skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Mazda vyvíjí benzínový motor bez svíček

  6:00aktualizováno  6:00
V druhé generaci benzínového motoru SKYACTIV zřejmě nebudou svíčky. Ve třetí generaci Mazda využije hybridní pohon.

Japonská automobilka prohlásila, že do roku 2020 nemá v plánu produkci hybridů, neboť přísné emisní normy splní i bez hybridních nebo čistě elektrických technologií.

Může za to právě vyvíjený benzínový motor SKYACTIV - G Generation 2, kde je použit vysoký kompresní poměr 18:1 a podobná technologie, jakou využívají dieselové motory.

Benzín se hospodárností vyrovná dieselu

K zapálení směsi využije agregát tlak pístu namísto zapalovací svíčky. To umožňuje benzínu vyrovnat a případně i překonat diesel v hospodárnosti.

Výsledkem je 30tiprocentní zlepšení v tepelné účinnosti a 30% zlepšení spotřeby. Podle výrobce tak klesne produkce emisí u nespecifikovaného průměrného modelu s agregátem SKYACTIV - G na 80g/km.

Ne všechny problémy jsou ale u stále vyvíjené pohonné jednotky odstraněny. Podle zástupců značky je agregát schopen práce jen pod nízkým, asi polovičním zatížením vůči maximálnímu plánovanému. Z tohoto důvodu má zatím motor stále i svíčky, které zapalují bohatší směs při vyšší zátěži.

Automobilka se zabývá i možností odpojování válců a cílem je chod motoru, při kterém řidič nezaregistruje rozdíl v jednotlivých jízdních režimech.

Ve vývoji je i třetí generace

V dřívější fázi vývoje se nachází třetí generace motoru SKYACTIV - G. Ten má využívat adiabatické spalování a v průměrném autě vyprodukuje 60 g / km CO2. Hlava válců a spalovací komora budou izolovány a tím se sníží tepelné ztráty.

Třetí generace bude výrazně účinnější v širokém pásmu otáček a zatížení, čímž se eliminuje potřeba osmi a vícestupňových automatických převodovek, či dlouhých převodů.

Přibude hybridní technologie

K této generaci motoru plánuje Mazda i mild hybrid technologii, kde se energie získává z rekuperace při brzdění.

Energie je ukládána do kondenzátorů a využita pouze při pomalé jízdě a nízkém zatížení. Vozidlo s touto technologií a bez těžké hybridní baterky vyprodukuje méně emisí než 50 g / km CO2. Podle kalkulace japonské značky právě to je úroveň, kterou nepřímo produkují vozidla na čistě elektrický pohon.

IAA 2013 - Mazda3

IAA 2013 - Mazda3

Pohonné jednotky SKYACTIV - G druhé generace se zřejmě dostanou do sériové podoby do konce desetiletí.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autoři:

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz