skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Škoda Octavia III přidala prostor navíc

  5:59aktualizováno  5:59
Nová Škoda Octavia v sobě neukrývá jen nový podvozek a techniku. Kráčí dál po cestě praktičnosti a rodinného využití. Interiér doplňuje zvětšený prostor pro posádku a mimořádně velký a praktický kufr.

Škoda Octavia III ve slovenském testu | foto:  Martin Vosko, SME.sk

Firma Škoda předpokládá, že jednou z nejoblíbenějších motorizací nové Octavie III bude naftová verze s objemem 1,6 litru, výkonem 77 kW a pětistupňovou převodovkou. Její předností by mohla být cena a relativně jednoduché technické provedení.

Své uplatnění najde zejména na příměstských silnicích a ve spíše klidném stylu jízdy. Delší převody pětistupňové převodovky eliminovaly potřebu šestého stupně, ale v některých případech to asistent řazení převodových stupňů přehání.
V obci, při rychlosti 50 km / h, vás automobil vyzývá zařadit čtvrtý rychlostní stupeň, na kterém otáčky motoru dosáhnou hodnotu 1 200 ot / min. Přesto, že je to dnes u naftových motorizací běžné, motor TDI je tehdy citelně nervózní, duní a nepříjemně rezonuje. Zklidnění nastane až při rychlosti nad 60 km / h, nebo snížení převodového stupně.
Navzdory vyšší hlučnosti v nízkých otáčkách předpokládáme jeho nízkou spotřebu. Papírovou hodnotu 3,8 litru na 100 km nebylo možné v rámci prvních jízd v Portugalsku ověřit.

Interiér dobře maskuje snahu ušetřit


Ani jedna z verzí dostupných při prvním seznámení v Portugalsku nebyla "holá a bosá". Všechna auta vypadala zevnitř velmi příjemně vypracovaná s použitím moderních materiálů. Díly navzájem lícují tak, jak to od vozidla dané třídy očekáváme.

Tlačítka a ovládání systémů ve vozidle jsou v podstatě převzaty z nového Golfu, ale vyrobené jakoby v jiné továrně, protože nemají tak přesný chod a jednoznačné polohy (hlavně na volantu). Jejich rozmístění a funkce odpovídají standardu VW. Ergonomickým řešením nemáme co vytknout.
Na dnešní poměry netradiční místo dostalo startovací tlačítko, které je umístěno na věži volantu z pravé strany.

Volant dobře padne do ruky a řízení je příjemně tuhé. Ve středové poloze se můžete setkat s nižší citlivostí, což je způsobeno aktivním systémem Lane Asist. Ten kromě hlídání nežádoucího opuštění jízdního pruhu umí korigovat směr jízdy i při prudkém bočním větru.

Identické uspořádání s Golfem 7 dostalo jednodušší zpracování

Zjednodušená je i středová část s řadicí pákou a multimediálním systémem. Menší podíl lesklého plastu s jakoby "klavírovým" lakem vnímáme pozitivně. Spodní malá přihrádka je vyhrazena pro mobilní telefon - je nazývana "Phone box". Jejím účelem je indukční propojení s externí anténou a zlepšení signálu mobilního operátora.
V jednoduchém ovládání ventilace auta se důsledně projevuje styl koncernu Volkswagen. Octavia třetí generace zůstala věrná klasické - mechanické ruční brzdě.

Fotogalerie

Testovaná vozidla měla jednu z pěti možných verzí multimediálního systému - a to nejvyšší s názvem Columbus s 8 palcovým dotykovým displejem s detekcí pohybu (některá tlačítka se na displeji objeví až při přiblížení ruky), 64 GB interní pamětí a s hlasovým ovládáním. Pod ní v hierarchii jsou jednodušší systémy Blues, Swing, Bolero a Amundsen. První dva zmíněné disponují jen monochromatickým displejem. Další dva systémy (Bolero a Amundsen) dostaly 5,8 palcový dotykový barevný displej.
Od klimatizované přihrádky před spolujezdcem jsme, na danou třídu, očekávali větší objem. Ve výbavě s multimediálním systémem Columbus se v ní ukrývá CD / DVD mechanika a čtečka SD karet.

Netušíme, co vedlo Škodu k tomu, že na dveřích (kromě toho u řidiče) použila jiné ovladače na otevírání oken. Jejich klasické umístění a tvar v VW Golf je podstatně lepší. Přesto, že disponují dvojpolohou - automatický dojezd okna do spodní a vrchní polohy) - nový kolébkový ovladač se musí stisknout relativně hluboko. Je to drobnost, ale jeho zpracování a vzhled se nám nelíbí.

Posed kopíruje pocit koncernového "Das Auto" s volantem nastavitelným v obou osách. Sedadla jsou vyvážená s přiměřeným bočním vedením. Ve vyšších výbavách nemusí chybět ani elektronické ovládání sedadla se servomotory a pamětí. Pod sedadlem si své místo našla reflexní vesta.

Nabídka motorů nové Octavie

Nová Škoda Octavia bude na začátku výroby dostupná se čtyřmi benzinovými motorizacemi a se dvěma naftovými. Všechny motory jsou moderní čtyřválcové pohonné jednotky. K benzinovým přibude ještě verze na stlačený zemní plyn (CNG) i další dvě výkonové verze úsporného naftového motoru 1,6 TDI (66 kW a 81 kW).

Odkládací prostory sloužící posádce automobilu jsou dostačující, ale nepřekračují stín průměru. Do dveří nacpete 1,5 litrovou PET láhev pouze natěsno.

Střecha nové generace Škody Octavia může být vybavena střešním oknem. Na jeho otevírání slouží otočný ovladač. Myslíme si, že klasické žárovkové osvětlení interiéru není tak stylové jako LED ve VW, ale rozhodně svítí lépe.
Osvětlení zrcátka na sluneční cloně si mladoboleslavští konstruktéři nechali v záloze asi jen pro Superb.

Prostor pro cestující na zadních sedadlech je jedním z hlavních trumfů, který Octavia nabízí. Sezení je sice trochu nižší, ale místo pro nohy a kolena je srovnatelné se současným a větším Superbem. Prostoru nad hlavou má cestující i díky tvarování stropního čalounění dokonce více.

V druhé řadě sedadel nechybí loketní opěrka s otvorem třeba na lyže, ale nezapomnělo se ani na výdechy klimatizace, tlačítka pro vyhřívání zadních sedadel a na zásuvku na standardních 230V pro maximální příkon 150 W. Sedadla podle očekávání nabízejí i systém pro uchycení dětských autosedaček ISOFIX.

Obrovský kufr získal objem i praktické doplňky

Zavazadlový prostor a praktičnost je jedním z hlavních faktorů, proč si příznivci české značky kupují Škodu. Ani poslední generace Octavie v tomto směru nezklamala, a pokud započítáme i místo pro plnohodnotnou rezervu (25 litrů), tak nabídne celkový objem 590 litrů.

Škoda Octavia III ve slovenském testu

Názor redaktora

Přesto, že jsem byl po oslavných písních na novou generaci Octavie připraven přistoupit k ní kriticky, musím uznat - je to povedený automobil. Škoda ještě více přitlačila na praktickou stránku auta a prostor pro posádku. Navzdory několika drobným technickým úsporám, Škodovka dobře využila koncernovou techniku a přetavila ji do vlastního ztvárnění rodinného automobilu, který učinil opět výrazný krok vpřed. Těšíme se na dlouhodobější test v domácích podmínkách s verzí v skromnější a přístupnější výbavě.

I reálné využitelných 565 litrů je více než slušné číslo, zejména pokud jsou v kufru k ruce praktická řešení. Kromě šikovných háčků a sítí zde najdete i 12V zásuvku. Chytrým řešením je i možnost uložit plató zavazadlového prostoru za zadní sedadla.

Škoda šikovně vyřešila i převoz mokrých či jinak špinavých předmětů. Spodní koberec je oboustranný - z jedné strany standardní čalounění, z druhé guma.

Posádka na zadních sedadlech může být chráněna před slunečními paprsky clonou, kterou Škoda ukryla do dvoudílného tvrdého plató.

Přesto, že opěradla zadních sedadel po sklopení nevytvoří "dokonalou" rovinu s dnem kufru, celkový dostupný objem 1 555 litrů tento fakt plně zastíní.

Benzínové motory
Označení1,2 TSI1,2 TSI1,4 TSI1,8 TSI
Počet válců4444
Zdvihový objem1197119713951798
Max. výkon (při otáčkách)63 kW (4300 - 5300)77 kW (4500 - 5500)103 kW (4500 - 6000)132 kW (5100 - 6200)
Kombinovaná spotřeba5,2 l/100 km4,9 l/100 km5,3 l/100 km (5,4 automat)6,1 l/100 km (5,7 automat)
Cena od334 900 Kč362 900 Kč404 900 Kč511 900 Kč
Naftové motory
Označení1,6 TDI2,0 TDI
Počet válců44
Zdvihový objem15981968
Max. výkon (při otáčkách)77 kW (3000 - 4000)110 kW (3500 - 4000)
Kombinovaná spotřeba3,8 l/100 km (3,9 automat)4,1 l/100 km (4,5 automat)
Cena389 900 Kč539 900 Kč

Cestu redaktora auto.sme.sk hradila automobilka Škoda.
Článek publikujeme ve spolupráci s tímto slovenským webem.

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz