skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Ford má opět nejlepší motor

aktualizováno 
Titul motor roku obhájil tříválcový Ford EcoBoost nejen ve své objemové kategorii, ale i celkově. Úspěšným byl také Volkswagen, BMW nebo Ferrari.

International Engine of the Year Awards 2013 | foto: IEYA 2013 SME.sk

Výsledky ankety International Engine of the Year Awards 2013 byly vyhlášeny ve středu na výstavě Engine Expo v německém Stuttgartu. Celkové prvenství obhájil tříválcový přeplňovaný motor z dílen Ford, který dostal nejvyšší ocenění i v kategorii v níž soutěžil.

Letos výsledky ankety závisely na 87 novinářích z 35 zemí celého světa. Podmínkou zařazení do soutěže je zabudování vybraného motoru v osobním autě s nasazením do prodeje před červnem 2013.

Každý z novinářů - soudců měl k dispozici 25 hodnotících bodů. V každé kategorii mohl svému favoritovi udělit maximálně 15 a minimálně jeden bod.

Pohonné agregáty soutěžily v 11 základních kategoriích a o všeobecný titul ankety "International Engine of the Year".

Motorová novinka

První z kategorií obsadil motor z dílen Volkswagen. Přeplňovaný čtyřválcový agregát 1,4 TSI (ACT) získal celkem 234 bodů a předstihl tak o 14 bodů pohonnou jednotku Ferrari (6,3 l V12). Agregát Skyactiv 2,5 l vyrobený automobilkou Mazda obsadil třetí pozici se 136 body.

International Engine of the Year Awards 2013

TSI motor byl oceněn hlavně díky systému "Cylinder on Demand", který je schopen odpojit během několika desítek milisekund polovinu válců, při nízkém kontinuálním zatížení motoru. Agregát produkující výkon 103 kW (140 k) a 250 Nm točivého momentu dostal pochvalu i za svoji hmotnost 104 kg.

"Zelený" motor

V kategorii o nejekologičtější motor se poprala tříválcová pohonná jednotka Fiat spalující CNG se systémem GM, který kombinuje elektromotor a benzínový čtyřválec (Opel Ampera, Chevrolet Volt).

International Engine of the Year Awards 2013

Nakonec vyhrál malý tříválec Fiat se zdvihovým objemem 875 cm3 a výkonem 59 kW (80 k), ale získal jen o tři body víc před svým rivalem.

Třetí pozici si zasloužil čistě elektrický pohon integrovaný do vozidla amerického výrobce Tesla (Model S).

Sportovní pohonná jednotka

Časy atmosférických agregátů V12 jsou už dávno pryč, ale to nijak nezabránilo Ferrari aby získalo titul v kategorii, která mu takříkajíc patří. Své soupeře převálcoval 6,3 litrový vidlicový dvanáctiválec 294 body a dílny Ferrari vítězství potvrdili i druhým místem (185 bodů) díky motoru 4,5 l V8.

International Engine of the Year Awards 2013

Třetí příčku získal britský McLaren s motorem V8 3,8 l.

Motor s objemem pod jeden litr

Zda to připouštíme nebo ne, přeplňované tříválcové agregáty si nacházejí stále více příznivců, čemuž odpovídá i počet a kvalita soupeřů v této kategorii. Navzdory jejich úsilí, ani jednomu se nepodařilo sebrat titul Fordu, a tak i letos má právo na oslavu.

International Engine of the Year Awards 2013

Tříválcový EcoBoost o zdvihovém objemu 999 cm3 a výkonem 92 kW (125 k) svých soupeřů deklasoval celkovým počtem 557 bodů. Je však pochlubit i bronzový Fiat, který se umístil na místě druhém (329 bodů) a získal bodů více než pohonná jednotka Volkswagenu (235 bodů).

Motor s objemem od 1,0 do 1,4 litru

Vítězstvím v kategorii motorů od jednoho do 1,4 litru se pohonné jednotky typu TSI stávají nejúspěšnější sérií motorů. Ovládly první čtyři příčky.

International Engine of the Year Awards 2013

Na trůně se umístil agregát 1,4 TSI Twincharger s výkonem 136 kW (185 k) s celkovým počtem až 411 bodů. Za ním následuje slabší 1,4 TSI, 1,2 TSI a 1,4 TSI s technologií vypínání dvou válců. Až na páté (Fiat 1,4 MultiAir Turbo) a šesté příčce (GM kombinace elektromotor a spalovací motor) se umístily výrobci jiných automobilek.

Motor s objemem od 1,4 do 1,8 litru

Už není překvapením, že v této kategorii vyhrál motor vyvinutý pod křídly BMW a koncernu PSA. Čtyřválcová pohonná jednotka 1,6 Turbo s výkonem 155 kW (211 k) spalující benzín, potvrdila své kvality i s odstupem času a posedmé v řadě vyhrála navzdory silné konkurenci.

International Engine of the Year Awards 2013

Na první příčku útočil, nakonec druhý, Volkswagen s motorem 1,8 TSI. Navzdory relativnímu neúspěchu získal 231 bodů, čímž přeskočil třetí Ford až o 86 bodů.

Motor s objemem od 1,8 do dvou litrů

Velmi povedený motor Volkswagen 2,0 TSI nakonec nestačil na letošního vítěze, kterým se stala bavorská automobilka BMW. Byť jen o sedm bodů, ale přece, s celkovým počtem 295 bodů, zvítězil čtyřválcový benzínový motor BMW 2,0 Twin-Turbo produkující výkon 180 kW (245 k).

International Engine of the Year Awards 2013

BMW potvrdilo technologickou vyspělost i svých naftových motorů. Jejich čtyřválcový diesel přeplňovaný Twin-Turbo skončil na třetí příčce opět jen těsně (-10 bodů) za druhým VW.

Motor s objemem od 2,0 do 2,5 litru

V této kategorii se na prvních šesti příčkách objevily až čtyři naftového pohonné jednotky, z nichž jedna je hybridní technika (Mercedes-Benz E300 Hybrid). Nestačily však na benzínový pětiválec Audi 2,5 TFSI (250 kW / 340 k), který první příčku s celkovým počtem bodů 368 získal úplně s přehledem.

International Engine of the Year Awards 2013

Přesto si myslíme, že druhé místo pro Mazdu 2,2 Skyactiv Diesel (332 bodů) je oprávněné. Motor jsme vyzkoušeli a jeho reakce na plynový pedál zahanbí nejednu i sportovně orientovanou pohonnou jednotku. Třetí příčku se 185 body obsadil naftový Mercedes-Benz 2,1 CDI.

Motor s objemem od 2,5 do tří litrů

Navzdory tomu, že v této kategorii na prvních šesti příčkách dominuje BMW s naftovými i benzínovými motory, vítězství nezískalo.

Automobilce Porsche stačilo na první místo a 259 bodů - jediný, plochý šestiválcový motor 2,7 DI s výkonem 202 kW (275 k) aby porazilo "bavoráky", tedy jejich benzínový třílitrový šestiválec biturbo (244 bodů). I třetí (240 bodů), čtvrté (233 bodů) a páté místo (196 bodů) patřilo BMW.

Motor s objemem od 3,0 do čtyř litrů

Britská společnost McLaren sice neuspěla v kategorii sportovních motorů, ale ve své objemové třídě a v opravdu tvrdé konkurenci se jí podařilo vyhrát. Porota prvním místem ocenila motor McLaren 3,8 V8 (460 kW / 625 k) a věnovala mu celkově 333 bodů.

International Engine of the Year Awards 2013

Třináct bodů zaostal motor z dílen BMW Motorsport. Čtyřlitrový benzínový osmiválec pohánějící BMW M3 získal 320 bodů s náskokem před třetím Audi / Bentley 4,0 TFSI (286 bodů).

Královská kategorie: nad čtyři litry

Poslední, nejtěžší váhovou kategorií ankety "International Engine of the Year Awards 2013", jsou pohonné jednotky se zdvihovým objemem nad čtyři litry. Všechny zvažované agregáty jsou špičkou ve své třídě, ale vítěz může být jen jeden.

International Engine of the Year Awards 2013

Pohár tentokrát putuje do Itálie, kde se oceněním může pochlubit Ferrari a to hned dvakrát.

1. Ferrari 6.3 l V12 - 270 bodů

2. Ferrari 4.5 l V8 - 250 bodů

3. Mercedes-AMG 5.5 l V8 - 158 bodů

4. BMW M 4.4 l twin turbo V8 - 156 bodů

5. Mercedes-AMG 6.2 l V8 - 148 bodů

6. Lamborghini 6.5 l V12 - 124 bodů

Absolutní žebříček

Vyhrát svou objemovou či jinou kategorii je určitě velký úspěch. Vyhrát celkovou kategorii a vyhrát ji podruhé za sebou, zřejmě nebude náhoda. Přeplňovaný litrový tříválec Ford EcoBoost nedokázal porazit nikdo ani v jiných kategoriích.

1. Ford 999 cm3 turbo (benzínový tříválec) - 479 bodů

2. Volkswagen 1.4 l TSI Twincharger (benzínový čtyřválec) - 408 bodů

3. BMW 2 l twin-turbo (benzínový čtyřválec) - 247 bodů

4. Porsche 2.7 l DI (plochý, benzínový šestiválec) - 245 bodů

5. Ferrari 6.3 l V12 - 233 bodů

6. BMW / PSA 1.6 l turbo (benzínový čtyřválec) - 197 bodů

7. McLaren 3.8 l V8 - 180 bodů

8. Audi 2.5 l (benzínový pětiválec) - 111 bodů

Podrobnější výsledky, včetně vítězů minulých ročníků najdete v online magazínu.
Článek vychází ve spolupráci s auto.sme.sk
 

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz