skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Honda Crosstourer láká k vyjížďkám

  10:13aktualizováno  10:13
Základem pohodové jízdy je silný čtyřválec a automatická dvouspojková převodovka. Právě automat mění klasický pohled na cestovní enduro. Novinku jsme provětrali na cestách i necestách Katalánska.

Honda Crosstourer | foto: HondaSME.sk

Segment cestovních endur prošel v posledních letech pořádným vývojem a stále více se zaměřuje na jezdce, kteří rádi cestují a mají motorku vhodnou na asfaltovou turistiku schopnou i průjezdu lehčím terénem. Základem modelu je mohutný vidlicový čtyřválec, který je v segmentu unikátní. Motor dostal zcela nový elektronický management s kontrolou trakce včetně technologie ride-by-wire, což je elektronický plyn. Pro potřeby silničního endura byl přeladěn pro posílení výkonu a kroutícího momentu ve spodních a středních otáčkách. Má mohutný zátah už od 2000 otáček. Výsledkem je výkon úctyhodných 129 koní při 7750 otáčkách a mohutný točivý moment 126 Nm při 6000 otáčkách.

Kolo žene kardan

Crosstourer stojí na nastavitelném podvozku (předpětí a útlum) s vyššími zdvihy (165 mm). Vpředu je to upside-down vidlice a vzadu jednoramenná kyvka odpružená systémem Pro-Link. Každý turista ocení i použití kardanu na náhon zadního kola a také u Hondy byly poprvé využity vyplétaná kola s vnější montáží špiců, které umožňují použití bezdušových pneumatik. Přední kolo je 19-palcové, vzadu je tradiční 17-tka.

Honda Crosstourer

Honda Crosstourer

Crosstourer s originálními kufry vypadá turisticky a takový i je.

Další technologickou lahůdkou je volitelná automatická dvouspojková převodovka DCT, která je také v segmentu jedinečná. Jedna ze spojek má na starosti liché a druhá sudé převodové stupně, což umožňuje rychlé a plynulé řazení stupňů. Převodovka DCT byla již představena před dvěma lety v modelu VFR 1200, ale prošla také vývojem a na světě je její druhá generace, která se při testovací jízdě ukázala ve skvělém světle.

Řadí velmi pohotově a navíc má "inteligenci", jakou známe ze světa aut a velmi výrazně reaguje na to, jakým způsobem jezdí jezdec. Má dva režimy D - Drive - jízda a S - Sport. Jezdec má navíc i v automatickém režimu kdykoliv možnost přeřadit tlačítky na levé rukojeti.

Hlídá prokluz kol

Díky drive-by-wire je Crosstourer vybaven i pokrokovým systémem kontroly trakce TCS, který reguluje výkon na zadním kole v případě prokluzu. Na rozdíl od starších (konkurenčních) systémů, které omezovaly přívod paliva nebo vypínaly zapalování, systém reguluje výkon hlavně změnou polohy škrticí klapky, takže zásahy jsou pro jezdce velmi plynulé.

Honda Crosstourer

Honda Crosstourer

Crosstourer se nezalekne a zvládne lehčí off-road, kde lze vypnout protiprokluzový systém.

Systém umožňuje i jízdu v terénu a zvyšuje bezpečnost na kluzkých površích případně za deště, ale zkušení jezdci si ho mohou pro sportovnější jízdu v terénu deaktivovat.

Konečně je za co chytit

Crosstourer se rozbíhá velmi hladce a padne skvěle do rukou díky řádně širokým řidítkům. Konečně je motorku za co chytit. Toto vše přispívá k skvělé manipulaci i v pomalejších rychlostech, při výjezdu ze dvora nebo na typických malých městských kruhových objezdech. Motor je schopen udržovat městské rychlosti při malých otáčkách bez jakýchkoliv vibrací. Přesto, že je to opravdu velká motorka, jezdec to až tak nepociťuje.

Dálniční přesuny neodmyslitelně patří k dálkové turistice. I zde na mě udělal dojem motor, který má úžasnou sílu. Náš přesun byl sem tam v trošku vyšších rychlostech. Crosstourer má skvělou dynamiku i při rychlostech nad 160 km / h. Jezdec se ani nenaděje a atakuje 200 km/h. Posed je pohodlný, ale ochrana před větrem v podobě standardního plexištítu není ukázková, a to byl štít v horní poloze.

Honda Crosstourer

Honda Crosstourer

Dosavadní konzervativní pohled na cestovní enduro změnila dvouspojková automatická převodovka, který radí tak rychle jako převodovky obdobné konstrukce v autech.

Z dálnic se ale brzy přesouváme na pokroucené horské cestičky, kde opět exceluje motor. Velká část maximálního kroutícího momentu 126 Nm je k dispozici již od 2000 otáček a je to cítit. Crosstourer se žene za plynem s velkou radostí. K tomu je třeba přidat ten zvuk z výfuku, který připomíná, že nesedíte na "obyčejném" čtyřválci. Celkově má ​​motor v sobě ten charakter, který je na motorce tak podstatný. Jednoduše řečeno má to v sobě cosi, co dělá dvouválce tak oblíbené a navíc ten průběh a výkon ve vysokých otáčkách ze světa čtyřválců.

Dostal automat a zachoval manuál

Výborně si to jezdec vychutná s manuální převodovkou, ale k mému překvapení nezaostával ani automat. Řazení v druhé generaci DCT sleduje chování jezdce. Pokud pootočí výrazněji plynem, převodovka bez velkého zpoždění řadí o jeden stupeň dolů a při výrazném pootočení plynem dokonce o dva. A to dokonce i v režimu D, což je režim spíše na pohodovou jízdu. Přeřazení je rychlé a oproti první generaci i tiché. Rovněž přeřazování směrem nahoru je výrazně ovlivněno způsobem jízdy. Pokud je plynová rukojeť pořádně vytočená, automat řadí až někde na hranici "červeného pole."

Honda Crosstourer

Honda Crosstourer

Podvozek je navzdory vyššímu zdvihu dobře naladěn na cestu a také ostré zatáčky.

Zní to neuvěřitelně, ale s DCT jsem se bavil. Neuvěřitelně to zní hlavně mně, protože jsem byl spíše skeptik. Ale nové technologie jdou dopředu, třeba jim dát šanci a nepodlehnout předsudkům. Co je však hlavní, v nabídce je stále i stará dobrá manuální převodovka - vybere si tedy každý. V tomto případě je v sérii i anti-hop spojka. Je to už pořádný motorisk, a tak je dobře, že v tomto směru v Hondě nedělali kompromisy. Jezdec se nemusí obávat ani prudšího podřazení o dva stupně.

Navrhli jej na turistiku

Posed je navržen dobře, vzpřímeně, pohodlně a hlavně je ze sedadla dobrý výhled. Crosstourer je vybaven integrovanými nosiči kufrů v podsedlovce. Motorku tak designově nenarušují žádné rámy a ani je netřeba dokupovat, pokud se rozhodnete pro kufry z originálního příslušenství. Ty jsou plastové s hliníkovou povrchovou úpravou. Horní kufr je možné zipem zvětšit a tak se do něj vejde i integrální přilba.

Pro turisty bude důležitý i údaj o spotřebě. Ta byla bohužel po našem ježdění vyšší. Jezdilo se dost divoce, proto ten údaj považuji za vzdálený od průměrné hodnoty. Testovací motorky měli údaje od 7 do 8,5 l/100 km. V reálném turistickém nasazení předpokládám, že nebude problém jezdit se spotřebou kolem 6 litrů na sto.

Přišla nová doba. Cestovní enduro má již automat.

K modelu je dostupná široká nabídka originálního příslušenství. Kromě kufrů, které jsem již zmiňoval, nechybí v nabídce padací rámy s možností montáže LED mlhových světel, zvýšené turistické plexi, sada bočních deflektorů, nové štíhlé vyhřívané rukojeti s třístupňovou regulací a posíleným ohřevem v oblasti prstů, zámek, alarm, 12V zásuvka a hlavní stojan. Novinkou je i doplněk pro převodovku DCT - nožní řazení.

Honda Crosstourer je nová motorka, která přináší svěží vítr do světa cestovních endur. Na jedné straně je to použití V4 motoru a na druhé převodovka DCT. Toto jsou dvě věci, které Hondu odlišují od jakékoli konkurence. Je to robustně a kvalitně vypracovaný stroj s dotaženými detaily a nejmodernějšími technologiemi. Zaměření je hlavně na cestu a turistiku, silný motor, pohodlí, kardan a komfortní podvozek potěší každého.

Jsme spokojeni

vynikající motor, zátah odspodu, pohodlný posed, výhled, nejnovější technologie, kardan, vyplétané kola, podvozek, agilita, volitelné DCT

Jsme nespokojeni

vyšší spotřeba, nízké plexi, nutnost nářadí pro posun plexi, nechráněný spodek motoru (pro offroad), chybí odkládací skříňka na drobnosti, hmotnost (model DCT + 10 kg)

Honda Crosstourer

Honda Crosstourer

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autoři:

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz