skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

První jízda: Porsche Macan je nejlepší SUV, jaké jsme řídili

  19:35aktualizováno  19:35
Automobilka tvrdí, že Macan je supersport mezi kompaktními SUV. Neztratí se ale ani v terénu. Dokázat nám to chtěli během první jízdy v areálu továrny, kde ho vyrábějí.

Porsche Macan | foto: PorscheTomáš KelementSME.sk

Dávno pryč jsou časy, kdy nad prvním SUV z dílny Porsche kroutili nevěřícně hlavou nejen ortodoxní automobiloví nadšenci.

Cayenne však dokázal zavřít mnohým ústa suverénním chováním se nejen na silnici, ale i mimo ni. Z nenáviděného modelu se nakonec stal obrovský prodejní úspěch, který prakticky zachránil Porsche.

Fotogalerie

Při prvním kompaktním SUV a zároveň sedmé modelové řadě stuttgartské automobilky proto protestuje málokdo. Poptávka po něm je dokonce tak velká, že dodací lhůta již dávno přesáhla roční hranici.

Základ z Audi

Zatímco Cayenne stojí na platformě Volkswagenu Touareg, základem pro Macan je Audi Q5. V Porsche však upravili či úplně vyměnili více než dvě třetiny dílů dárce. Rozvor a hmotnost mají velmi podobné, ale Macan je širší a nižší než Q5.

Ve srovnání s Cayenne ušetříte zejména na délce ( -17,5 cm ), hmotnosti ( -200 kg ) a výšce (-7 cm ), rozvor je kratší o 9 centimetrů a nejméně se zúžila šířka ( -1,6 cm ). S téměř 4,7 metry délky, skoro 2 metry šířky a 1,9 tunami ale rozhodně nejde o anorektický případ ve třídě kompaktních SUV.

Oproti Cayenne je Macan podle nás i hezčí. Velmi čistému designu zadní části dominují pěkně tvarovaná koncová světla, i zepředu je díky kapotě přesahující až k blatníkům Macan uhlazenější.

Na přední kapotu byli inženýři při představování auta obzvláště hrdí. Kromě jejího složitého tvaru a díky masivním rozměrům obsahuje i ve spodní části integrované přívodní vzduchové kanály na chlazení turbín.

A snaha o udržení čistých linií vzadu zašla až tak daleko, že tlačítko na elektrické otevírání zavazadlového prostoru najdete ukryté v úchytu stěrače.

Jak už to bývá, tiskové zprávy jsou plné superlativ a pravd, které automobilce "pasují" nejvíce. Pojmenování "supersport mezi kompaktními SUV " je v ní zmíněno hned několikrát.

V tomto případě je třeba ale objektivně přiznat, že je se čím chlubit. Macan má totiž ( minimálně ve své třídě ) pár prvenství.

Mezi kompaktními SUV nabízí jednoznačně nejvýkonnější sestavu poháněcích jednotek a jako jediný ve svém segmentu má vzduchové odpružení. Díky tomu si minimálně tabulkově hledá konkurenci těžko na silnici i mimo ni.

Čtyřválec bude, ale pouze pro Čínu

Původní špatné zvěsti, že Macan dostane čtyřválec, jsou sice pravdivé, ale model s motorem 2,0 TFSI si budete moci koupit kvůli tamním přísnějším emisním povolenkám pouze v Číně.

Zbytku světa poslouží jako základ 340 koňový šestiválec s dvěma turby, objemem tři litry a točivým momentem 460 Nm.

Verze Turbo vychází z téhož motoru, ale nabízí větší objem 3,6 litru, o 60 koní a 90 Nm více. Díky tomu jako jediná z nabídky sprintuje na rychlost 100 km / h pod 5 sekund. S příplatkovým balíkem Sport Chrono s Launch Control to zvládne dokonce jen za 4,6 sekundy.

Obě motorové jednotky mají téměř dokonalé křivky průběhu výkonu a točivého momentu a obě obsahují mazání se suchou klikovou skříní pro optimální distribuci oleje v extrémních situacích.

Toto řešení, typické pro vozy Porsche, navíc umožnilo ještě více snížit těžiště a zvýšit světlou výšku Maca.

Macan jako diesel

Řidiče, kteří neradi často tankují, potěší spíše Macan S Diesel. Agregát pocházející z modelu Cayenne ještě vylepšili, takže nabízí vyšší výkon 258 koní a točivý moment až 580 Nm.

Zajímavostí je, že naftová verze s hliníkovou hlavou válců je dokonce lehčí než Macan Turbo. Všechny motory jsou k dispozici výhradně se 7 stupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou PDK.

Ta kromě start / stop systému umožňuje i automatický režim plachtění, čímž napomáhá splnit emisní normu Euro 6 a stisknout spotřebu do rozmezí od 6,1 l/100 km pro dieselový model až po 9,2 l/100 km pro verzi Turbo.

Tři verze podvozku

Tak, jako Q5, i Macan využívá na přední nápravě pětiprvkové zavěšení kol a vzadu nezávislé zavěšení kol s vrchní příčkou.

Pro odlehčení neodpružené hmotnosti je většina podvozkových komponentů vyrobena z hliníku. Základní modely Macan S a Macan S Diesel disponují standardními tlumiči s ocelovými pružinami.

Verze Turbo je vybavena navíc adaptivním řízením charakteristiky tlumičů, které si můžete připlatit i ve slabších modelech.

Vrcholem nabídky a unikátem ve své třídě je příplatkové vzduchové odpružení. V normálním režimu je o 15 mm nižší než standardní podvozek se světlou výškou 198 mm. Ve sportovním režimu klesne ještě o centimetr, v off road módu se zase zvedne až na 230 mm.

Využití najde i pro usnadnění nakládání věcí do 500 litrového zavazadlového prostoru, kdy si můžete auto díky tlačítku v kufru snížit o dalších 5 centimetrů.

Kola vpředu jsou užší, než na supersportech

Kola na Maca jsou také výjimečná tím, že jsou podobně jako na supersportech, různých šířek na přední ( 235 mm ) a zadní ( 255 mm ) nápravě.

Základní verze jezdí na 18" discích, k Turbu dostanete 19" ráfky a připlatit si můžete za disky až do velikosti 21".

Brzdy mají vpředu šestipístkové třmeny a kotouče impozantní průměr 350 mm ( Turbo 360 mm ), vzadu najdete kotouče průměru 330 mm ( Turbo 356 mm ).

Tak, jako u každého modelu Porsche, si i zde můžete objednat keramické brzdové kotouče, které jsou o polovinu lehčí a mnohem odolnější vůči vadnutí při častém brzdění.

V terénu zvládne hodně

Hned v úvodu terénní jízdy nás instruktor navedl na poměrně vysoké betonové hrby simulující křížení náprav.

Se vzduchovým pérováním na nejvyšším stupni a výborně pracující elektronikou, která simulovala uzavírání diferenciálů, byla tato zkouška pro Macan hračkou. Zvenku to ale všechno vypadalo docela drsně.

Kromě toho jsme ještě vyzkoušeli 80% náklon, stoupání a klesání. Vše na betonovém podkladu a vše bez nejmenších problémů či zaváhání.

Při klesání se nám líbilo, jak fungoval systém asistence při sjezdu z kopce. Stačilo spustit auto na alespoň 5 % náklon, kdy se v off -road režimu automaticky zapne Porsche Hill Control, pustit brzdu a auto velmi kontrolovaně konstantní rychlostí sjede i velmi strmé kopce. Vám jen stačí kroutit volantem.

Při suverénnosti, jakou Macan procházel přes všechny nachystané překážky, jsme si pomysleli, že v Porsche byly k svému dílu až velmi jemní a neukázali nám ani zdaleka vše, co by v terénu zvládlo.

Na okruhu je jako doma

Následně jsme se přesunuli jen o pár metrů na plnohodnotný závodní okruh, který je přímo v srdci areálu továrny v Lipsku.

Jezdili jsme sice pouze na kratší verzi trati, ale i ta měla dost různorodých zatáček, které nám o chování Macanu při sportovní jízdě řekly hodně.

Například to, že vyšší hmotnost, o které jsme si mysleli, že zabije jakékoliv sportovní ambice, je cítit pouze při brzdění. I to jen v trochu laxnějším nástupu brzd. Když už se zakousnou pořádně, zastavuje Macan celkem přesvědčivě.

V zatáčkách dokáže mnohem více, než byste od jakéhokoli SUV čekali. Klíčem k úspěchu je kromě výborného naladění podvozku i vydatná pomoc elektroniky, která dělá vše proto, aby vás Macan na slovo poslouchal.

Doslova cítíte, jak vás auto přibrzděním zadního vnitřního kola a přesouváním točivého momentu na ta správná kola ve správném poměru a ve správný čas nasměruje do zatáčky přesně tam, kam ho pošlete, přičemž za normálních okolností byste se už měli dávno vzhledem k velikosti a stavbě auta hrnout po nose.

Macan na nás působil jako velmi přesný a rychlý nástroj, ne jako velké a neohrabané SUV. Klobouk dolů před techniky z Porsche za to, kam až dokázali posunout již tak docela slušně jezdící Audi Q5.

Na cestách jsme si vyzkoušeli rychlost

Na závěr jsme ještě absolvovali běžnou "nudnou" 85 kilometrovou jízdu po německých okresních silnicích a dálnicích. Poměrně plné dálnice nám nedovolily zkoušet dynamiku naplno, ale po metě 235 km / h zrychloval základní Macan S velmi ochotně i ve vyšších rychlostech.

Po absolvování přejezdů přes okolní vesnice a cesty mezi nimi a opětovným krátkým návratem na dálnici ukazoval palubní počítač spotřebu 13,5 l/100 km, což je vzhledem na svižné dálniční tempo velmi dobrý výsledek.

Dostat se pod hranici 10 litrů by při normální jízdě nemusel být problém. Celkově je Macan pro nás velmi příjemným překvapením a bez okolků musíme přiznat, že v lepším SUV jsme ještě nejezdili.

verzeMacan SMacan TurboMacan S Diesel
motor3,0 l V6 biturbo3,6 l V6 biturbo3,0 l V6
objem ( cm3 )299736042967
převodovka7 stupňová automatická dvouspojková PDK
výkon ( kW ( k) ) / otáčky250 (340) / 5500-6500294 (400) / 6000190 (258) / 4000-4250
točivý moment ( Nm ) / otáčky460/1450-5000550/1350-4500580/1750-2500
Rozměry D / Š / V ( mm )4681/1923/16244699/1923/16244681/1923/1624
Rozvor ( mm )280728072807
Hmotnost ( kg )186519251880
Zrychlení 0-100 km / h ( s)5,4 ( 5,2 Sport Chrono )4,8 (4,6 Sport Chrono )6,3 ( 6,1 Sport Chrono )
Max. rychlost ( km / h )254266230
Spotřeba ( l/100 km )8,7-9,08,9-9,26,1-6,3
Emise CO2 ( g / km )204-212208-216159-164

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz