skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test+video: Inteligentní LED světla Mercedesu umí i stínit

  13:02aktualizováno  13:02
Inteligentní LED světla září tam, kde je potřeba a jejich práce nepůsobí rušivě jako u některých natáčecích světel, kdy je vám po třech zatáčkách nevolno.

Mercedes investoval do výrazného mezigeneračního vylepšení třídy E okolo miliardy eur a kromě citelné změny designu přední masky ladil techniku ​​a pohodlí.

Výrazně tišší sedan tak ještě více umocňuje své základní poslání být autem, ve kterém stačí jen kroutit volantem a o ostatní se postará technika s množstvím asistenčních systémů.

Mercedes vyšší střední třídy udělali tak, aby řidiče během jízdy nevyrušovalo nic, co je spojené s fungováním auta. Novými LED světly zašel výrobce až tak daleko, že je jednou zapnete a více do jejich funkce nemusíte zasáhnout.

Dnes celkem zažité a ne v každém autě povedené přepínání dálkových světel Mercedes posouvá do zcela jiné dimenze. Ve třídě E není v podstatě co řešit, protože modelový rok 2013 jen více umocňuje staré hodnoty s novou krásnější tváří.

Proto se náš noční test soustředil hlavně na jízdu ve tmě. Video zachycuje některé momenty a hlavně v detailním záběru činnost světlometu, který nikdy není v klidu.

Šetří energii

Marketingová omáčka kolem použití LED diod v hlavních světlech začíná vždy úsporou energie ve srovnání se světly klasické konstrukce a jinak to není ani v případě Mercedesu třídy E, který měl za příplatek 1450 eur inteligentní LED světla.

Podle automobilky na stejný světelný účinek jako xenony potřebují LED světla příkon pouze 34 wattů, přitom bi-xenony potřebují kolem 80 a halogenová světla až 120 wattů.

Jednou ze známých výhod LED v této podobě je i životnost celého světelného zdroje okolo 10 tisíc hodin, což je v orientačním přepočtu celoživotní průměrné rychlosti auta kolem 55 km / h přes půl milionu kilometrů.

LED světla Mercedes-Benz

LED světla Mercedes-Benz

Xenonové světlo vydrží přibližně jen pětinu. Přirozeně existují také přepočty, podle nichž dokáže nižší energetická náročnost LED světel snížit spotřebu auta o nula celá něco. Nejdůležitější je světelný účinek a práce světel.

I v noci vidíte barvy

Už xenonové světlo s teplotou 4200 Kelvinů znamenalo jistý pokrok, avšak LED svítilny se dokáží při teplotě 5500 Kelvinů alespoň přiblížit dennímu světlu s 6500 Kelvinů.

V noci pak vidíte před sebou velmi přirozené světlo a podstatně lépe rozeznáváte barvy okolí, což také výrazně pomáhá snadné orientaci v prostoru.

Na druhé straně plnohodnotná LED hlavní světla má dnes i Seat Leon, čili v samotném použití LED výjimečnost Mercedesu není a dokonce ani v automatickém přepínání dálkových světel.

LED světla Mercedes-Benz

LED světla Mercedes-Benz

Hlavní rozdíl je v tom, jak to funguje a také, že inteligentní světla dokáží na základě obrazu okolí rozpoznaného kamerou přizpůsobit osvětlení okolí podmínkám.

V podstatě tvoří vždy průnik potkávacího a dálkového světla, přičemž využívají výhody obou režimů. Akorát když máte v jiném autě potkávací světla a nesvítíte autům oproti nebo vpředu do kabiny, už nemáte do dálky osvětlené krajnice.

Stále svítí dálková

Mercedes při konstrukci nových světel a asistenta jejich přepínání vycházel z poznatku, že ačkoli v Německu představují jízdy v noci jen 20 procent celkového ježdění, z kompletní statistiky těžkých nehod připadne na jízdu v noci až 40 procent ze všech nehod.

Dalším závažným poznáním je fakt, že z noční jízdy připadne na zapnutá dálková světla pouze 9 procent a zbytek jezdíme na potkávacích. Světla, které jsme testovali mají mimo obec (když nezjistí pouliční osvětlení) a v rychlosti nad 40 kilometrů za hodinu zapnuté vždy dálková světla.

LED světla Mercedes-Benz

LED světla Mercedes-Benz

Stereo kamera sleduje široké okolí před autem a obraz analyzuje počítač, podle toho zhasíná nebo zapaluje některé z 36 LED diod v jednom světlometu a elektromotory pohybují dvěma hlavicemi, ve kterých jsou LED rozděleny.

Takto vznikne na autě před vámi stín, ale okolí a krajnice jsou pokud možno, co nejlépe osvětlené. Když auto před vámi odbočuje doleva, kamera rozpozná směrovku a levý světlomet se stáhne dolů, aby nesvítil do prostoru, kde směřuje auto.

Neumí předvídat, ale reaguje bleskově

Z pozice řidiče vnímáte LED světla tak, že tam, kde nesmí svítit, je doslova vyroben stín a zbytek okolí je osvícený naplno.

Mercedes nastavil senzory a práh reakce světlometu velmi citlivě, z čehož nám vyplývá, že stereo kamera snímá obraz prostorově a ve velkém rozlišení.

Také je třeba výkonný počítač, který analyzuje obraz. Samozřejmě počítač nedokáže předpokládat podle jemného průniku světla, že zpoza zatáčky se o chvíli vyvalí protijedoucí auto a světlo stáhne, až když ho uvidí.

Dělá to velmi rychle a všechnu sílu světla nasměruje do vašeho jízdního pruhu.

LED světla Mercedes-Benz

LED světla Mercedes-Benz

Stojí za to

Zatímco při automatickém přepínání klasických dálkových světel můžeme polemizovat nad tím, že soustředěný řidič to udělá lépe, zde musíme konstatovat, že řidič nebude efektivnější, protože pokud ztlumí světlo, už neumí nasměrovat dálkový paprsek do svého pruhu.

Nová LED inteligentní světla dělají stín tam, kde nesmí svítit a efektivně září do jinak stinných míst. Technický vynález za ty peníze rozhodně stojí, funguje velmi precizně a spolehlivě.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz