skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Souboj malých dieselů v Peugeotu 208 a Renaultu Clio

  6:11aktualizováno  6:11
Dva malé naftové motory mají srovnatelnou dynamiku i spotřebu. Peugeotu vyhovuje víc město a Renault je lepší na okresních cestách. Systém „start stop“ dotáhl Peugeot nejdál.

Renault Clio a Peugeot 208 ve společném testu | foto:  Tomáš Benedikovič, SME.sk

Pětistupňové převodovky navrhli hlavně do města, o něco víc se  sem hodí

Pětistupňové převodovky navrhli hlavně do města, o něco víc se sem hodí Peugeot s lepším výhledem i start stop systémem.

Srovnávací test měl ulehčit výběr mezi dvěma francouzskými rivaly s naftovými motory, a přitom nastal pravý opak. Ježdění, srovnávání a měření poukázalo na velmi malé rozdíly mezi Peugeotem s naftovým motorem 1,6 e-HDi a novým Cliem s agregátem 1,5 dCi v nejsilnější verzi.
V cenách si nemají obě auta co vyčítat, protože Peugeot je s daným motorem o něco přístupnější a Renault zase nabízí verzi s výkonem 66 kW s bohatší výbavou. Jestli plánujete koupi malého dieselu s vidinou papírově excelentní nízké spotřeby, počítejte s tím, že s metalízou vrazíte do auta okolo 14 tisíc eur.

Renault nabízí k výkonnější verzi 1,5 dCi systém automatického startování a vypínání motoru, super výbavu Dynamique, víc sportovně laděný podvozek, bezklíčový systém s kartou a startování tlačítkem.
Peugeot vsadil na měkčí podvozek, jednodušší výbavu, ale podstatně pokročilejší systém startování a vypínaní motoru e-HDi.

Každý přišel z jiné planety

Peugeot i ve výbavě Active+ nechal řidiči plastový věnec volantu.

Peugeot i ve výbavě Active+ nechal řidiči plastový věnec volantu.

Přidanou hodnotou obou francouzských aut je vlastní tvář a odlišný pohled na věc. Ani jedno z vozidel nikoho nekopíruje v interiéru, má vlastní nápady a množství fantazie.
V Renaultu to trochu přehnali s plastovým obkladem volantu a lesklými plochami, Peugeot i ve výbavě Active+ nechal plastový věnec volantu a na první pohled méně lákavé výplně dveří.
V přímém porovnaní se nám líp nastupovalo na zadní sedadla v Peugeotu, protože Renault dal zřejmě prioritu zavazadlovému prostoru a snižující se střeše.
Po týdnu ježdění se barevně a materiálově pestrý Renault paradoxně blížil víc mužské nátuře než žensky laděný Peugeot.

Renault krájí zatáčky

Zaškatulkování na mužské a ženské auto způsobily jízdní vlastnosti a podvozek. Renault má strmější řazení, precizněji vykrajuje stopu, má tvrdší podvozek, který však trochu lépe i na nízkoprofilových pneumatikách zvládá nerovnosti.
Z Peugeotu má řidič lepší výhled a přehled na všechny strany, je měkčí a jízda v zatáčkách až tak nestrhává pozornost. Řazení převodových stupňů v Peugeotu má delší dráhy a je jakoby volnější, což si paradoxně nejedna žena pochvalovala.
Z našeho mužského pohledu neexceluje ani řazení v Renaultu, zdá se však preciznější. Do konce testu jsme se v týmu hádali, který palubní systém s navigací, multimediálním prostředím a dotykovými obrazovkami je lepší. Před koupí si vyzkoušejte obě auta a uvidíme, komu dáte za pravdu. Oba francouzské vozy však svými displeji a vymoženostmi patří na špičku třídy.   

V zátěži žral méně Peugeot

Na okreskách zvítězilo v spotřebě Clio, protože jeho přesný palubní počítač

Na okreskách zvítězilo v spotřebě Clio, protože jeho přesný palubní počítač ukazoval ve Východnej pod Tatrami 4,4 l/100km. Cestou k dálnici spotřeba ještě klesla na 3,9 l/100 km.

Diesely jsme nejprve zahřáli na horehronských rozbitých cestách, potom prohnali přes horský přechod Čertovica a tempo kleslo na liptovské promenádě pod Tatrami.
Spotřeba stoupla při stoupení na Čertovicu více v Cliu, které však bylo později na vesnických cestách úspornější. Ve Východnej jsme zastavili se spotřebou 4,4 l/100 km na Cliu a 4,5 l/100 km na Peugeotu. Na cestách první třídy se zdál být o trochu lepší motor Clia, avšak na dálniční části testu ztrácel dech a v strmejším stoupání dálnice nezvládal na pětce udržet 130 km/h, tak jako se to dařilo Peugeotu.

Když jsme na auta víc přitlačili, úspornější a svižnější byl Peugeot. Po dálniční vsuvce, simulaci města a sérii měření dynamiky měl Peugeot spotřebu 5,3 a Clio 5,7 litru/100 km. V konečném účtování měla obě auta spotřebu těsně pod pět litrů.
V dynamických měřeních motorů byl malinko lepší Peugeot. Renault zase strhnul vítězství na svou stranu v brždění. S Peugeotem se přehledněji parkuje a v obou autech technici výborně nastavili pětistupňové převodovky na použití ve městě.
Jiná konkurenční auta dávají k dieselům nevhodný stálý převod a vyžadují zbytečné řazení ve městě, tato dvě auta dostala ideální stálý převod.

Peugeot startuje do němoty

V porovnaní START-STOP systémů vyhrál Peugeot, protože aktivně fungoval i při

V porovnaní START-STOP systémů vyhrál Peugeot, protože aktivně fungoval i při plné elektrické zátěži světel, stěračů a klimatizace.

Největší rozdíl ukázal systém start-stop, protože Peugeot nabízí systém e-HDi a startování pomocí alternátoru, který "nakopne" motor hned do pracovních otáček. Stačí dotyk na spojkový pedál a motor běží bez třaskavého a dlouhého startování.
Test systémů jsme začali na letišti na kuželech rozmístěných v přesných vzdálenostech a simulovali jsme pojíždění v koloně.
Obě auta byla právě po dlouhé jízdě mimo "město" a všechna elektrická zařízení měla vypnutá. I po 55 zastaveních stále vypínala motor velmi ochotně, přitom vzdálenosti mezi zastaveními byly jen 18 metrů. Tak jsme se rozhodli stát ve fingované zácpě bez pohnutí.

Clio vydrželo téměř pět minut a potom nastartovalo. S Peugeotem 208 e-HDi by jsme tam stáli zřejmě dodnes. Jeho systém start stop je asi nejlepší, protože vypne motor při dojezdu do křižovatky už od rychlosti 20 km/h (když máte zařazený neutrál).

Stačilo startovat později

A takhle to dává smysl, protože často si zařadíte neutrál a čekáte na dojezd k přechodu pro chodce anebo do křižovatky s úmyslem, že tam budete stát.
Když dojedete, situace se změní tak, že stojíte jen tři sekundy a v běžném systému start stop je vypnutí zbytečné. S Peugeotem však motor stojí déle a hlavně brutálně rychle startuje.
Než jeden řidič v Cliu sešlápl spojku a auto začalo startovat, druhý řidič si v  Peugeotu počkal na zvuk startujícího auta, tedy o dost později sešlápl spojku, ale s autem se pohnul dřív.
Finální rozstřel nastal po zapnutí stěračů,  dálkových světel, rádia a klimatizace. Tehdy Clio po šesti startech a vypnutích už nechalo nastartovaný motor. Peugeot stále vypínal.

Z testovacího zápisníku
Vozidlo  Peugeot 208 ehdiRenault Clio
Verze 1,6 e-HDi 1,5 dCi
Stav tachometru (km) 21.178 12.235
Pohotovostní hmotnost dle TP (kg) 1265 1279
Počasí během testuslunečno slunečno
Teplota  (°C)88
Stabilizační systém nevypínatelný nevypínatelný
Pneumatiky Krisalp HR2 Continental ContiWinetrContact
Rozměr a index pneumatik 185/65 R15 195/55 R16
Spotřeba - úsporně (l/100km) 4,5 4,4
Spotřeba - zátěž  (l/100km)5,35,7
Spotřeba - běžný průměr (l/100km)4,84,9
Zrychlení z 0-100 km/h (s) 11,8311,95
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) 44,55 41,13
Pružnost 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s) 5,32 5,48
Pružnost 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s) 6,58 6,57
Technické parametry
Značka Peugeot Renault
Model 208 Active+ Clio Dynamique
Motor 1,6 e-HDi 1,5 dCi S&S
Počet válců/ventilů 4/16 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1560 1461
Výkon (kw(k)) 68 (92) 66 (90)
Při otáčkách (ot./min.) 4000 4000
Převodovka manuální manuální
Počet stupňů55
Pohotovostní hmotnost (kg) 1265 1146
Objem zavazadlového prostoru (l) 285 300
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,9 11,7
Maximální rychlost (km/h) 185 178
Kombinovaná spotřeba (l/100km) 3,9 3,6
Cena modelu od (eur) 9.590 9.190
Cena motorizace  od (eur) 13.590 13.990

Test publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk


 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz