exteriérových a tři interiérové ​​barvy.

Pěkným, ale zejména praktickým doplňkem jsou střešní nosiče, které dávají širší rozměr jeho využití pro aktivní trávení volného času. Díky kompaktním rozměrům 3959 x 1716 x 1735 mm automobil disponuje skvělou manévrovatelností v přeplněných ulicích velkoměst, kde jeho majitelé ocení především vyšší posed řidiče. Ten v kombinaci s krátkou přídí, velkými prosklenými plochami a rozměrnými zpětnými zrcátky se podílí na jedinečném výhledu z vozidla, při současné redukci mrtvých úhlů na minimum.

Zavazadlový prostor nabízí objem 330 l, při využití jeho kapacity až po střechu 650 litrů

V přeplněných centrech velkoměst také ocení výborný poloměr zatáčení - pouze 9,59 ma neocenitelnou službu jim udělá i dvojice posuvných bočních dveří, které šetří prostor kolem auta. Díky nim si nemusí více nechávat rezervu na otevření dveří při parkování na úzkém parkovacím místě, protože nehrozí, aby při vystupování nebo nastupování oťukali dveře o vedle stojící auto. Menší děti bude možné snadněji usazovat do dětských autosedaček.

Qubo je příkladně variabilní

Vnitřní prostor nabízí až šest různých konfigurací uspořádání sedadel. V pětimístné verzi má zavazadlový prostor objem 330 l. Při naložení až po strop se jeho kapacita téměř zdvojnásobí ( 650 l ) a vymontováním zadních sedadel dělených v poměru 60:40 se zvýší až na 2500 l. Další porci variability přidává sklopitelné opěradlo spolujezdcova sedadla, po složení něhož vznikne rovná ložná plocha dlouhá až 2500 mm. V jiném případě se dá využít jako odkládací stolek.

Jako v osobáku

Ztvárnění palubní desky a zpracování interiéru v ničem nezaostává za běžnými osobními auty. Kokpit přebírá mnoho prvků z modelu Fiat Grande Punto, se kterým Fiorino sdílí společnou platformu. Určitě nikomu nebudou překážet jeho pohodlné a dobře tvarované sedačky, pěkný tříramenný volant, ani uspokojivě zvládnuta ergonomie ovládacích prvků.

  Ztvárnění palubní desky a zpracování interiéru v ničem nezaostává za běžnými osobními auty.
Čištění interiéru pokaždé urychlí snadno udržovatelné plasty. Zákazník si může objednat všechny prvky komfortu od klimatizace až po multimediální rozhraní Blue & Me s MP3 přehrávačem a ovládáním na volantu ( od uvedení systému Blue and Me na trh si jej objednalo do svých vozidel již přes 500.000 zákazníků ).

Je to ekonomická volba

Na výběr jsou dvě pohonné jednotky montované i do užitkové verze Fiorina a jeho sourozence Citroënu Nemo a Peugeotu Bipper. Zážehový 1,4 l agregát s výkonem 54 kW ( 75 k) pochází z dílen koncernu PSA. Turbodiesel 1.3 MultiJet dává podobné výkonové maximum 55 kW ( 75 k ), ale vyšší točivý moment 190 Nm při otáčkách 1750/min. Oba agregáty jsou standardně spřažené s 5 - stupňovou manuální převodovkou, k vznětové verzi se dodává i 6stupňová robotizovaná převodovka Dualogic. Oba motory jsou tiché a úsporné. Neočekávejte však žádný ohňostroj, protože jejich dynamika je dost nevýrazná.

Nejvíce jsme si zajezdili s motorem 1.3 Multijet v kombinaci s novou 6 - stupňovou robotizovanou převodovkou Dualogic, která patří mezi rychleji reagující převodovky svého druhu v tomto segmentu. Ve spolupráci s ní motor odvádí dobrý kus práce. Na tak malý objem zrychluje celkem usilovně, při předjíždění si ale třeba nechávat více času.

Na druhé straně, svého majitele potěší velmi levným provozem. Výrobce udává, že s plnou nádrží ( 45 l ) uběhne až 1000 km při průměrné spotřebě 4,5 l/100 km (4,6 l/100 km v kombinaci s 5 - stupňovým manuálem ) a do ovzduší vypustí jen 119 g / km CO2.

Příští rok s příchodem modelového roku 2010 rozšíří paletu motorů i jeho výkonnější verze 1.3 MultiJet 66 kW/90 k. Podvozek je příjemně poddajný, ale zároveň dostatečně jistý. Velmi dobře eliminuje vliv vyššího těžiště v zatáčkách a důvěru řidiči dodává i přesné a tuhé řízení.

Technické parametry vozidel Fiat Fiorino Qubo
motor1.4 8V 1.3 Multijet
zdvihový objem [ cm3 ] 1368 1248
výkon [ kW / k ] 54/73 55/75
při otáčkách [ 1/min ]5200 4000
pohotovostní hmotnost [ kg ] 1255 1275
palivová spotřeba [ l/100 km] 7,0 4,5
zrychlení 0-100 km / h [ s ] 16,2 16,5
maximální rychlost [ km / h] 155 155
zavazadlový prostor330/650/2500 l
objem palivové nádrže45 l

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autoři:

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz