skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Brzdy v nejrychlejším Peugeotu zvládly i kilometrový sestup

  9:15aktualizováno  9:15
Na klikatých cestách ve Francii jsme testovali nový Peugeot RCZ-R. Výkonem, parametry i brzdami překonává všechny sériové modely značky.

Peugeot svěřil rozhodující práce na svém nejrychlejším autě současnosti sportovnímu oddělení Peugeot Sport. Podobnou taktiku má i Renault, jehož Megane RS připravovali v Renault Sport. Ten je už dvě generace nepsaným králem třídy a etalonem pro srovnání.

Fotogalerie

Skutečným konkurentem pro Megane RS bude až Peugeot 308 R. Aby nepřišlo zklamání, Peugeot zvolil tréninkový program s modelem RCZ.

Dvoumístné sportovní auto, které vyrábějí v rakouském závodě Magna Steyr, využívá podvozkovou platformu modelu 308. Proto se hodilo na přestavbu.

Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli nejrychlejší sériový Peugeot v historii. Stovku pokoří za 5,9 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 kilometrů za hodinu.  

Závodní brzdy tvoří základ

Již při návštěvě závodu Magna Steyr v Rakousku jsme viděli zaparkovaný prototyp RCZ - R s závodními brzdami Alcon. Na otázku, zda to myslí vážně i v sériovém autě, jsme dostali kladnou odpověď. To byl první příslib toho, že RCZ - R bude konkurovat nejlepším.

Už nejednou jsme se přesvědčili, že výkon je ve sportovních kompaktech asi nejméně podstatný. Důležitější je podvozek, přenos síly na cestu a hlavně brzdy.

Při testovacích jízdách přes horské sedlo Col de Vence nedaleko francouzského Nice nemáte problém pořádně zahřát brzdy i při jízdě směrem nahoru.

Cestou dolů však obvykle očekáváme na sériových autech slábnoucí brzdný účinek. Při čtvrté návštěvě na Col de Vence, kde se jezdí i automobilové závody, máme v rukou auto, které nezná zeslábnutí brzd.

Ani při opakované druhé jízdě z 950 metrové nadmořské výšky dolů téměř na úroveň moře brzdy nepolevily.

Přední náprava stačí

Zatím neexistuje sériové auto kompaktních rozměrů, které by mělo lepší brzdy a Peugeot překonává Megane RS ve vytrvalosti i charakteristice brzdění.

Brzdy v RCZ-R dávají řidiči přesnou zpětnou vazbu o hranici zablokování a pedál má v podstatě charakteristiku závodního auta.

Sportovní oddělení neuznává levné elektronické náhrady, a proto k zabránění prokluzu vnitřního kola pod náporem výkonu zvolili technici mechanický samosvorný diferenciál Torsen.

Tím pádem se ani jednou nestalo, že by při výjezdu z ostré zatáčky nebo při řešení smyku přes ruční brzdu proklouzlo vnitřní kolo.

Samosvorný diferenciál není pocitově tak radikální jako v Megane RS, tedy netáhne tak silně za volant. Opět jsme měli v rukou auto, kterému na výkon 270 koní přední náprava stačí.

Motor dostal rychlejší reakce

Éra dvoulitrových motorů v malých "hot hatch" pomalu končí. Nahrazují je menší přeplňované motory o objemu 1,6 litru. Peugeot si troufl dát 1,6 litrový motor i do kompaktního auta. Přitom Renault, Ford i Volkswagen používají dvoulitry.

Peugeot RCZ R nestřílí do výfuku. Místy je cítit, že se točivý moment zastavil na vrcholu 330 Nm, což je o trochu méně než má konkurence. Sportovní oddělení však úpravami vyhnalo výkon na 270 koní a darovalo motoru závodní ostrost se špičkou při 6000 otáčkách.

Rychlá reakce na plyn dokáže nahradit i 50 Nm a své dělá i dostupnost točivého momentu od 1900 do 5500 otáček. Je neuvěřitelné, kam se dokázal malý motor vyšplhat.

Z testovacího poznámek
značkaPeugeot
modelRCZ - R
motorizace1,6 THP Peugeot Sport
objem ( cm 3 ) / počet válců1598 / 4
výkon (kW (k) )199 ( 270 ) při 6000 ot. / min
točivý moment ( Nm )330 při 1900-5500 ot. / min.
dojmy z motorudobře rozložený tah v celém spektru otáček; možná chybí výrazná exploze točivého momentu v nižších otáčkách; nechybí však sportovní ostrost a odezva ve vysokých otáčkách; relativně úsporný na danou výkonovou třídu; překonal očekávání
reakce na plyn / start stopvzhledem k turbodmychadlu perfektní odezva na plyn
pohotovostní hmotnost ( kg )1280; překonává většinu kompaktních konkurentů
převodovka / počet stupňůmanuální šestistupňová; navržena pro maximální rychlost
kvalita řazenílepší než v běžných modelech Peugeot, jisté rezervy v kulise ještě jsou
typ pohonupřední se samosvorným diferenciálem Torsen
rozměr a typ pneumatik235 / 40 R19 Goodyear Eagle F1 Asymetric2
řízení a vedení stopybrilantní; výborná odezva v řízení; řidič přesně cítí, co se s autem děje i díky nízkému těžišti a sedadlu téměř ve středu auta
odhlučnění podvozkupřiměřené třídě
komfort podvozkuvzhledem k zaměření vozu a s 19ti palcovými koly je podvozek slušný, tlumiče mají spíše příchuť rallye než okruhovou charakteristiku
asistenční systémynaštěstí je lze vypnout a nezasahují rušivě ani při sportovní jízdě
výhled od řidičevýborný
posezení za volantemdokonalé
ovládací prvky a navigacemechanické ovládací prvky perfektní, samotná navigace a její ovládání už potřebují modernizaci
grafika displejůjen průměrná
nastupování dopředu a dozadudopředu výborné; dozadu komplikované; navíc vzadu odvezete pouze děti; považujte to raději za dvoumístné auto
užitná hodnota a zavazadlový prostorkufr s objemem 321 litrů by tu asi nikdo nečekal a navíc je dobře využitelný
zaměření vozučistá radost z jízdy

Celkový dojem

Pokud nový Peugeot RCZ - R pasuji za kompaktní auto, tak pak Francouzům patří první dvě místa třídy. Kdyby měla novinka špetku přesnější řazení, byla by dokonalá. I tak je to auto, které musíte alespoň jednou v životě řídit. Rasťo Chvala
 Test a video publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz