skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

První jízda: Volkswagen e-Golf jedním pedálem přidává plyn i brzdí

  6:00aktualizováno  6:00
E-Golf je stejný jako standardní model. Jezdí tišší, levnější, ale je o třetinu dražší. Malý e-up! je do města stejně dobrý.

Volkswagen e-GOLF | foto: VolkswagenSME.sk

V Berlíně na historickém letišti Tempelhof a přibližně 20 km dlouhém městském okruhu jsme vyzkoušeli tři elektrická vozidla.

Začněme Volkswagenem e-Golf. Hned na úvod je třeba říci, že kontinuální zrychlení při prudším přidání plynu je doslova opojné. Přibližně až do rychlosti 80 km / h.

Ve městě jsme museli pravidelně kontrolovat ručičku rychloměru.

Maximum točivého momentu je dostupné prakticky okamžitě a nic přitom slyšet.

Vypadá jako běžný Golf, ale je jiný

Ve Volkswagenu e-Golf si na první pohled asi ani nevšimnete rozdíly mezi elektromobilem a standardním Golfem.

V přední části je rozlišovacím prvkem svítící C element na krajích masky. Viditelně jiné jsou disky kol přizpůsobené tak, aby kladly co nejmenší odpor vzduchu.

Volkswagen e-GOLF

Volkswagen e-GOLF

Baterie ukryté mezi nápravami neomezují cestující a ze zavazadlového prostoru si ukrojily zanedbatelných 40 litrů (343 litrů). Za volantem jsme se cítili jako v běžném Golfu.

Jiný pocit se dostavil jen po "nastartování", které nedoprovázel žádný průvodní zvuk.

Ani interiér se od běžného Golfa neodlišuje. Jiné je jen uspořádání a tvar hlavních zobrazovacích prvků před řidičem.

Volkswagen e-GOLF

Volkswagen e-GOLF

Volkswagen využívá pro výrobu e-Golfu platformu MQB. Ta umožňuje na jedné lince vyrábět automobil v různých verzích a pohonech včetně hybridu, elektromobilu nebo vozidla, které spaluje stlačený zemní plyn.

Tři režimy úspory elektrické energie

Automobil dovolí vybrat jeden ze tří režimů jízdy s odlišným účinkem rekuperace, tedy vracení energie zpět do baterií: normal, eco a eco plus.

Běžný režim se podobá jízdu s automobilem, který využívá mimořádně kultivovanou automatickou převodovku. Při puštění plynu má e-Golf extrémně dlouhou setrvačnost, která se blíží jízdě s vyřazeným převodovým stupněm.

Režimy Eco a Eco Plus výrazně změní charakteristiku plynového pedálu a snižují výkon elektrické soustavy až na 55 kW (75 k). Auto je "línější", zrychluje méně ochotně a zároveň šetří elektrickou energii.

Trochu jako v trolejbuse

I jednostupňová převodovka nabízí dva módy. Řidič si může zvolit mezi standardním režimem D a režimem B se zvýšenou schopností rekuperace.

Právě druhý zmíněný režim je velmi vhodný do velkoměsta, kde se plynový pedál změní zároveň na brzdový.

Po přepnutí do režimu B se automobil po puštění brzdy nepohne automaticky jako v režimu D. K plynulému rozjezdu dojde až po značném sešlápnutí plynu.

Volkswagen e-GOLF

Volkswagen e-GOLF

Dráha plynového pedálu je přizpůsobena tak, aby ve spodních asi dvou třetinách automobil akceleroval a ve vrchní třetině automobil brzdil. Pokud jsme plyn pustili výše - za hranici akcelerace, automobil začal zpomalovat.

Po sundání nohy z plynu automobil výrazně brzdil, jak během stisknutí brzdy při zpomalování, například před křižovatkou. Zpomaluje výhradně elektromotor, přičemž vrací maximální množství dostupné energie zpět do akumulátorů.

Byli jsme zvědaví, zda brzdová světla elektrifikovaného Golfa při rekuperaci, tedy brzdění, svítí. Automobilka tvrdí, že pokud přetížení vozidla překročí přesně určenou hranici, světla se automaticky rozsvítí bez ohledu na způsob zpomalování.

Baterie jsme šetřili kombinováním režimů převodovky

Nejvíce se nám líbila jízda ve standardním režimu D, kterou jsme před křižovatkou kombinovali s režimem B, potlačením řadicí páky k sobě. V automobilech s automatickou převodovkou DSG si tímto způsobem řidič přepíná mezi standardním a sportovním režimem.

Výsledkem je jízda s minimálním atakem na brzdový pedál vozidla.

Volkswagen e-GOLF

Volkswagen e-GOLF

Volkswagen e-Golf je svižné auto s maximálním dojezdem 190 km. V reálném provozu by měl dojezd dosáhnout od 130 do 190 km, tedy pokrýt rádius velkého města.

K nabíjení baterií je nutný stejnosměrný nebo střídavý proud prostřednictvím nabíjecího konektoru CCS.

Rychlonabíjení naplní baterie na 80% už za 30 minut.

Nabíjení baterií v domácích podmínkách při využití 230 V a výkonu 3,6 kW trvá přibližně osm hodin.

Pokud si odmyslíme elektrický pohon, tak Volkswagen e-Golf je obyčejný Golf za trochu neobyčejnou cenu, 34 900 eur - takřka milión českých korun. Je to však podstatně méně než za elektromobily představeny před několika lety.

Volkswagen e-GOLF

Volkswagen e-GOLF

VW e-GOLF
Typ motoru Synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon 85 kW (115 k)
Kroutící moment 270 Nm
BaterieLithium-Ion
Váha baterií380 kg
Kapacita baterií24,2 kWh
Počet článků 264 v 27 modulech
Nominální napětí 323 V
Dynamické parametry
Zrychlení 0-60 km / h; 0-100 km / h 4,2 s; 10,4 s
Maximální rychlost 140 km / h
Váha, rozměry a dojezd
Délka x Šířka x Výška 4 254 mm / 1 799 mm / 1 453 mm
Rozvor 2 632 mm
Pohotovostní hmotnost 1 585 kg
Maximální dojezd 190 km
Dojezd v reálném provozu 130 - 190 km
Spotřeba 12,7 kWh (1,90 eur *) / 100 km
* Při koncové ceně 0,15 eur / 1 kWh za elektrickou energii pro domácnosti

Menší auto, větší zážitek

Volkswagen postavil elektro-prezentaci na třech modelech. Druhým byl malý městský e-up!.

Na přibližně 20 km dlouhém okruhu po Berlíně jsme došli k závěru, že pokud bychom si měli vybrat elektrické auto jako druhé do rodiny, byl by to právě e-up!

Elektromobil je zatím odsouzen k relativně krátké trasy městem. Právě v něm poslouží e-up! téměř stejně dobře jako větší e-Golf.

Volkswagen Cross-Up

Volkswagen Cross-Up

Je agilní, výborně zrychluje a navzdory nižší třídě, do které patří, je jeho zpracování na dobré úrovni.

Omezením může být pouze potřeba většího zavazadlového prostoru nebo nutnost pravidelně vozit v druhé řadě dospělé osoby.

I se spotřebou elektrické energie je to docela příjemné. Velký ukazatel kapacity baterie klesal přiměřeně. Při využití všech možností rekuperace jsme jezdili efektivně a prodělaná vzdálenost ve městě odpovídala zobrazovanému poklesu dojezdu.

Na baterie se vztahuje záruka výrobce a to po dobu osmi let nebo 160 000 km. Nevztahuje se však přímo na kapacitu baterií, která může klesat v závislosti s náročností využívání vozidla.

Motor
Typ motoru
Synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon60 kW (82 k)
Kroutící moment 210 Nm
Baterie
TypLithium-Ion
Váha230 kg
Kapacita 18,7 kWh
Dynamické parametry
Zrychlení 0-100 km / h 12,4 s
Maximální rychlost 128 km / h
Váha, rozměry a dojezd
Pohotovostní hmotnost 1 214 kg
Maximální dojezd 150 km
Dojezd v reálném provozu 100 - 150 km
Spotřeba 11,7 kWh (1,76 eur *) / 100 km
* Při koncové ceně 0,15 eur / 1 kWh za elektrickou energii pro domácnosti

Překvapení z prototypu GTE se nedostavilo

Automobilka Volkswagen postavila několik prototypů i z modelu Golf GTE. Krátká trasa po letišti nemohla vytvořit ucelený obraz o vozidle, ale myslíme si, že v případě sériové produkce Golf GTE dobře zapadne do sportovní série značky Volkswagen.

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen Golf GTE

Hybridní technika typu Plug-In nabízí více režimů jízdy od plně elektrické, přes hybridní až po sportovní režim. Právě poslední zmíněný je v případě modelu GTE nejdůležitější a vytěží maximální výkon ze spalovací jednotky 1,4 TSI a elektromotoru.

Celkový systémový výkon obou motorů 150 kW (204 k) a točivý moment 350 Nm vám při zrychlení nezlomí krk. Navzdory vyšší hmotnosti Plug-In hybridu vůči Golfu GTi, zrychluje Golf GTE plynule a rychle. Z klidu na rychlost 100 km / h se dostane za 7,6 sekundy.

Zdrojem elektrické energie je v případě Volkswagenu Golf GTE akumulátor typu Lithium-Ion s kapacitou 8,8 kWh. Automobil by měl překonat v elektrickém režimu vzdálenost maximálně do 50 km.

Navzdory velmi krátkému seznámení musíme přiznat, že jízda v plně elektrickém e-Golfu nás bavila více než v papírově sportovnějším modelu GTE.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Fotogalerie

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz