skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

První jízda: Toyotu Aygo doporučujeme s automatickou převodovkou

  7:38aktualizováno  7:38
Druhé generaci Ayga svědčí v městském provozu více automatická převodovka. Má pozitivní vliv na agilitu vozu a ve spotřebě ztrácí minimálně.

Toyota Aygo | foto: ToyotaSME.sk

Nové Aygo přišlo po 9. letech účinkování první generace, která za ten čas dvakrát podstoupila omlazovací kúru. Toyota se snažila odlišit Aygo od sesterských modelů koncernu PSA Citroenu C1 a Peugeotu 108.

Zároveň si jako úkol stanovila oslovit dvě odlišné cílové skupiny zákazníků s výrazně rozdílným vnímáním designu. Konzervativní generaci nad 50 let a skupinu mladých lidí se zálibou v agresivnějším designu ve věku od 20 do 35 let.

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Předpoklady pro to má, díky neobvyklému přístupu k designu. Změnou barevných kombinací mění Aygo vnímání designu interiéru i exteriéru tak, aby mělo šanci u obou skupin.

Posed nám nevyhovoval

Po usednutí za volant jsme si jako první všimli budíku s tachometrem, ze kterého už nevyrůstá tykadlo s otáčkoměrem. Ten je digitální a přidružený na levé straně tachometru.

Přední sedadla zmohutněly a tak nabízejí lepší boční vedení. Podle průzkumu značky jsou většinou zadní sedadla v Aygu prázdné. Zlepšení v oblasti předních sedadel tak přišlo na úkor prostoru vzadu.

Navzdory těmto zlepšením jsme si neuměli najít správný posed za volantem. Chyběla nám možnost podélného nastavení volantu. Brzdový pedál se nám zdál posunutý příliš doleva.

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Pedál spojky má dlouhou dráhu a slabý odpor. V kombinaci se záběrem spojky až na samém vrchu jsme si na něj jen pomalu zvykali a těžko jsme odhadovali, kdy pedál dosáhne místo záběru.

Aygo dostalo pouze jeden motor

Pod kapotu malého Ayga se dostal pouze jednolitrový benzínový tříválec. Japonský výrobce se rozhodl vynechat z nabídky benzínový agregát o objemu 1,2 litru. Během první jízdy jsme vyzkoušeli jediný dostupný motor v kombinaci s  pětistupňovou manuální i automatickou robotizovanou převodovkou x-shift.

Na dvojce jde i 110 km / h

Kulisa manuální převodovky má krátké dráhy a navíc je přesná. Kritiku směřujeme k jejímu zpřevodování, protože zejména druhý stupeň se nám zdál posazený vysoko.

Svědčí o tom i fakt, že malé Aygo jsme na dvojce rozjeli až na 110 km / h.  Při akceleraci z místa vozidlo poslušně zrychlovalo. Nutností bylo vytočit první převodový stupeň, aby pak nebyl motor na dvojce  přidušený.

Toyota Aygo

Toyota Aygo

V městském provozu se však často vyskytnou chvíle, kdy okolnosti přimějí řidiče zpomalit na 20 km / h. Tehdy jde motor na dvojce tupě a podřazování do jedničky asi není řešením při častém opakování této situace.

Jako výhoda se jeví úspornost motoru, jehož průměrná papírová spotřeba  dosahuje úrovně 4,1 litru. V případě verze s manuální převodovkou je to ale na úkor agility v nízkých  rychlostech na dvojce.

Během první jízdy jsme mohli v případě modelu s manuální převodovkou  vyzkoušet pouze eco verzi, která se u nás nebude prodávat. Ta má v porovnání s klasickou verzí jinak odstupňovaný čtvrtý a pátý převodový stupeň. Námi kritizovaná dvojka je v obou verzích stejná. Dalším rozdílem je přítomnost start stop systému v eco verzi.

Robotizovaná převodovka řadí rychle

Reputaci nejmenšímu modelu od Toyoty napravila automatická převodovka. Při parkování jsme ocenili jemný rozjezd auta bez škubání nebo jeho poskočení. Jízdě ve městě podle nás více vyhovovalo zpřevodování automatické  převodovky.

V zrychlení z klidu na 100 km / h je Aygo s automatem o sekundu pomaleji ve srovnání s manuální převodovkou. Je to způsobeno nutností přeřadit o jedenkrát více, než auto dosáhne stovku. Když však hodnotíme agilitu v celém spektru městských rychlostí,  musíme konstatovat, že automat je lepší.

Rychlost řazení je vzhledem k robotizované převodovce velmi slušná zejména při plynulé jízdě. Po zatlačení plynu na podlahu se změna převodového stupně projeví krátkou ztrátou tahu. Průměrná papírová spotřeba se v případě automatické převodovky dostala na úroveň 4,2 litru.

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Otáčkoměr je v druhé generaci Ayga digitální. Přesunul se z tykadla nad tachometrem níže a doleva. Foto: Toyota

Motoru vyhovují vysoké otáčky

Při volnoběžných otáčkách lze cítit v interiéru jemné vibrace z tříválce. Během jízdy jsme podobné neduhy nezaregistrovali. Projev motoru a hlavně ten zvukový se se zvyšujícím zatížením zlepšuje. Uvnitř nám ​​zvuk vytočeného benzinového agregátu zněl mnohem sportovněji než jsme od městského auta čekali.

Podřazování jsme si užívali a přímo jsme čekali, kdy otáčky poskočil blíže k červenému poli. Atmosféru umocňovala řadicí páka automatické převodovky.

V manuálním režimu se s ní řadilo jako v závodním speciály. Potažením k sobě se řadí vyšší převodový stupeň, zatlačením od sebe nižší. Navíc automat podrží převodový stupeň i po dosažení maximálních otáček. Toto nedělá ani mnoho sportovně se tvářících aut.

Aygo svými parametry plně postačuje pro jízdu ve městě a například pro každodenní dojíždění do práce. Netvrdíme, že s manuální převodovkou je špatné, ale s automatem je agilnější iv nižších rychlostech a to se při proplétání městským provozem cení.

Manuál doporučujeme v případě typicky městského využití auta. Na krátkých trasách a při vyrovnaných rychlostech rozhodně nezklame. Spíše potěší o málo lepší spotřebou.

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Páka automatické převodovky řadí rychlosti stejným způsobem jako sportovní auta. Potáhnutím k sobě řadí nahoru, zatlačením od sebe podřazuje. Foto: Toyota

Z testovacího poznámek
značkaToyota
modelAygo
motorizacebenzinový tříválec 1,0 VVT-i
objem (cm 3) / počet válců998/3
výkon (kW (k))51/6000
točivý moment (Nm)95/4300 (85 od 2000 otáček)
dojmy z motorumotor je v nízkých otáčkách trochu přidušený; s nárůstem otáček se zvyšuje výkon a zlepšuje projev motoru (nižší vibrace, hezčí zvuk)
reakce na plyn / start stopdobrá reakce na plyn / start stop systém má pouze eco verze, která se u nás nebude prodávat
pohotovostní hmotnost840-910 v závislosti na typu převodovky a výbavy
převodovka / počet stupňůmanuál / 5 a automat / 5
kvalita řazeníAygo má překvapivě dobrou kulisu manuální převodovky, krátké dráhy a přesné řazení; vyčteme mu ne zcela ideální zpřevodování manuální převodovky; dvojku bychom posadili podstatně níže, protože při akceleraci z nízkých rychlosti je auto přidušené a žádá si podřazení do jedničky; převody jsou zřejmě navrženy spíše na úsporu paliva při běžné jízdě
typ pohonupřední pohon
rozměr a typ pneumatikContinental ContiEcoContact 5 165/60 R15
řízení a vedení stopyje to městské auto, od kterého nečekáme závodní mistrovství; při slalomu má tendenci naklánět se; v táhlých zatáčkách působí jistě; bez zjevných problémů zvládá i vyšší rychlosti na dálnici
odhlučnění podvozkuběhem první jízdy jsme jezdili na kvalitních asfaltech; sem tam bylo slyšet akorát valivý odpor pneumatik
komfort podvozkukomfort podvozku hodnotíme kladně, ale znovu připomínáme, že jsme jezdili na kvalitních silnicích
asistenční systémyasistent rozjezdu do kopce
výhled od řidičedobrý výhled
posed za volantemposed nám ne zcela vyhovoval; chybělo nám podélné nastavení volantu; dlouho jsme si zvykali na spojku a stejně umístění brzdového pedálu nám nepřišlo ideální; sedadla jsou oproti minulé generaci masivnější a mají lepší boční vedení
ovládací prvky a navigaceod novinky bychom čekali lepší odezvu dotykového displeje; navigace byla zatím jen demo verzí (i mapy i samotný software); po uvedení do prodeje 1.7.2014 budou auta obsahovat finální verzi navigace a softwaru; uvidíme zda se zlepší odezva dotykového displeje
grafika displejůdobrá grafika vzhledem na třídu vozu
nastupování dopředu a dozadupřiměřený komfort nastupování; vzadu je spíše problém s vnitřním prostorem (jako ve většině malých aut)
užitná hodnota a kufrmalý kufr je vhodný maximálně na malé nákupy, není ideální tvarovaný (krátký a vysoký); oproti předchozí generaci narostl o 29 litrů díky větší délce auta a výše umístěnému platu
zaměření vozumalé vozidlo vhodné na krátké trasy; ideální na dojíždění do práce
celkový dojemAygo v nás zanechalo dobrý dojem z motoru, který nabízí dynamiku, se kterou si ve městě vystačíte a zároveň má dobrou papírovou spotřebu; nepasovalo nám zpřevodování manuální převodovky, proto doporučujeme automat; couvací kamera je vhodným doplňkem městského auta;
Ceník s zaváděcími cenami *
výbavamotorvýkonpřevodovkacenacena
3 dveřová verze5 dveřová verze
x1,0 VVT51 kW5M / T7 990 €8 390 €
x-play1,0 VVT51 kW5M / T8 790 €9 190 €
x-play1,0 VVT51 kWx-shift9 590 €9 990 €
x-wave1,0 VVT51 kW5M / T10 590 €10 990 €
x-wave1,0 VVT51 kWx-shift11 390 €11 790 €

* Podle vyjádření představitelů značky, by měly zaváděcí ceny platit minimálně do konce roku 2014.

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz