skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

  8:37aktualizováno  8:37
Dynamika malého benzínového motoru zpříjemňuje jízdu a Dokker místem k sezení překonává všechny konkurenty. Za hlavní výhody Dacie Dokker považujeme vnitřní prostor, užitek a boční posuvné dveře.

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky | foto:  Rastislav Chvála, SME.sk

Po tom, jak jsme týden proháněli luxusní Range Rover Sport za 93 tisíc eur, nebylo přímé přesednutí do Dacie velkým šokem. Za jistou lahodnost jízdy a opravdu dobrý první pocit z dynamiky může malý přeplňovaný motor 1,2 TCe s výkonem 85 kW.

Své udělalo i minimální zatížení na palubě a nízká pohotovostní hmotnost, protože i při výraznějším odporu vzduchu musíte dávat na dálnici velký pozor na překročení limitu 130 km / h .

Šestý stupeň přece jen chybí

Přestože má čtyřválec od Renaultu při dálničním tempu skoro 3000 otáček, vůbec nehučí a chce ještě více zrychlovat.

Daní za chybějící šestý převodový stupeň je dálniční spotřeba kolem 8,2 litru . Agregát 1,2 TCe se umí při 90 kilometrové rychlosti mezi městem odměnit i dobrou spotřebou pod šest litrů.

Jakmile začne poskakování ve městě a nebo na dálnici výrazněji foukat, vyskočíte se spotřebou na osm litrů. Na krátké trasy a pohodovou jízdu je to ale dobrý a podle našich měření i dynamický motor. Při časté silniční přepravě je nutno vzdát vyššího tempa nebo sáhnout po naftové verzi.

Z dynamiky a z projevů motoru nezažijete zklamání a minimálně během prvních kilometrů dokáže dynamika Dacie až překvapit. Akorát při zrychlení na stokilometrovou rychlost jsme zaostávali za údaji výrobce.

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Zadní křídlové dveře lze po odjištění otevřít až o 180 stupňů a couvat až k nakládací rampě.

V detailech a některých technických řešeních je cítit až velmi přímočarou snahu automobilky šetřit a dostat se na co nejnižší cenu.

Poslání auta však dokážete prominout hluk při manipulaci se zadními sedadly i střídmější čalounění vnitřních částí zadních dveří. Z Dokkeru je cítit plech více než z ostatních modelů Dacie. Pak však přijde řada na jednu zásadní věc a to prostor.

Ani jeden konkurent nenabízí tolik místa k sezení a při vyjmutí zadních sedadel vnitřní úložný prostor na úrovni tří metrů krychlových.

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Vyklopením zadních sedadel dopředu vznikne rovná ložná plocha. Na úplné vyjmutí sedadel je ale už třeba montážní nářadí. Dacia by mohla zapracovat na odhlučnění dorazů sklápěcího mechanismu sedadel.

S ohledem na daný prostor se zdá být užitečná hmotnost 618 kilogramů poměrně nízká, protože toto auto odveze hodně. Možná proto je podvozek v nezatíženém vozidle tvrdší.

Při výhodě oboustranných posuvných dveří vzadu zůstávají nároky rozmazleného motoristy trochu bokem.

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Čekali jsme možná trochu měkčí podvozek, avšak dynamika motoru 1,2 TCe velmi potěšila. Samozřejmě motor má dvě tváře a při dynamickém ježdění si turbo své řekne. Na nedostatek výkonu se zde nelze stěžovat.

Dacia Dokker je auto pro ty, co potřebují v první řadě užitek, prostor a snadný způsob dopravy bez zvláštních nároků.

Nakonec navigace a multimediální systém posouvají Dokker k příjemnému cestování. V autě nám nechybělo nic zásadního , akorát vadí způsob výškového nastavování sedadla řidiče a nízko umístěná navigace.

Vysoké postavy si přijdou na své

Kromě živnostníků může Dokker potěšit hospodáře a také starší aktivní lidi nebo sportovní kluby.

Dacia natáhla rozvor na více než 2,8 metru a tím udělala auto na každý den pro nadměrně vysokých lidi, kteří musí pro nedostatek výšky v každém autě uhýbat hlavou stranou.

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Hrdlo ostřikovače umístili dost nešikovně. Jednak je poměrně daleko od okraje auta a mimo kapotou zakrytého prostoru. V zimě bývá pod stěrači množství namrzlého sněhu.

Nejednou dostáváme otázky od čtenářů, jak vyřešit nové rodinné auto do 300 tisíc korun a přitom získat prostor. Dacia Dokker může být odpovědí na jednoduchou a výsostně praktickou mobilitu.

Kupuji - nekupuji ( osobní názor )

Pro potřeby velkého prostoru a užitku snad kupuji. Akorát Dacia už má modely s hezčím provedením mechanických detailů a lepší odfiltrovaným podvozkem od nerovností. Rasťo Chvála

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

verze1.2 TCe
Stav tachometru ( km )12.300
Pohotovostní hmotnost vozidla ( kg )1205
Počasí během testuproměnlivě
Teplota ( ° C )10
stabilizační systémčástečně vypínatelný
pneumatikyContinental ContiEcoContact
Rozměr a index pneumatik185 / 65 R15, 88T
Spotřeba - úsporně ( l/100km )5,9
Spotřeba - zátěž ( l/100km )8,7
Spotřeba - běžný průměr ( l/100km )6,7
Zrychlení z 0-100 km / h ( s )12,29
Brzdná dráha 100 km / h - 0 ( m )39,92
Pružnost 70 - 100 km / h ( 3.stupeň ) ( s )5,38
Pružnost 70 - 100 km / h ( 4.stupeň ) ( s )7,42
Otáčky při rychlosti 50 km / h ( 3 ) ot . / min2050
Otáčky při rychlosti 50 km / h ( 4 ) ot . / min1500
Otáčky při rychlosti 90 km / h ( 5 ) ot . / min2000
Otáčky při rychlosti 130 km / h ( 5 ) ot . / min2950
Vnitřní rozměry zavazadlového prostoru
nakládací hrana ven ( mm )535
nakládací hrana uvnitř ( mm )0, rovná
šířka kufru min . / maximální ( mm )1140
výška kufru k roletě ( mm )625
nakládací otvor výška šikmo / výška kolmo / šířka ( mm )-/1080/1165
délka kufru min / max ( mm )1110/1530
Rozměry prostoru k sezení
šířka v ramenou vpředu ( mm )1400
šířka lokty vpředu ( mm )1410
výška na hlavu řidič max. ( mm )1080
délka sedáku řidič ( mm )485
šířka v ramenou vzadu ( mm )1455
šířka v loktech vzadu ( mm )1455
výška krajní sedadla ( mm )1130
výška střední sedadlo ( mm )1150
délka sedáku kraj / střed ( mm )485 / 480
technické parametry
ZnačkaDacia
modelDokker 1,2 TCe
motorčtyřválec, turbo
Počet válců / ventilů4 / 16
Zdvihový objem ( cm3 )1198
Výkon (kw ( k) )85 (115)
Při otáčkách ( ot . / min . )4500
Točivý moment ( Nm )190
Při otáčkách ( ot . / min )2000
Emise CO2 ( g / km )140
rozměry
Rozvor náprav ( mm )2810
Délka ( mm )4363
Šířka ( mm )1751
Výška ( mm )1814
Pohotovostní hmotnost (kg )1205
Užitečná hmotnost ( kg )618
Objem palivové nádrže ( l )50
Objem zavazadl. prostoru ( l )800-3000
provozní hodnoty
Zrychlení 0-100 km / h ( s )10,7
Maximální rychlost ( km / h )175
Spotřeba město ( l/100 km )7,5
Spotřeba mimo město ( l/100 km )5,2
Kombinovaná spotřeba ( l/100km )6,1
Cena modelu od ( eur )7.990
Cena test. modelu od ( eur )11.190
Cena na českém trhu od (Kč)199.900
Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Test: Dacia Dokker vyváží prostorem i nedostatky

Uživatelské postřehy

:: rezervní kolo
 plnohodnotné rezervní kolo, přístup pod autem, ochranný plech
:: hrdlo nádrže
klasický uzávěr, nutnost použít klíč
:: otevírání víka kufru , madla
 asymetricky dělené svislé dveře , možnost otevírat o 180 stupňů
 :: sklápění opěradel
zadní opěradla lze sklopit pouze z prostoru na sezení, po sklopení nejsou v rovině se dnem kufru, jednu úložnou rovinu lze dosáhnout po překlopení celé lavice dopředu, při zpětném sklopení to dost bouchá
:: nastavování sedadel vpředu
řidič má i výškové nastavování sedadla, avšak nezvedá sedadlo pohyby páky, ale jen odjistí mechanismus a musí se nadzvednout celým tělem, sedák pak vyjede výše, trochu starý systém
:: upevnění nákladu
 čtyři kovová oka na dně zavazadlového prostoru
:: čalounění interiéru
 látka a umělá koženka
:: pohodlí nastupování
 výborné vpřed i vzadu, pohodlné pro starší lidi
 :: odemykání / vstup do auta
klasický klíč s integrovaným dálkovým ovládáním centrálního zamykání
:: ochrana prahů před špínou
žádná, těsnící gumy jsou i na ostatních částech pouze na jedné straně buď na karoserii nebo na dveřích
:: otevírání kapoty
 velmi intuitivní, příjemné a dokonce kapota má plynovou vzpěru
 :: doplnění ostřikovače
 nepraktické, špatně umístěné zejména pro zimní podmínky
 :: kontrola oleje
 v pořádku , nezamažete se
 :: přední světla technika
 halogenový světlomet, H4
 :: přední světla účinek
 běžný průměr mezi auty s halogenovými světly
 :: výhled řidiče , posed
 výborný výhled do všech stran, akorát k danému charakteru auta malá zpětná zrcátka
:: ovládání palubního počítače
 tradičně na páčce jako v Renaultu, intuitivní a osvědčené
 :: ovládání navigace
 špatná poloha displeje, neboť je nízko, avšak přehledné ovládání, systém velmi intuitivní i pro seniory
 :: grafika displeje zobrazování
více než běžný průměr, chybí nám jen klasický otočný potenciometr pro ovládání hlasitosti autorádia, v autě bylo i ovládání autorádia pod volantem
 :: ESP
 ano, zasahuje poměrně ostře, částečně vypínatelné
 :: komfort podvozku - kvalita
na jámách jsme čekali od Dacie lepší filtrování nerovností, citlivější auto na boční vítr, úroveň průjezdu zatáček odpovídá třídě
:: kvalita řazení
 delší dráhy, avšak výrazný posun oproti prvním "dáčiím", kvalita řazení jako v Renaultu
:: okna, zrcátka
 přední okna i vnější zpětná zrcátka ovládaná elektricky, vzadu jsou jen výklopná okna bez možnosti stahování do dveří
 :: klimatizace - funkce
 manuální, výborně funguje a ovládání maximálně přehledné
 :: odkládací prostory
 boxy ve dveřích nemají dobrý tvar a před řadicí pákou by mohl být větší prostor, malá skříňka před spolujezdcem, nad hlavami vpředu, protiskluzovou podložku třeba dokoupit i do boxů na vrchu přístrojového panelu, v zadních dveřích jsou boxy v pořádku , nářadí na výměnu kola je připevněno na boku přímo v zavazadlovém prostoru, nemá schránku 

Hodnocení

+
výborný poměr ceny a nákladového prostoru, dynamika motoru, užitečná výbava, snadno ovladatelná navigace, posuvné boční dveře a obrovský prostor na sezení

-
výraznější spotřeba, pokud si řidič nedá pozor na plynový pedál, zpracování detailů karoserie, slabší těsnící gumy na dveřích, hluk při manipulaci se zadními sedadly, jen výškově nastavitelný volant

Test publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Fotogalerie

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz