skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Revoluční hybridní převodovka bude výkonnější a levnější

  8:08aktualizováno  8:08
Převodové ústrojí se šesti primárními stupni těží z integrace elektromotoru a dvou pomocných stupňů.

Revoluční převodovka | foto: OerlikonSME.sk

Začátkem prosince byl Berlín hostitelem 12. ročníku sympozia CTI. Od 2. - 5. prosince se na jednom místě setkali špičkoví odborníci hybridních systémů, elektrovozů a převodových ústrojí.

Jednou z nejzásadnějších novinek bylo představení nového typu šestistupňové automatické hybridní převodovky s dvěma hřídelemi ( podobně jako dvouspojkové převodovky ) nazvaná OGeco Concept.

Na vývoji se podílela britská společnost Vocis a italský specialista na převodovky Oerlikon Graziano Drive Systems.

Dva stupně navíc

Již v blízké budoucnosti chce nový typ převodovky přesvědčit nízkou hmotností, vyšší efektivitou řazení vůči současným dvouspojkovou převodovkou, hybridním i elektrickým režimem a zároveň nižším finančním zatížením při výrobě.

"Zvýšení komfortu při řazení v nízkých rychlostech neznamená kompromis v rychlosti řazení a sníženou odezvu při temperamentní jízdě," řekl Roberto Gay, šéf technického vývoje ve společnosti Oerlikon Graziano Drive Systems.

Princip fungování je v implementaci elektromotoru s malou dvoustupňovou převodovkou do primární převodovky. Elektromotor se prosadí hlavně během přeřazování primárních převodových stupňů a chvilky zaváhání spalovacího motoru. Automobil tak získá kontinuální tah a primární převodové stupně jsou řazeny bez nežádoucího trhnutí.

Určená pro civilní i sportovní auta

Nový typ převodovky je využitelný pro vozidla s pohonem přední i zadní nápravy. Díky elektromotoru s výkonem 120 kW (163 k) a točivým momentem 200 Nm je schopna dobře fungovat i v čistě elektrickém režimu.

Samozřejmostí je klasický hybridní režim i režim ve kterém spalovací motor přes elektromotor - generátor nabíjí akumulátory. Sportovní režim zas zajistí předání maximálního výkonu i točivého momentu z obou typů motorů najednou.

Vše údajně záleží jen od konkrétních potřeb, nastavení režimů převodovky a kapacity baterií.

Podle dostupných informací bude mít nová převodovka svou premiéru v blíže nespecifikovaném autě začátkem příštího roku. Víme však, že má výkonný motor pod přední kapotou, poháněná zadní kola a původně mu sloužila sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz