skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Škoda Rapid Spaceback je lepší s benzínovým motorem

  11:08aktualizováno  11:08
Porovnali jsme benzínový a naftový motor. Benzínové verzi pomohla cena a odhlučnění.

Vedle liftback a kombi přišla konečně změna a kompaktní hatchback, který mají našinci v oblibě. Verze Spaceback zužitkovala nový hranatý design asi nejlépe ze všech modelů. Jednak ji na cestě rychle rozeznáte a zadek ji alespoň opticky rozšiřuje.

Rapid Spaceback nevypadá jako natažený jezevčík a nový design značky v něm vynikne. Zejména s příplatkovou výbavou v podobě prosklených zadních dveří a ztmavení zadních světel.

Ani na autosalonu nám to nepřišlo tak přitažlivé jako venku na vzduchu. Musíme uznat, že bílá testovací verze s výbavou AM Skyline vypadala opravdu k světu.

Zadek to opticky rozšiřuje a horizontálně člení. Spaceback takto vypadá širší a ke světu. Jenže vzhledem k třídu a poslání auta bude většina kupujících řešit další a podstatnější otázky včetně výběru motoru.

Raději zůstaňte na zemi

Chápeme snahu automobilky stlačit cenu za určitých podmínek pod 270 000 korun nebo při koupi v hotovosti ji udržet dole, ale tříválec 1,2 MPI už asi nikdo kupovat nebude.

Jako cenově přijatelné vozidlo na každý den plně postačí 1,2 TSI za 284 900 korun se základní výbavou, ale klimatizaci je nutné k celkem dobré výbavě přece jen dokoupit samostatně (nebo v balíčku Active plus) za 25 300 korun.

To je podle nás sestava, která potěší tichým a příjemným motorem. Vše ostatní "nad" už díky cenám výbavy a motorizací podléhá tvrdé konkurenci ve třídě.

Rozměry prostoru k sezení
šířka v ramenou vpředu ( mm )1380
šířka lokty vpředu ( mm )1250
výška na hlavu šofér max. ( mm )960
délka sedáku řidič ( mm )495
šířka v ramenou vzadu ( mm )1380
šířka v loktech vzadu ( mm )1240
výška krajní sedadla ( mm )955
výška střední sedadlo ( mm )945
délka sedáku kraj / střed ( mm )490 / 470

 Pak je nutné vyhodnotit situaci a najít důvody, proč budete chtít škodovku. Když je najdete, dostanete se na rozcestí mezi benzínovým a naftovým motorem.

Poznajíc rozhodování mnoha, co žádají o radu při koupi, vybrali jsme si z nabídky testovacích aut 1,2 TSI ( 63 kW ) a 1,6 TDI ( 66kW ) DSG.

Diesel se jen na spotřebě dlouho vrací

Levnější benzín 1,2 TSI s pětistupňovou manuální převodovkou neměl výbavu AM Skyline, která může být jako bonus právě při benzínu namísto příplatku za diesel.

Bílý Spaceback s dieselem 1,6 TDI a převodovkou DSG měl černé prosklení a efektní černé disky. Tedy to, co se při cenách dieselu a převodovky DSG už nevyplatí do Rapidu Spaceback cpát, protože jeho cena vyletí vysoko.

Nám by se to hodilo k benzínovému modelu. V konečném účtování je to každého věc, do čeho investuje a více zaujal rozdíl v motorech.

Vnitřní rozměry zavazadlového prostoru
nakládací hrana vnější ( mm )680
nakládací hrana vnitřní ( mm )200
šířka kufru min. / maximální ( mm )1000
výška kufru po roletu ( mm )550
nakládací otvor výška šikmo / výška kolmo / šířka ( mm )840/830/1030
délka kufru min. / max ( mm )830

Ve stejné výbavě je rozdíl mezi 1,2 TSI ( 63 kW ) a 1,6 TDI (66 kW ) už před 50 tisíc korun a návratnost dieselu při otestování rozdílu ve spotřebě 1,8 litru / 100km až více než 67 000 kilometrů.

Pokud si dopřejete automat DSG, který Škoda k slabší verzi 1,2 TSI nenabízí, ale k dieselu ano, zaplatíte o sto tisíc korun více, budete jezdit citelně svižněji, ale investice se začne vracet po 136 000 kilometrech.

Komfort a 4,4 l/100 na palubním počítači něco stojí.

Benzín brzdí převodovka

Při koupi rodinného auta není co řešit a za zvážení oproti dieselu stále stojí silnější verze 1,2 TSI ( 77kW ) se šestistupňovou převodovkou.

Benzín je v první řadě citelně tišší, neboť nafta 1,6 TDI v Rapid Spaceback doslova rachotí a možná přijde hlučný i vyznavačům přiznaného zvuku motoru.

Mimo dálnice umí 1,2 TSI sjet na 1,4 litrový rozdíl ve spotřebě oproti naftovému motoru a jediné, co si oproti naftovému motoru vyžaduje, je shovívavost k slabší pružnosti při předjíždění.

Podle našich měření jsou ve sprintu na stovku rovnocenní soupeři, ale rozdíl nastane v pružnosti.

Navíc sedmistupňová převodovka ví zvoleným stupněm doslova lahodit danému rychlostnímu rozdílu, takže v reálné dynamice je to větší rozdíl než v kilowattech na papíře.

Měření jsme obohatili o " předjíždění " ve stoupání reálné silnice první třídy. Oba motory se zhoršily o stejný rozdíl, akorát benzínový byl celkem dvě sekundy pozadu.

Z testovacího poznámek
vozidlo
Škoda RapidŠkoda Rapid
verzeSpaceback 1,6 TDISpaceback 1,2 TSI
Výkon motoru ( kW ( k) )66 ( 90 )
Točivý moment ( Nm )230 Nm
Stav tachometru ( km )36243394
Pohotovostní hmotnost ( kg )12801150
Počasí během testu vlhko, polojasnovlhko, polojasno
Teplota ( ° C )55
převodovkaDSG 7 - stupňováManuální, 5 stupňová
pneumatikyVredestein Wintrac XtremePirelli Snowcontrol
 Rozměr a index pneumatik215 / 40 R17 87V185 / 60 R15 88T
Spotřeba - úsporně ( l/100km )4,25,4
Spotřeba - zátěž ( l/100km )5,67,0
Spotřeba - běžný průměr ( l/100km )4,46,2
Zrychlení z 0-100 km / h ( s )11,4911,59
Brzdná dráha 100 km / h - 0 ( m )45,7549,79
 Pružnost 70 - 100 km / h ( s ) 5,07 ( 4.stupeň DSG ) 5,51 ( 3.stupeň )
Pružnost 70 - 100 km / h ( s ) 5,66 ( 5. stupeň DSG ) 7,47 ( 4.stupeň )
Pružnost 70 - 100 km / h ( s ) STOUPÁNÍ 6,40 ( 5. stupeň DSG )8,99 ( 4.stupeň )

 Brzdné dráhy odpovídají studené a vlhké silnici, rozdíl mezi nimi (ve prospěch dieselu ) je v použitých pneumatikách.

Praktické ježdění a měření nám potvrdily, že na domácí silnice bude dobrá volba Spaceback a benzín 1,2 TSI.

Budete jezdit tišeji, na přední nápravě je citelně menší tlak a možná zbude i na AM Skyline, který verzi Spaceback sluší. Při ódách na velký kufr mějte na paměti, že je užší a podívejte si přístrojovku, zda vám vyhovuje.

Jinak Spaceback je vskutku povedené auto na každý den a velmi slušný přírůstek ve škodovce, jen ho nepředražte výbavou a dieselem. A konečně je to auto, co ze sebe opravdu něco vyzařuje a tehdy jak se říká, není co řešit.

Škoda Rapid Spaceback

Škoda Rapid Spaceback

V této verzi interiéru je černé příliš, zvláště pokud logo ztratilo barevnost a přibyly lesklé černé plochy. Lépe to vypadá s šedým matným obkladem některých částí. Přístrojová deska je materiálově i tvarově velmi strohá.

Škoda Rapid Spaceback

Škoda Rapid Spaceback

 Hatchback s 416 litrovým kufrem už něco odveze. Negativem objemného kufru je menší šířka, protože objem vznikl zejména hloubkou a délkou. Na dorovnání schůdku mezi opěradly a kufrem třeba mít ve výbavě ještě druhé dno, tedy dělící desku.

kupuji - nekupuji ( subjektivní pohled )

Rapid Spaceback byl asi nejlepší nápad od Škody za dlouhý čas. Auto, které poslouží a přitom i vypadá docela dobře. Líbí se mi zadek bez nataženého kufru a v podstatě od srdce mohu napsat kupuji. Jako řešení mobility na každý den je to příjemné auto. Takto si představuji Škodu, jednoduchou a bez zbytečností. Rasťo Chvála

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk 

Fotogalerie

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz