skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

První jízda: Užitný Ford Transit připomíná osobní auto

  6:00aktualizováno  6:00
Nový Ford Transit připomíná svým interiérem a spoustou asistenčních systémů osobní auto.

Ford Transit | foto: FordSME.sk


Ford postupně obnovuje svou flotilu užitkových automobilů. A tak jsme využili možnost a vyzkoušeli Ford Transit Van a Ford Transit Custom.

Společným znakem užitkových vozidel značky je přebírání některých prvků exteriéru a interiéru od osobních aut.

Zvenku jsou to protáhlé přední světlomety, lichoběžníková maska ​​chladiče a vsazený znak automobilky v horní masce.

Vozidla si zachovala otevírání kapoty motoru pomocí klíče a zámku ukrytého pod značkou Ford.

Interiérem a výbavou se přibližuje k osobním autům

Interiér Transitu má mnoho podobných znaků s osobními automobily značky. Interiér se vypracováním a výbavou přibližuje osobním vozům. Jedině plasty na dveřích působí levně, ale to v žádném případě nelze nevyčítat pracovně laděnému autu.

Raději levný snadno udržovatelný plast jak luxusně působící materiály, které snadno podléhají opotřebení z každodenního používání. Tempomat ovládaný z volantu, palubní deska a hlavně asistenční systémy nás nechávali zapomenout, že řídíme užitkové vozidlo.

Za zmínku stojí asistent vybočení z jízdního pruhu a kontrola bdělosti strojvedoucího. O pocit z osobního auta nás kromě velikosti vozidla připravilo typické vyšší sezení v dodávce, které je příjemné, ale uvítali bychom o něco delší sedák.

Při výjezdu z vedlejší silnice překáží horší výhled šikmo dozadu. To je samozřejmě problém u většiny podobně zaměřených aut.

Transit Van to kompenzoval velkými zpětnými zrcátky, s nimiž byla radost couvat na parkovací místo.

Transit potřebuje silnější diesel

 Z pohonných jednotek jsme vyzkoušeli diesel s objemem 2,2 litru ve dvou výkonových verzích v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou.

V úvodu jsme otestovali dynamický potenciál verze s výkonem 92 kW. Slabší z

motorizací považujeme za nedostačující. Dynamické vlastnosti jsou akceptovatelné při nezatíženém vozidle. Představa zaplněného nákladového prostoru v kombinaci s jízdou do kopce nebo s předjížděním je na daný výkon trochu silná káva.

O třicet koní více je v případě 114 kW verze citelně znát. Ve spodní části otáček je to poměrně vyrovnaná záležitost, ale při překročení hranice 3000 otáček má silnější verze jednoznačně navrch.

Výkon se přibližuje ke svým maximálním hodnotám, auto chytá druhý dech a je zde ideální šance na předjíždění. Po dosažení 4000 otáček se však tah ztrácí.

Spotřeba se během první jízdy pohybovala v rozmezí osm do deseti litrů na sto kilometrů v závislosti na způsobu jízdy.

Agregát nepatří mezi nejtišší, ale alespoň při vyrovnané rychlosti je poměrně kulturní. Žádné výrazné zvuky nepřicházely ani z nákladového prostoru.

Z jízdních vlastností nás překvapilo dobré sezení auta i na méně kvalitním povrchu. Přesto, že cesta měla na mnoha místech rozbitý povrch, Transit se choval se poměrně klidně i ve vyšších rychlostech.

Do nákladového prostoru se vejdou čtyři europalety. Díky 1300mm otvoru není problém naložit náklad i přes boční posuvné dveře.

Custom má hůře odhlučněnou kabinu

Na asi 15 kilometrovém úseku jsme se na závěr svezly i v modelu Ford Transit Custom Van. Při hodnocení menšího užitkového vozu ( L1H1 ) na základě krátké jízdy jsme opatrní.

Lehčí vozidlo se stejným motorem jako Ford Transit Van je na tom logicky ještě o něco lépe v dynamických vlastnostech.

Podstatně hůře vycházel při srovnání odhlučnění motoru od kabiny. Hlučnost dieselového agregátu se projevovala i při minimální akceleraci.

Stejně v některých specifických situacích zatížení motoru přecházely do kabiny vibrace. Koncem tohoto roku představí Ford jako poslední z nové generace Transitu verzi Courier.

 Sedadla spolujezdců jsou variabilní a nabízejí dodatečné odkládací prostory.

Z testovacího poznámek
značkaFord
modelTransit Van ( L2H2 )
motorizace2.2TDCI
objem ( cm3 ) / počet válců2198 / 4
výkon (kW ( k) ) / při otáčkách114 (155) / 3500
točivý moment ( Nm ) / při otáčkách385/1600-2300
dojmy z motorutřicet koní navíc oproti verzi s výkonem 125 koní znát, motor chytá druhý dech při 3000 otáčkách, kdy se pomalu přibližuje k maximálnímu výkonu; nad 4000 otáček zátah ochabuje; podle zvuku agregát jednoznačně identifikujete jako nafta; velký rozdíl v odhlučnění ve prospěch Transitu L2H2 oproti menšímu sourozenci Transit Custom L1H1
reakce na plyn / start stopreakce nezatíženého vozu je vcelku dobrá, výrazně lepší je však po překročení 3000 otáček
pohotovostní hmotnost1959-2165 v závislosti na výbavě a typu pohonu
převodovka / počet stupňůmanuál / 6
kvalita řazeníprvní dojem z řazení je dobrý, přesná kulisa řadicí páky
řízení a vedení stopyTransit se i na méně kvalitních silnicích druhé třídy příjemně ovládal; nenaložený poskakoval mnohem méně, než jsme vzhledem k nerovnosti očekávali; má příjemné tuhé řízení
odhlučnění podvozkuodhlučnění podvozku hodnotíme pozitivně, ale jeho skutečné možnosti by odhalily až silné rázy do podvozku od nerovností v případě plně naloženého auta
komfort podvozkui na nekvalitních cestách jsme se cítili komfortně
asistenční systémykontrola trakce, ochrana proti převrácení, ESP reagující v závislosti na hmotnosti nákladu; asistent při vybočení z jízdního pruhu, systém stabilizace v zatáčkách ( upravuje rozdělení točivého momentu na kola podle situace ), systém sledování bdělosti, adaptivní tempomat, automatické přepínání dálkových světlometů, statické přisvícení do zatáček, detektor bezpečné vzdálenosti, asistent rozjezdu do kopce, stabilizační systém při tažení přívěsu
výhled od řidičetypický dodávkový - omezen šikmo dozadu; pozitivem jsou velké zpětná zrcátka
posed za volantemposedu lze vyčíst trochu krátký sedák
ovládací prvky a navigaceovládání tempomatu a rádia z volantu
grafika displejůgrafika je přizpůsobena kategorii vozidla, kvalitu prémie rozhodně nečekejte
nastupovánípoměrně velký úhel otevírání dveří usnadňuje nastupování
užitná hodnota a nákladový prostordo Transitu se vejdou čtyři europalety, dostatečně široké na nakládání jsou i boční posuvné dveře; zadní dveře ovládáním otevřít o 180 stupňů; objem nákladového prostoru 10m3 v případě předního pohonu; 9,5 m3 pro pohon všech kol a pohon zadní nápravy
zaměření vozupracovní; převoz zboží
celkový dojemněkteré plasty v interiéru (dveře) připomínají pracovní zařazení auta, ale výbava, asistenční systémy a celkový pocit se úrovní přibližují k osobnímu autu

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk 

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz