skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test mého auta: Subaru SVX je raritou na cestách

  11:40aktualizováno  11:40
Subaru SVX určitě není auto bez chyb a vyžaduje neustálou péči. Andrej Tkáč ho má rád i proto, že mu připomíná spíše italské než japonské auto.

Subaru SVX - rarita na cestách | foto: Andrej TkáčSME.sk

Subaru SVX poprvé debutovalo na Tokyo Auto Show v roce 1989 jako nástupce minimálně stejně zajímavého Subaru XT. Vyrábělo se po mírném faceliftu až do roku 1996.

Cílem bylo dokázat "co všechno umíme, když chceme". Pro Subaru to ale celé skončilo jako "velkolepý" propadák, alespoň po finanční stránce.

Subaru si navíc nemohlo dovolit ocenit SVX tak, jak by si zasloužilo. V těch letech to byla málo známá značka a každý jiný model byl násobně levnější než SVX.

Fotogalerie

I když auto stálo v Japonsku od 73 000 do 83 000 dolarů, na každém vyrobeném voze ztratilo Subaru 3 tisíce a celkově tak prodělali 75 milionů dolarů.

Inženýrům ze země vycházejícího Slunce se sice podařilo vyrobit auto konkurující těm nejlepším, proslavení značky přišlo ale až jejím vstupem do WRC. Alespoň tak to vnímám já.

Tabulky prodejů hovoří jasně a napovídají, proč je SVX na silnicích tak velká rarita.

Celosvětově se prodalo 24 379 vozů. Z toho ale drtivá většina v USA. V Německu jen něco přes 850 a například v celé Francii 60 kusů. Do dnešních dnů je registrováno v Německu cca 240 Subaru SVX.

Subaru SVX má netradiční okna

Jsem spíše fanouškem skupiny Fiat, zejména staré dobré Lancie. Přesto jsem po málo známém Subaru SVX toužil už od dětství. Možná je to tím, že jsem vychován v rodině subaristu.

Proč jsem se zamiloval právě do SVX? Pravděpodobně za to může italský design Giorgetta Giugiara, jehož výrazným prvkem jsou hlavně prosklené plochy auta a dělené prosklení oken dveří.

Není to ale v automobilovém světě až tak neznámý prvek. Znalci jistě něco podobného registrovali i na Bugatti EB110, McLarenu F1 nebo Giugiarovom DeLoreane DMC - 12.

U SVX toto řešení dovoluje především stahovat všechna 4 okénka. Bez něj by to nebylo možné, protože zahnutá plocha skla by se do dveří jednoduše nevešla. Navíc, nad oknem je jakási přirozená větrná clona a ani při vyšší rychlosti není jízda se staženým okénkem nepříjemná.

K designu snad není potřeba více psát, na obrázku každý může vidět, jak auto vypadá.

Výkonný motor je limitován převodovkou

Subaru SVX je auto s dlouho největším motorem, který Subaru vyrobil. Je to 3,3 litrový šestiválcový boxer s kompresním poměrem 10,1:1 a vstřikováním paliva.

Motor dosahuje výkonu 230 koní a sympatických 309 NM.

Na stovku se rozjede za cca 7 až 8 sekund. Autu brání v lepší dynamice poměrně vysoká hmotnost ( 1 600 kg ), a zejména jen 4 - stupňový automat. Subaru touto převodovkou tak trochu zničilo vysoký sportovní potenciál motoru.

Říká se, že v té době Subaru nedisponoval manuální převodovkou, která by přenesla takový točivý moment. Logičtější se mi ale zdá, že se chtěl výrobce přiblížit co nejvíce americkému trhu, pro který bylo SVX určeno.

Obvykle zabezpečuje většinu pohonu zadní náprava

Podle toho, kde jste si auto kupovali, jste mohli mít buď
• převodovku VTD, která je typická pro Subaru s automatickou převodovkou a funguje tak, že pohon 4x4 je stálý a z poměru 36 / 64 mezi přední a zadní nápravu se s ohledem na podmínky mění až po 50 / 50,
• systém pohonu nazývaný ACT - 4, který funguje tak, že výkon přechází od 90 / 10 až po 50 / 50. Takto se to píše na webu.

Já mám ACT - 4, ale mně auto funguje přesně opačně. Z 10 / 90 se mění na těch 50 / 50. V praxi je tedy moje SVX v 99 procentech případech téměř úplná zadokolka a jen výjimečně se mi plně připne i předek.

Mělo by to fungovat tak, že pokud elektrické čidlo zaznamená na zadní nápravě prokluz, zapne i předek. Mně to funguje dost záhadně a předek mi hrabe většinou až tehdy, když zapadnu. Na zadní nápravě je ale LSD diferenciál, takže permanentně vám hrabou tři kola a ani v zimě vás kdejaký zasněžený kopec neodepisuje.

Ještě zmíním, že SVX zřejmě ve snaze stlačit cenu co nejníže, prodávalo auto i jako čistou předokolku. Těch je ale skutečně jen pár.

Nadčasový design s luxusní výbavou

SVX bylo na rok 1990 rozhodne zajímavé i nabídkou luxusu a výbavy. Víc mě ale fascinuje neuvěřitelně nadčasový design exteriéru a především interiéru.

Těžko najdete auto vyvíjené před rokem 1990 s tak moderním tvarováním palubky. Subjektivní tak máte pocit, že sedáte do mnohem novějšího auta, zvlášť když vám nic, co byste mohli potřebovat, nechybí.

Máte k dispozici elektricky ovládaná všechna okna, včetně střešního. Nechybí elektricky ovládané kožené sedadlo, tempomat a ani automatická klimatizace, která se navíc velmi dobře ovládá. Funguje stejně špičkově, jako zbytek vzduchotechniky. Vůbec neruší ani hlukem, ani přílišným foukáním.

Auto má dokonce skutečně velký kufr a dva lidé nabalí i měsíční prázdniny.

Praktické stránce bych vytkl jen jedinou věc, která je však problém téměř všech Subaru - fatální nedostatek odkládacích prostorů. Jinak je vše děláno tak, aby běžného uživatele auto ničím nerozčilovalo.

Vše z běžné údržby je pěkně přístupné a jednoduché. Subaru SVX je zkrátka z doby, kde si běžný servis udělal každý sám. Jiné to už ale je, když se v autě vrtáte hlouběji. Technicky je auto řešeno snad co nejkomplikovanější.

Na čtyřce od 40 do 260 km / h

Když se usadíte do sedadel, určitě si všimnete, jak mnoho místa je v autě. SVX je sice dvoudveřové kupé, ale dlouhé více než 4,6 metru. Cestovat se tak dá relativně pohodlně i na zadních sedadlech.

Po otočení klíčkem uslyšíte nádherný zvuk motoru H6, kdy otáčky vyletí až nad 2 tisíce. Pokud vás náhodou zvuk 6 - válcového boxeru v Porsche moc nebere, zkuste si poslechnout toto auto.

Počkáte pár vteřin, otáčky padnou dost pod 1000 a najednou máte pochybnosti o tom, zda máte opravdu nastartováno a musíte cvičně polechtat velký a citlivý plynový pedál. Ticho a minimální vibrace motoru, těžko hledají konkurenta i o 20 let později.

Další věc, která vás na motoru zaskočí je jeho síla. Snadnost, s jakou si poradí s tímto 1,6 tunovým autem, je skutečně udivující. Při jízdě městem rychlostí 50 km / h na čtvrtém rychlostním stupni se otáčky drží pod hodnotou 1200.

Čtyřku převodovka řadí již při 40 km / h a auto potáhne až po tachometrovou 260. V papírech se sice uvádí nižší číslo, ale hodnota maxima je věc, kterou SVX zjevně příliš nerespektuje.

Při úsporné jízdě klesne spotřeba pod 10 litrů na 100 km

Podvozek je laděn více do komfortu než sportovně. Cítíte sice s přesností, co se právě pod vámi děje, auto vám to ale jen velmi jemně a citlivě naznačuje.

Schopnost motoru bez problémů auto potáhnout i v nízkých otáčkách je odpověď na velmi slušnou spotřebu. Ve městě, pokud se snažíte, není problém jezdit za 13, mimo město klidně i pod 10 litrů na 100 kilometrů.

Koneckonců, i samotné Subaru lákalo reklamou na vysoký dojezd - až 805 km. Takové něco se mně sice nepodařilo, ale v ideálních podmínkách to nevylučuji.

Auto často svádí k tak trochu méně ekonomickému stylu jízdy.

Se Subaru SVX si nejvíce zábavy užijete v zimě

Pokud si chcete užít, otevřete si všechna okénka, aby vás od zvuku motoru nic nedělilo. Na převodovce navolíte režim" manual", který vám dovolí vytočit motor až do omezovače a zařadíte jeden z prvních dvou rychlostních stupňů.

Do 5000 otáček se sice nic výrazné neděje, pak vás ale motor odmění nejen onou návykovou zvukovou kulisou, ale i velmi slušnou dynamikou. Musíte mít ale na paměti, že navzdory vynikajícímu podvozku, který vám dává pocit bezpečí, je auto poměrně měkké a převodovce úplně stačí normální jízda na to, aby se pokazila, takže vše s mírou.

Nejvíce srandy si pochopitelně užijete v zimě. U SVX se navíc vůbec neprojevuje prvotní subarovská nedotáčivost a vstupuje rovnou do té druhé fáze, velmi snadno kontrolované přetáčivosti. S dobrými gumami se tak mistrem rallye může stát při troše cviku úplně každý.

Zásadní nevýhoda Subaru SVX: nespolehlivost

Říká se, že je Subaru SVX proto tak velké, aby se do něj vešly všechny náhradní díly, které budete cestou potřebovat. Je to tím, že auto je staré 20 let a mnoho věcí v autě vyráběli technici Subaru na samé hraně schopností.

V podstatě, jediné z čeho mám pocit, že se mi v dohledné době nezkazí, je motor. Motor je ale relativně nový a má najeto jen asi 70 tisíc km. Na poměry Subaru je právě po záběhu.

Kamenem úrazu je převodovka. Kdyby byla zcela nová a jezdil bych tak, abych jí nijak neubližoval ( úplně nudně ), tak mi tam vydrží mnoho tisíc km.

Myslím si ale, že auta, ať už to je Ferrari 250 GTO nebo Fiat 500, byly stvořeny pro to, aby jezdila, ne proto, aby stála v garáži. A to bez ohledu na to kolik stojí oprava. Pokud nemám na opravu, tak jsem si to auto neměl kupovat.

Faktem zůstává, že převodovku jsem zatím řešil každou sezónu.

Náhradní díly mizí rychle

Další problém nastane, když budete chtít poškozenou součástku sehnat. Proto jsme při koupi auta koupili i každé další, které bylo v nabídce, ať už bylo v jakémkoliv stavu.

Tak jsem měl na součástky k dispozici ještě dva vozy. Ani jedno nebylo pojízdné, ale dohromady jsem měl kompletní motor i převodovku a vše podstatné.

Nyní, po 4 letech, vím, že na další opravu převodovky pravděpodobně součástky mít nebudu. Navíc za těch posledních pár let se mi zdá, že se koncentrace SVX na trhu výrazně zmenšila. S podobnými problémy ale při koupi podobného auta třeba počítat.

Ještě se mi ale nestalo, že by auto bylo tak dosekané, aby se nepohnulo. Sem - tam jen zasvítí nějaká kontrolka, aby ji později vystřídala jiná. Později vám jde jen jedna náprava, zanedlouho potom žádná.

Teď na jaře jsem nějak moc cítil benzín v autě. O dva měsíce později jsem se dozvěděl od mechanika, že nechápal, proč jsem neshořel. Benzín z trubek kapal rovnou na výfuk.

Celkově auto v poslední době rezaví - výfuk, brzdy, tyčky stabilizátoru, atd..

Díry v převodech

Další nevýhodou je automat. Ne že by byl úplně tragický, on vás dokonce i docela poslouchá. Neřadí nijak chaoticky a většinou o něm ani nevíte. Já bych ale volil manuál. Obecně mi je bližší a motoru v SVX by k svižnější jízdě určitě pomohl.

Při plném plynu to vypadá asi takto: Na dvojce se dostanete ze 70 na 120 km / h rychleji než z 0 na 50 km / h. Než se dostane do otáček, uplyne hodně času.

Přijde dvojka, otáčky padnou na 4 tisíce a třeba čekat, až se dostanu alespoň na hodnotu 5,5 tisíc. Výkon vrcholí při 5 600. Takové jsou tam díry, že bych mezi to uťal ještě jednu převodovkou, pak by to byla vyloženě raketa.

Výhody Subaru SVX

• ticho v nízkých otáčkách, nulové vibrace, luxus, komfort a vše co s tímto souvisí,
• relativně nízká spotřeba ( 10 litrů na 100 km ) při jízdě na 1600 kg těžkém a 20 let starém autě s 4x4 a 3,3 litrovým motorem,
• pohon 4x4,
• všestrannost motoru, který se cítí doma i ve vysokých otáčkách, ale nevadí mu ani jízda pod 2000,
• prostornost interiéru,
• design, který samozřejmě může být i nevýhodou, auto je ale minimálně zajímavé,
• velká rarita, máte jistotu, že na cestě potkáte více Ferrari než SVX,
• nádherný a výjimečný zvuk motoru H6

 Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autoři:

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz