skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Rady pro řidiče: Na náledí nepanikařte, vytvořte si prostor

  17:40aktualizováno  17:40
Zvládnout smyk není jednoduché. Každý řidič se však může chovat tak, aby situaci ještě nezhoršil. Podívejte se na video, jak na náledí klouzají auta v různé rychlosti.

Sníh chybí lyžařům, přírodě i řidičům. V teplé zimě jsme si totiž zvykli na poměrně vysoké rychlosti. Množství havárií v uplynulých dnech dokazuje, že výstraha bílého sněhu na cestách chybí.

Univerzální a stoprocentní recept na zvládnutí nástrah náledí při současném dešti a mrazu neexistuje. Jen velmi těžko jen tak uvidíte, kde je cesta mokrá a kde už zamrzá.

Pokud má jet řidič po mokré silnici rychlostí bezpečnou na náledí, zabrzdí provoz a může způsobit jiné komplikace. Pokud ale vletí rychlým tempem vhodným pro mokrou cestu na náledí, není pomoci.

V mrznoucím dešti mějte únikovou cestu

Černý led, jak se náledí také říká, je zákeřný svým maskováním. Bez větších zkušeností ho lze jen předvídat na stinných místech, v údolích a při poklesu teploty pod nulu.

Jenže, kdo v noci a na neznámé cestě ví, zda jede právě po mostě v údolí nebo na stinném místě, na které celý den nesvítilo slunce?

V čase, kdy padá mrznoucí déšť a vše se obaluje do ledové skořápky, raději nevyjíždějte s autem ven. Pokud je cesta nezbytná, tak si nechávejte velký prostor na silnici a čas na reakci.

Auta a ledovka - rady ze slovenského deníku SME

Auta a ledovka - rady ze slovenského deníku SME

Pomůže mít oči soustředěné na cestu, předvídat, co se bude dít okolo, vpředu a na každém úseku cesty si vyhlédnout alespoň teoretickou únikovou cestu.

Nespěchejte, zkuste jezdit při okraji

Na vozovce obalené ledem je dobré držet se co nejdál od ostatních aut. Při sjíždění ulic na strmém kopci, na kterých je led, začněte raději rychlostí chůze.

Zkuste, zda okraj cesty nedrží lépe. Občas tam bývá štěrk nebo zem, kterou pneumatikou rozryjete. Větší možnost pozitivně ovlivnit bezpečnost dává klasické náledí, která vzniká bez deště, jen zamrznutím vlhkosti na cestě.

Úzká hranice nebezpečné rychlosti

 Na kluzkém povrchu dokáže překročit hranici přilnavosti i velmi opatrný řidič. Představte si táhlou zatáčku, v níž většina motoristů na suchém povrchu a v létě jezdí rychlostí kolem 90 km / h.

Při teoretickém odhadu tito řidiči připustí, že by tudy projeli bezpečně ještě i 120 km / h, přitom závodník by ji s týmž autem proletěl i ve 150 km / h. Běžný řidič tam jezdí na suchém povrchu hluboko pod limitem přilnavosti.

Nepomůže ani mistr

Na náledí se v téže zatáčce změní jedna zásadní věc. I flegmatický řidič, který nemá v oblibě rychlou jízdu, snadno překročí zvládnutelnou hranici.

Na ledě může být běžným řidičům maximální zvládnutelná rychlost v dané zatáčce například 44 kilometrů za hodinu. Výborný řidič by se správným zacházením s autem a dobrým nájezdem do zatáčky zvládl ještě 47 km / h a mistr světa v rallye by to uměl zkorigovat s týmž autem tak do 49 km / h.

To znamená, že při 60 nebo 70 km / h, což se mnohým podvědomě zdá v daném prostředí jako normální a bezpečná rychlost, by to na náledí nezvládl ani Sebastien Loeb. To je důvod, proč na náledí havarují i řidiči, kteří jinak nejezdí rychle.

Při náledí potřebujete prostor a čas

Na cestách s rizikem náledí pomůže "číst" povrch asfaltu i dění kolem. Při změně odstínu asfaltu, změně zvuku pneumatik nebo jiném pocitu z volantu zkuste citlivě přibrzdit a otestovat povrch.

To samozřejmě za předpokladu, že nemáte za sebou nalepené auto. Celkově může pomoci vytvoření většího prostoru kolem sebe.

Pokud se kolem vás sbírá kolona a netrpěliví řidiči, pusťte je dopředu nebo zahněte na parkoviště. Mít kolem sebe prostor a čas na reakci znamená zvýšení bezpečnosti.

Nebojte se spíše zpomalit před rizikovou zatáčkou a raději si ji užijte s plynem ve výjezdu.

Jak rozpoznat náledí

Je to už šest let, co jsme se snažili v deníku SME v infografice a ve videu najít tipy na bezpečné zvládnutí náledí.

Informace jsou v podstatě platné i dnes, a proto se vracíme k tipům, jak rozpoznat náledí a nenechat se nachytat. To, co obvykle jako rady pasovalo na listopad, se hodí tento rok díky počasí i v lednu.

Auta a ledovka - rady ze slovenského deníku SME

Auta a ledovka - rady ze slovenského deníku SME

Netočte prudce volantem

Video poukazuje na to, že zvládnout smyk na náledí není jednoduché.

Každý řidič se však může chovat tak, aby situaci ještě nezhoršil. V první řadě je třeba zachovat chladnou hlavu a netočit prudce volantem.

Výrazně natočená kola ztratí schopnost nasměrovat auto. Efekt nedotáčivého smyku, při kterém auto jede předkem ven ze zatáčky, prudkým natočením volantu ještě vzroste.

Namísto manévrování pomůže vyšlápnout spojku a pouze jemným pohybem volantu směřovat auto tam, kam má jet.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz