skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

reklama

První jízda: Fluence Z.E. je rodinný elektromobil

  7:18aktualizováno  7:18
Z pohledu řidiče a jízdních vlastností by mohly elektromobily nastoupit do provozu již dnes. Bez sítě nabíjecích stanic se však z místa nepohneme, ačkoli Renault představil hotová auta, která jezdí levnější než benzínové.

Elektromobily Renault | foto: Renault

Návaly deště, prudký vítr, čluny vymrštěny na pobřežních ulicích a blikající hasičská auta. V době prvních testovacích jízd s elektromobily Renault zasáhla Lisabon velká nepřízeň počasí, místy jsme dokonce s elektromobilem Fluence ZE museli brodit hluboké louže. Hlouběji, než byla výška podvozku auta.

Připravenost elektromobilů je po praktické stránce až na takové úrovni, že ani skutečně extrémní podmínky ho nevyřadí z činnosti. Jízda je dokonce tak dobrá, že jim těžko něco vytknout. Fluence Z.E. vyráží z místa velmi rychle a především tiše.

Řidiči elektrika vyhovuje

Dva dny praktických zkušeností s velmi slušným dojezdem na jedno nabití stačily na to, abychom si uměli Renault Fluence ZE i užitkové Kangoo Z.E. z pozice řidiče představit jako vlastní auto na dojíždění do práce. Zejména pokud se servisní náklady pohybují na 20 procentech v porovnání s benzínovým autem a podobně je to s náklady na provoz.

Elektromobily Renault

Elektromobily Renault

Během jízdy do práce ve městě a jeho okolí není Fluence ZE od benzínové verze v ničem horší. Dokonce je pružnější a tišší. Aby mu zůstal alespoň menší zavazadlový prostor, délka narostla o 130 mm.

Auta mají sice označení ZE, které znamená nulové emise při provozu, ale pokud jde o výrobu elektřiny a s tím související produkci CO2 tak je elektromobil někde na čtvrtině nejekologičtějšího benzinového auta. Čili všechno hraje ve prospěch, dokonce i cena. Bohužel, pokud však nepotřebujete auto nabít v ulicích města.

Elektrické Kangoo odveze 595 až 632 kilogramů zátěže včetně posádky. Na mokrém povrchu chybí lepší regulace trakce předních kol.

Desetina produkce

Renault plánuje z obou modelů ročně vyrábět po 30 000 kusů. Ambiciózní je také cena. Fluence Z.E. bude v západní Evropě začínat na 25 000 eur. Cena Kangoo ZE, který se nabízí v dvěma délkami rozvoru v osobní i užitkové verzi startuje ještě níže, od 20 000 eur v užitkové verzi. Osobní pětimístná verze vyjde na 22 000 eur.

Elektromobily Renault

Elektromobily Renault

K ceně modelu Fluence Z.E. je však třeba ještě připočítat pronájem baterie 82 eur měsíčně, v případě Kangoo ZE 72 eur měsíčně. Renault totiž na rozdíl od svých konkurentů přišel na trh s celkem rozumnou a atraktivní politikou - ulehčit pořizovací cenu auta od ceny baterií, které jsou na elektromobilech nejdražší.

Zákazník si je pouze pronajímá a má k nim kompletní servisní péči. To znamená, že pokud baterie pod vlivem opotřebení začne ztrácet výkon, asistenční služba doveze novou. Vybitou baterii na počkání vymontuje a nahodí novou.

Kdo má rodinný dům, může elektromobil používat již dnes. Brzdou rozvoje jsou nabíjecí stanice ve městech. Pro snadnější použití v městech má Fluence ZE nabíjení na obou stranách vozu.

Místa je dostatečně

Elektrický Fluence má navzdory nelehké elektrické budoucnosti jednu velkou přednost. Je to plnohodnotný rodinný vůz se slušnou prostorovou nabídkou pro posádku a komfortním, výborně odhlučněným interiérem, jak ho známe.

Elektromobily Renault

Elektromobily Renault

To díky tomu, že baterie je umístěna za zadními sedadly a tím pádem ukrajuje jen z objemu zavazadlového prostoru. Ten se zmenšil na 317 l, což ale ve městě musí na každodenní život stačit.

Elektromobil má jiné přístroje. Vlevo je ukazatel nabití baterie, uprostřed rychloměr a vpravo palubní počítač, který mimo jiné ukazuje průměrnou spotřebu energie, očekávaný dojezd a aktuální odběr.

Je třeba vyřešit trakci

Elektromobil má jen trochu problém s trakcí. Okamžitý nástup plného kroutícího momentu 226 Nm dává předním kolům zabrat. Fluence i Kangoo pohání stejný elektromotor s rozdílnými výkony (70 kW/95, resp. 44 kW/60 k).

Výrobce jednomu slibuje dojezd 185 km, druhému 170 km. Délka vybraných testovacích jízd byla zvolena s rezervou, ale přesto si dovolíme tvrdit, že jsme i ve složitých povětrnostních podmínkách na plánovaný dojezd dosáhli.

S elektromobilem se totiž po městě výborně rekuperuje. Před zatáčkami nemusíte brzdit, protože auto je samo výrazně brzděno rekuperací. Díky tomu šetříte brzdy a zároveň si doplňujete elektrickou energii.

Rasťo Chvála - Kupuji /nekupuji

Chtě nechtě elektrické auta už vyvolávají polemiku, zda obstojí v každodenním životě. Jelikož žiji v rodinném domě, umím si představit, že Renault Fluence na každodenní ježdění kupuji, ale jedině v pozici druhého auta v rodině.

Elektromobily Renault - základní parametry
ModelRenault Fluence Z.E.Renault Kangoo Z.E.
motorsynchronní elektromotorsynchronní elektromotor
baterielithium-ionovélithium-ionové
kapacita baterií (kWh) 2222
výkon (kW / k)70/9544/60
při otáčkách (1/min) 30003000
zrychlení 0 -100 km / h (s) 13,7 20,3
max. rychlost (km / h) 135130
objem kufru (l)3173000/4600
dojezd (km) 185170

Cestu redaktora hradila společnost Renault. Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autoři: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz