skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

reklama

Test: Leon svítí pouze diodami a dává Seatu naději

  6:57aktualizováno  6:57
Ostře hranatý Leon dobře brzdí a zůstává užitečným autem na každý den. Odhodlaně zvládá rozbité cesty, má slušný prostor, jednoduché tvary, ale bohužel ne precizní řazení. Po éře vlnek a bublin tak přichází auto pěkně narýsované pravítkem. Hlavně nemixuje styly.

Od časů druhé generace modelu Ibiza a od prvního Toleda jsme čekali, kdy se Seat vrátí na správnou cestu, kterou opustil s podivnou vidinou exkluzivní sportovní značky.
Projekt Salsa nasměroval španělskou značku do černé díry navzájem podobných modelů, s nejasnou strategií a bez přidané hodnoty k slušné koncernové technice.
Na konci tunelu však svítí LED světla a drobet naděje vložené do Leonu, který nám udělal v testu velkou radost. Na rovinu řečeno, není tak do detailů vyladěný jako Golf a zpoza volantu nevypadá tak robusně, nicméně je přesně tím, co jsme od Seatu čekali.

Fotogalerie

Stal se velmi svébytným, cenově přijatelným a přece jiným obalem koncernové techniky. Leon zůstal nejhranatější formou nové vlny koncernového designu s vlastní energií a lehkostí ve srovnání s předchůdci s oblinami. Na první pohled to vypadá, jakoby auto vykradli, ale časem je funkční interiér i při strohosti zajímavý.
Nové a v dané třídě nestandardně dostupná jsou kompletní LED světla, která ještě podtrhují design auta. Leon je vedle BMW dalším autem současnosti, které má světlá velmi vkusně zapracována do celkového designu auta. Těch příplatkových 1010 eur (ve verzi FR) za LED světla stojí za investici do vzhledu auta.

Subjektivně jejich světelný výkon nepřevyšuje dobré bi-xenonové světlomety a jejich význam roste snad jen díky nižší energetické náročnosti a výdrži. Výhodou LED je také příjemná barva světla a poměrně kontrastní osvětlení okraje silnice. Po týdenním testu určitě zařazujeme LED světla do seznamu příplatkové výbavy.

Jednoduchost mu sluší

Leonu by se hodila také červená barva a FR doplňky, ale rozhodně ne jakékoliv nálepky. Ty na testovacích autech zcela zabily design auta a nedaly vyniknout hranám. Ostré hrany neruší aerodynamiku a Leon zůstává zcela tichý i při dálniční rychlosti 130 km / h. Spíše do interiéru začíná pronikat zvuk čtyřválcového přeplňovaného motoru 1,4 FSI, který má v tomto tempu na šestém stupni 2800 otáček.

Seat Leon FR

Seat Leon FR

Odhlučnění interiéru Leona nemůže zcela konkurovat Golfu, ale zároveň dává řidiči pocit spojení s okolím, je to ten Seat, na jaký si pamatujeme: jednodušší, přístupnější a se svým vlastním střihem. Přístrojová deska vypadá na první pohled jako ze staré školy, a to je na tom přitažlivé.
Poměrně široká výbava verze FR nemusí z auta sršet na první pohled a tlouci do očí. Cestou zjistíte, že je v ní vše potřebné i tehdy, jestliže při koupi nezaškrtnete všechna políčka doplňkové výbavy, třeba  rozpoznání únavy řidiče nebo hlídání jízdního pruhu.
Kvalita zobrazování na displejích a možnosti listování v cílech navigace přímo z volantu dosahuje nejvyšší úroveň v kompaktních autech. V tomto dal mateřský koncern Seatu to nejlepší.
Záhadou zůstává, proč Leon nezdědil i kvalitu řazení převodových stupňů. Možná málo najetých kilometrů (690 km) přispělo k tomu, že páka řazení šla opravdu dost ztěžka.

Benzínu vyhovuje město

Motor 1,4 TSI bez krycích plastů přešel po nejnutnějším záběhu sérií dynamických měření s jemnou ztrátou na výrobcem udávané hodnoty a celkem se snažil. Podle zjištěných údajů by benzínová verze po záběhu potrápila v dynamice i nejeden diesel s objemem 1,6 litru.

Seat Leon FR

Seat Leon FR

V průměrné spotřebě je výrobcem udávaných 5,2 l/100 km z říše snů, avšak námi dosažené průměry byly při nabídce 90 kW docela slibné. Oproti výkonnějšího verzi téhož motoru v Golfu dokázal být Seat Leon FR 1,4 TSI úspornější na krátkých trasách v okolí bydliště, ale ztrácel na dálnici. Tam se drobný deficit výkonu projevil ve vyšší spotřebě kolem 7,4 litru.
Tradiční dilema benzín / nafta může vyřešit výbava a tím pádem i cena. Seat dobře nastavil cenu naftové verze pro ty, co upřednostní spotřebu před výbavou, protože motor 1,6 TDI nabízí od nižší výbavy Reference.
Celkově vypadá start Leonu ve verzi Entry za 11.990 eur zajímavě. Z původně nabroušené verze FR se časem stalo logo výbavy jako v případě testovaného vozu, které mělo jen 122 koní. Stálo by za úvahu nabídnout při dané ceně modelu FR silnější verzi 1,4 TSI a tuto testovanou nechat v o stupeň chudší výbavě.
Každý si na nabídku Seatu utvoří svůj názor, nám se po cenové stránce zdá docela zajímavá, jen nechápeme přesun navigace do příplatkových prvků i v nejvyšších výbavách.

I v zimě dobře brzdí

kupuji /nekupuji

Ve třídě kompaktů zajímavé auto, které mne dostalo. Tak mu dám nálepku kupuji.

Rasťo Chvála

V nabídce prostoru na předních sedadlech nelze Leonu nic vytknout a naopak doporučit ho můžeme řidičům do města, kteří potřebují excelentní výhled šikmo dopředu. To je úplně jiná káva než nesmyslný sloupek minulé generace. Navíc vysoká střecha umožňuje sedadlo pořádně zvednout. Naopak pro dynamickou jízdu ve verzi FR by mohlo jít sedadlo níže. Vzadu ustupovalo čalounění interiéru prostoru a nad hlavami dosáhli konstruktéři docela slušné místo.
Leon nenabídne ani ve výbavě FR tolik drobností a dotažených detailů jako již zmiňovaný Golf. Nemá dvojité dno kufru, opěradla nesklapne do jedné roviny s dnem kufru a má vysokou nakládací hranu. V konečném důsledku je Leon čisté auto bez výmyslů, jednoduché ve své podstatě a s dobrými jízdními vlastnostmi.
Použité zimní pneumatiky Continental TS 810 patří k lepším ve třídě, přesto nás zaskočila krátká brzdná dráha Leonu vážícího 1224 kilogramů. Na dráze pod čtyřicet metrů není běžné v zimě zastavit a Leonu se to opakovaně podařilo. Současně s ním jsme měřili Lexus LS 600h a ten na stejném povrchu a při stejné teplotě potřeboval k zastavení o pět metrů víc.
Navzdory nevypínatelnému ESP, nastavování osvětlení přístrojové desky přes palubní počítač a dost vysoké podlaze vzadu, je Leon velmi slušným kompaktem, který vrátí Seat do hry.

Technické parametry
ZnačkaSeat
ModelLeon FR
Motor1,4 TSI
Počet válců / ventilů4/16
Zdvihový objem (cm3)1395
Výkon (kw (k))90 (122)
Převodovkamanuální
Počet stupňů6
Pohotovostní hmotnost (kg)1224
Objem zavazadl. prostoru (l)380
Zrychlení 0-100 km / h (s)9,3
Maximální rychlost (km / h)202
Spotřeba město (l/100 km)6,5
Spotřeba mimo město (l/100 km)4,4
Kombinovaná spotřeba (l/100km)5,2
Cena modelu od (eur)11 990
Cena verze 1,4 TSI od (eur)15 990
Cena testovaného modelu FR od (eur)16 990
Z testovacího zápisníku
Spotřeba - úsporně (l/100km)6,1
Spotřeba - zátěž dálnice (l/100km)7,5
Spotřeba - běžný průměr (l/100km)6,6
Zrychlení z 0-100 km / h (s)10,02
Brzdná dráha 100 km / h - 0 (m)39,83
Otáčky při rychlosti 50 km / h (3) ot. / Min.2150
Otáčky při rychlosti 50 km / h (4) ot. / Min.1750
Otáčky při rychlosti 90 km / h (5) ot. / Min.2400
Otáčky při rychlosti 90 km / h (6) ot. / Min.1950
Otáčky při rychlosti 130 km / h (6) ot. / Min.2800

Test publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz