skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Seat si přestal hrát s Toledem na to, čím nebyl

aktualizováno 
Po letech čekání přišlo auto s karoserií liftback, pořádným kufrem a smyslem pro každodenní službu.

Seat Toledo | foto: SeatSME.sk

Málokdo chválí Seat za poslední oblé roky, plné vizi o imageové značce, sportovním duchu a mladé generaci.

Sám Seat už konečně ví, že jeho místo je mezi auty dobré každodenní služby, zajímavých parametrů a ano, uznáváme, s jistým temperamentem.

Dokonce Seat říká, že měl první, druhou a nyní čtvrtou generaci Toleda, protože o té třetí je škoda se zmiňovat. Pohledem zpět je každému jasné, že to pravé ořechové Toledo první generace mělo pět dveří, osvědčené benzínové a silné naftové motory, dobrý průjezd zatáčkou, neskutečně velký kufr a slušné místo k sezení.

 Octavia s podobnou koncepcí ještě nebyla ani na rýsovacích prknech, když Seat Toledo dobýval svět.

Teď je to trochu opačně a Toledo přichází jako druhá alternace modelu Škoda Rapid se svérázným designem, jinou skladbou výbav a poměrně agresivní cenovou politikou.

Seat sice jako první avizoval studií příchod něčeho na způsob Toleda, avšak tahounem této koncepce byla Škodovka. Krátce po uvedení na trh jsme se s Toledem osobně seznámili.

Útočí cenami

Při pohledu na úvodní nabídku s cenovým bonusem a finančními produkty od výmyslu světa si dáváme otázku, zda dnes klienti hledí i na auto nebo je rozhodující pouze cena, třetinky, pětinky a pojištění. Faktem je, že Seat Toledo začíná na ceně 9990 eur s těžko použitelným tříválcem 1,2 12V a výbavou Entry.

Na výbavě je pozitivní (klobouk dolů), že bezpečnostní standard vysoké úrovně si Seat zachoval i v tomto případě a nabízí téměř vše, včetně stabilizačního systému a šesti airbagů.

Různý Seat Toledo

Je škoda, že s výbavou Entry si nelze koupit motor 1,2 TSI, protože to by byla pro konkurenci vražedná kombinace. Ceny druhé výbavy Reference neoznačíme za zázračné, avšak přiměřené.

S ohledem na konkurenty ještě jednou velká čest Seatu za pořádně hlavové opěrky na všech sedadlech a také bezpečnostní standard, včetně schopného podvozku.

Nafta jela přesvědčivě

Ve skladbě motorů nechybí dvě výkonové verze čtyřválce 1,2 TSI (63 kW a 77 kW), v nejvyšší výbavě přibyl osvědčený motor 1,4 TSI (90 kW) a v nabídce je diesel 1,6 TDI (77 kW), který jsme si vybrali na test.

Navzdory málo najetým kilometrům dokázalo Toledo téměř splnit výrobcem předepsané zrychlení a dokonce v pružnosti přepralo i Leon, který jsme testovali se stejným motorem.

Seat Toledo

Seat Toledo

Za pozitivní dynamikou je nízká pohotovostní hmotnost se startem na 1135 kilogramech. Seat chce Toledem dát motoristům možnost vytáhnout se před sousedem velikostí auta a oku lahodící výbavou.

Ve snaze vyvolat dojem vlajkové lodi dostane Toledo na přání béžový dvoubarevný interiér a pěkná 16ti-palcová kola.

Zadní světla pěkně rozšiřují Toledo a živě vypadá na širší než Rapid. V zásadě nabízí stejné praktická řešení a velmi dobře hodnotíme plnohodnotnou rezervu. Nakonec všechny postřehy k autu jsme shromáždili v tabulkách a testovacích protokolech.

Poznámky k výbavě
Rezervní koloPlnohodnotné Bridgestone s rozměrem 185/60 R15. Precizní a prakticky uložené nářadí a velký odkládací box vedle rezervy.
Hrdlo nádržeUzamykatelné centrály, klasické víko, dokonce má držák na škodováckou škrabku.
Otevírání víka kufru, madlaMikrospínač ve výklopném emblému Seat, velmi dobré zavírání i dobrá madla.
Sklápění opěradelDělení opěradel v poměru 2/3 a sklápění pouze z interiéru, díra na lyže a dlouhé předměty, pořádně plnohodnotné opěrky hlav a 2x ISOFIX
Nastavování sedadel vpředuVýškově řidič i spolujezdec, na sklon opěradla není růžice, ale pákový mechanismus.
Nastavování sedadel vzaduNe.
Dvojité dno kufruNe.
Upevnění nákladuČtyři kovová, dobře přístupná a masivní oka, dva plastové háčky v kufru, který má vysokou nakládací hranu a objem 550 litrů.
Čalounění interiéruLátka dvoubarevná, středová část sedadel s velmi drsnou látkou.
Pohodlí nastupováníVzadu i vpředu výborné s vyšším prahem, ale mnoho místa na nohy. Zvlášť vzadu si lze nohy natáhnout pod přední sedadlo.
Odemykání / vstup do autaKlasický klíč "VW" typu s dálkovým odemykáním a tlačítkem na kufr.
Ochrana prahů před špínouAno, Toledo má jednu gumovou lištu navíc jako v SUV a v podstatě dobře chrání prahy.
Otevírání kapotyOd řidiče, standardně. Signalizuje otevření kapoty, velmi intuitivní odjištění kapoty a bez plynové vzpěry.
Doplnění ostřikovačeVýborně přístupné a široké hrdlo, víko po otevření nepřekáží nalévání.
Kontrola olejePraktické, měřítko se netřepe po vytažení tak, aby pocákalo oblečení. Dobře viditelný stav oleje.
Přední světla technikaHalogenové, oddělené dálkové i potkávací, denní svícení zajišťuje klasická žárovka a má i mlhovky v nárazníku.
Přední světla účinekPrůměrný.
Výhled řidiče, posedTrochu vysoký posed, avšak dobrý výhled na všechny strany.
Jazyk autaLokální (český).
Jazyk navigaceNavigace není, autorádio velmi jednoduché a základní, škoda, že je bez USB vstupu a bez BT. doporučujeme raději příplatkové autorádio.
Ovládání palubního počítačeNa multifunkčním volantu ve standardu VW Group.
Ovládání navigaceNení.
Grafika displeje zobrazováníVysoký standard, přehledné zobrazení.
ESPAno, vypíná se jen částečně trakční kontrola
Komfort podvozku - kvalitaPoužité pneumatiky asi nejnižší akceptovatelný profil, spíše tvrdší, na panelové cestě jsou cítit rázy, ale akusticky slušně odhlučněné.
Kvalita řazeníBěžný standard.
Okna, zrcadlaPřední i zadní elektricky ovládaná okna (auta zadaná do výroby budou mít i vpředu ovládání zadních oken, testovaný kus je ještě výjimkou) zpětná zrcátka mají vyhřívání a elektrické ovládání.
Klimatizace - funkceClimatronik centrální, plně automatická klimatizace, příkladné ovládání
Odkládací prostoryVe dveřích výborné, na středové konzole slabší, skříňka před spolujezdcem slabě využitelná.

Šestku velmi nepotřebuje

Luxusnější divize koncernu Volkswagen nabízejí motor 1,6 TDI i se šestistupňovou převodovkou a podstatně lepším odhlučněním jako je v Toledu.

Pětistupňovou převodovku navrhli jednoznačně s ohledem na spotřebu ve městě a na silnicích v jeho okolí.

Na dálnici při 130 km / h točí motor na pátém převodovém stupni 2300 otáček za minutu, což umí zvednout spotřebu nad pět litrů, konkrétně na 5,2 litru.

Při zaběhnutém motoru to bude zřejmě méně. V testu nám nepřekážela ani tak samotná pětistupňová převodovka jako tuhá kulisa řazení.

Řazení zpátečky a jednotky bylo velmi tvrdé a nepřesné. Doufáme, že to bylo nastavením řazení konkrétního auta, a že drobný zásah v servisu by to asi vylepšil.

Seat Toledo v redakčním testu
VozidloSeat
VerzeTOLEDO 1,6 TDI STYLE
Stav tachometru (km)293
Pohotovostní hmotnost (kg)1265
Počasí během testuslunce
Teplota (° C)23
Stabilizační systémano
PneumatikyDunlop SP Sport Max
Rozměr a index pneumatik215/45 R16
Spotřeba - úsporně (l/100km)4,1
Spotřeba - zátěž (l/100km)5,2
Spotřeba - běžný průměr (l/100km)4,8
Zrychlení z 0-100 km / h (s)10,27
Brzdná dráha 100 km / h - 0 (m)41,25
Čas ve slalomu (s)14,01
Pružnost 70 - 100 km / h (3.stupeň) (s)5,00
Pružnost 70 - 100 km / h (4.stupeň) (s)6,77
Otáčky při rychlosti 50 km / h (3) ot. / min.1700
Otáčky při rychlosti 50 km / h (4) ot. / min.1200
Otáčky při rychlosti 90 km / h (5) ot. / min.1650
Otáčky při rychlosti 130 km / h (5) ot. / min.2300

Zbytečně přitvrdili

Poměrně vysoký standard koncernové techniky je cítit v tuhosti karoserie a v kvalitě jízdy.

S přitvrzováním podvozku a sportovním laděním ducha značky mohl být v tomto případě Seat trochu opatrnější, protože při použitém šestnáctipalcovém obutí je s tvrdostí na nerovnostech už na hraně komfortu.

Zejména na panelových a horších cestách. Na druhé straně jedním dechem chválíme projezd zatáček na sériových pneumatikách Dunlop SP Sport Max, protože oproti tomuto jsou francouzská konkurenční auta o stupeň níže.

Jednoduše řečeno, sportovním laděním chtěl Seat udělat z Toleda něco jako první a druhou generaci, ale toto nové auto už tím není.

Má pět dveří a obrovský užitek, avšak patří do kategorie cenových trháků a užitečných aut na každý den.

V tomto prostoru může Seat zabrat a Toledem udělal dobrý krok.

Kupuji - nekupuji

První Toledo mám zapsáno hluboko v paměti a dodnes na něj spolu s užitkovým modelem Inca vzpomínám jako na příklad hvězdných let španělské značky.

Toledo je ještě o to speciálnější, že jsem v něm vezl jednu mladou kolegyni, o které jsem tehdy ještě ani netušil, že bude moje manželka.

Pětidveřový koncept, slušné místo k sezení, lehká konstrukce a výborný pocit z jízdy udělaly z prvního Toleda oblíbené auto.

Přesně takové očekávání jsem měl od jeho čtvrté generace. Prostorem, lehkostí konstrukce a místem na sezení ji nové Toledo splňuje.

Přestože má novinka v současnosti plnit roli velkého auta Seatu, nemá takové majestátní postavení oproti konkurenci jako první Toledo.

Jeho síla je postavena na ceně a užitku, které mu dávají velké šance. Velmi fandím kategorii prostorných aut pro masy a navzdory výhradám k řazení a hlučnosti dieselu mu dávám nálepku kupuji.

Rasťo Chvála

Technické parametry
ZnačkaSeat
ModelToledo
Motor1,6 TDI
Počet válců / ventilů4/16
Zdvihový objem (cm3)1598
Výkon (kw (k))77 (105)
Při otáčkách (ot. / min.)4400
Emise CO2 (g / km)114
Pohotovostní hmotnost (kg)1265
Objem palivové nádrže (l)55
Objem zavazadl. prostoru (l)550
Zrychlení 0-100 km / h (s)10,4
Maximální rychlost (km / h)190
Spotřeba město (l/100 km)5,6
Spotřeba mimo město (l/100 km)3,7
Kombinovaná spotřeba (l/100km)4,4
Cena modelu na českém trhu od

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz