skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

První jízda s Peugeotem 308 překvapila tichým podvozkem

  14:54aktualizováno  14:54
Devátý Peugeot modelové řady 300 vyniká jízdními vlastnostmi, lehkostí a odhlučněním. Kufru obětovali místo vzadu a chybí odkládací prostory.

Peugeot 308 | foto: PeugeotSME.sk

Výrobní závod Peugeot ve francouzském městečku Sochaux lze považovat za rodiště automobilové historie značky.

Právě zde vznikla jejich první provoz na výrobu vozidel a dnes je to s roční produkcí přes 320 tisíc aut jeden z největších automobilových závodů ve Francii.

Nedaleko depozitu historických modelů a zbytků staré továrny stojí výrobní haly modelu 308. V závodě, kde sjíždí z výrobních pásů obchodně nejdůležitější model, jsme mohli naživo porovnat všechny Peugeoty s trojkou ve jméně.

Historie jasně ukazuje smysl značky pro pohodlné sedadla a téměř vždy mírně nadčasový interiér. Podle přímého srovnání přišel zásadní zlom ve velikosti interiéru a prostoru na zadních sedadlech s verzí 307. V té je vzadu ještě více místa než v aktuální novince, kterou jsme řídili.

Peugeot 308

Peugeot 308

Novince narostl pouze kufr

Trend zvětšování karosérií zřejmě mírně ustává, v módě je zachování rozměrů a hlavně odlehčování. Novinka má oproti předchůdci delší jedině rozvor ( o dva centimetry ). Jinak je o dva centimetry kratší i užší.

Narostl zavazadlový prostor, a to až na teoretických 470 litrů, pokud bereme v úvahu systém měření napouštěnou vodou. Podle metodiky VDA má zavazadlový prostor také velmi slibných 420 litrů a podle našeho prvního měření je hlubší a delší než ve Volkswagen Golf.

Německý konkurent má v užším místě kufru méně prostoru a naopak v širším za podběhy trochu víc. Podle pocitů ze sezení vzadu i podle vyjádření automobilky při nové generaci 308 obětovali zavazadlovému prostoru sezení vzadu.

Peugeot 308

Peugeot 308

Peugeot 308 totiž kupují zejména mladší páry a začínající rodiny s maximálně jedním dítětem a pro ně je kufr důležitější. Po sklopení asymetricky dělených zadních opěradel zůstává mezi dnem kufru a opěradlem malý schůdek.

Novince zůstalo, podobně jako Golfu, klasické otevírání nádrže otočným uzávěrem, akorát Peugeot má uzávěr ještě i na klíč.

V tomto by se oba konkurenti mohli již vzpamatovat a začít používat modernější bezuzávěrová hrdla. Podle naměřených údajů Peugeot místem vzadu zaostává za Golfem nepatrně.

Peugeot 308 a Volkswagen Golf ve srovnání rozměrů
modelPeugeot 308Volkswagen Golf
rozvor ( mm )26202637
délka ( mm )42534255
výška ( mm )14571452
šířka ( mm )18041799
nakládací hrana ven ( mm )690680
nakládací hrana dno ( mm )17050-150
šířka kufru min. / maximální ( mm )1085/11901030/1275
výška kufru po roletu ( mm )540430
nakládací otvor výška šikmo / šířka ( mm )705 / 9701000/720
délka kufru min. / max ( mm )805/1520740/1500
šířka v ramenou vpředu ( mm )14001430
šířka lokty vpředu ( mm )14701500
výška na hlavu šofér max. ( mm )1015960
délka sedáku šofér ( mm )485515
šířka v ramenou vzadu ( mm )13601355
šířka v loktech vzadu ( mm )14351460
výška krajní sedadla vzadu ( mm )945950
délka sedáku kraj / střed ( mm )465 / 435460 / 450

Chybí některé drobnosti

V kokpitu okamžitě zaujme dobrý výhled šikmo ven bez děleného okna předních dveří a s přiměřeně masivním A sloupkem karoserie.

Zvláště v nesčetných serpentinách horských silnic v okolí Colmaru byl výhled do zatáčky výborný. Právě zde vynikla výhoda nového posedu s malým volantem a ukazateli na vrchu přístrojové desky.

Pouze na otáčkoměr s opačným pohybem ručičky si třeba chvíli zvykat. Oproti pilotnímu modelu 208 s tímto uspořádáním kokpitu řidiče již v 308 nepřichází ke konfliktu mezi pozicí volantu a výhledem na přístroje.

Záď působí živě velmi zajímavě a opticky tlačí široké auto k silnici. I díky doplňkům na bocích pátých dveří dosáhli konstruktéři výbornou aerodynamiku.

Peugeot 308

Peugeot 308

Minimalizace počtu tlačítek interiéru pomohla a opět vzniklo něco nového. Plně chápeme moderní a výborně čitelný displej a také na jeho pomalejší odezvu si lze zvyknout, ačkoli uživatelé iPhonů vysloveně pěnili.

Nejde nám však do hlavy, proč Peugeot neudělal na klimatizaci a ventilaci i klasické manuální ovládání. Šoféra nemusí bavit vždy přepínat displej a takto ovládat změnu teploty nebo směr foukání.

Při záplavě moderních trendů a technologií, které novinka zvládá, zůstaly bokem odkládací prostory. Boxy ve dveřích nejsou malé, ale neprakticky tvarované a přístup do skříňky s držákem na sklenice při loketní opěrce je obtížnější.

Peugeot 308

Peugeot 308

Přitom by stačily dvě velké prvoplánové poličky bez zbytečně složitého mechanismu zavírání. Schopnosti palubního systému s množstvím aplikací na vyhledávání volného parkování, restaurací a detekce problémů na cestách plně odpovídají dnešním trendům, avšak využití najdou pouze v obrovských metropolích.

Pro použití u nás budou podstatné jízdní vlastnosti a odhlučnění podvozku.

Ukázal jízdu z jiného světa

Lehkost, s jakou se Peugeot 308 ovládá na klikatých cestách, pramení v nové modulární platformě karoserie EMP2, které lze měnit rozvor i architekturu zádi.

Podstatná je její tuhost, sladění s ostatními komponenty a novými nápravami podvozku. V první řadě karoserie ušetřila 70 kilogramů hmotnosti a dělá slušnou oporu pro podvozek.

Ani jeden sériový Peugeot v historii takto nejezdí a nadšením voláme, že konečně přišla změna. V podstatě předchůdce také nejel špatně, ale jízda na horských silnicích a dálnici je nyní z úplně jiného světa.

Peugeot 308

Peugeot 308

Novinka filtruje nerovnosti, nepřenáší rázy do karoserie a s motorem 1,6 THP ( 155 k) prokázala výbornou trakci v ostrých zatáčkách.

Kia cee'd se stejně výkonným motorem by ještě pretáčela vnitřním kolem na mokrém asfaltu ostré otočky a Peugeot by byl pryč.

Odskakování na nerovnostech je minulostí i na 18 palcových kolech zkoušené verze. Když vezmeme v úvahu, že sesterský Citroen C4 s motorem 1,6 HDi váží kolem 1420 kilogramů, tak hmotnost 1160 kg Peugeotu 308 se stejným motorem je z říše snů.

Možná velké nadšení z jízdy pramení i v nevelkých očekáváních od francouzského podvozku, ale teď opravdu cítíme, že v autě je nového šasi, nový podvozek, a že Golf brali v Peugeotu opravdu vážně.

I kvalita řazení převodových stupňů šla k lepšímu, akorát ne zase natolik, abyste prvním pohybem páky neidentifikovali značku.

Z Peugeotu 308 se stalo řidičský zajímavé a precizní odhlučněné auto, které jsme si plnými doušky užili na téměř vylidněných cestách kolem Colmaru.

Přijde automat i přeplňované tříválce

Kromě multimediální výbavy, která předbíhá mnohé konkurenční vozy v třídě, si Peugeot doplnil asistenční systémy aktivní bezpečnosti, které patří v této třídě mít.

To znamená, že sleduje mrtvý úhel, a to nejen ze zrcadla, ale i ze zadního nárazníku, detekuje překážky před vozem, upozorňuje na blížící se auto vpředu a v případě hrozící kolize zasáhne nouzovým brzděním. Do jisté rychlosti dokáže zastavit a předejít srážce.

Peugeot naštěstí připravil i jednoduchou verzi bez displeje pro běžné motoristy, kterým nezáleží na multimediálních doplňcích. Méně je více, protože základní interiér má mechanickou ruční brzdu a manuální ovládání ventilace s klimatizací. Přestože nejjednodušší verze nemá už takové materiály ani odhlučnění a má plastový volant, velmi se nám líbila a určitě bude dobrou volbou pro každý den.

Peugeot 308 - motorizace na začátku produkce
verze1,6 HDi "92"1,6 eHDi "115"1,2 VTi "82"
1,6 THP "125"1,6 THP "155"
palivonaftanaftabenzínbenzínbenzín
převodovka / stupněman. / 5man. / 6man. / 5man. / 6man. / 6
výkon (kW ( k) )68 (92)85 (115)60 (82)92 ( 125 )115 (155)
kroutící moment ( Nm )230270118200240
průměrná spotřeba ( l/100km )3,83,85,05,85,8
zrychlení 0-100 km / h12,210,915,29,78,4
pohotovostní hmotnost ( kg )10901160107511651165

V úvodní fázi prodeje budou v nabídce známé motory 1,6 HDi a benzinové přeplňované čtyřválce 1,6 THP s výkonem 125 a 155 koní.

Díky pohotovostní hmotnosti 1075 kg si Peugeot dovolil použít i tříválec 1,2 VTi s výkonem 82 koní. K nové konstrukci podvozku přibudou generačně nové motory 1,6 a 2,0 BlueHdi s novým částicovým filtrem a přídavnou nádrží na aditivum.

Peugeot, který přišel s částicovým filtrem FAP na trh první, nyní představí novinku, která zachytí 99,9 procent pevných částic a okolo 90 procent NOx.

Na příští rok bude též nový přeplňovaný tříválec 1,2 THP s výkonem 81 a 96 kW a nová automatická převodovka. Všechny novinky v oblasti motorů již přijdou na rozdíl od současných s emisní normou euro6.

První dojmy

Doslova se staženým žaludkem a v očekávání, zda se opravdu splní sliby výrobce, jsem sedal za volant.

Nakonec se nestalo to, co při předchozích generacích, když se měnil obal a pocit z technické podstaty auta zůstal stejný.

Teď jsem řídil opravdu jiné auto ve srovnání s předchůdcem. Hlavně o dvě třídy tišeji od podvozku, s přesnějším vedením stopy a výbornou aerodynamikou.

Za volantem je cítit snížení hmotnosti a podvozek byl v serpentinách výborný s precizní trakcí. I nový posed s malým volantem mi sedí.

Nebyli by to však Francouzi, kdyby nevyvolali v autě emoce všeho druhu, neboť mám zlost z létající lahve v divně tvarovaném boxu dveří.

Také nechápu, na co je v autě možnost připojení na sociální sítě, jakoby bychom za volantem už beztak nebyli zahrnováni spoustou starostí a informací, což odpoutávají od jízdy. Přitom Peugeot postavil opravdu řidičské auto, které mě baví.

Rasťo

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz