skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Ford Kuga už v lehkém terénu neposkakuje

  10:36aktualizováno  10:36
Ford postavil od podlahy jiné SUV s prostornějším interiérem a lepšími jízdními vlastnostmi v terénu. Nejsilnější naftová verze ale výkon rozdává velmi pozvolna.

Diametrální změna, jakou udělal Ford s druhou generací modelu Kuga, dnes nebývá velmi častá. Co vypadalo jen jako výraznější facelift do stylu nového Focusu, to nakonec skončilo citelnou generační změnou.

Nad první generací modelu Kuga jsme lámali hůl, neboť neoplývala místem navíc, posed byl trochu zvláštní a podvozkem vynikala spíše na silnici než v terénu.

Ještě máme v živé paměti srovnání s konkurencí a excelentně zvládnutý losí test. Cesta byla však jediná disciplína, ve které Kuga mezi SUV excelovala.

Ford Kuga

Ford Kuga

 V rámci první generace šlo o povinnou jízdu v kategorii sportovně užitkových automobilů, a proto jsme si dávali otázku, zda bude pokračování. Podle prvního testu si Ford nenechal ujít příležitost a zabojoval.

Kufr otevíráte nohou

Nová druhá generace je prostornější s lépe využitelným zavazadlovým prostorem, nižší nakládací hranou a hlavně od podlahy vypadá jako plánovaně postavené SUV.

Ford prodloužil převisy a natáhl délku karoserie na zachovaném rozvoru 269 centimetrů. Kompaktní SUV narostlo uvnitř zejména do šířky a pár centimetrů bylo přidáno i šířce kufru mezi podběhy.

Ford Kuga

Ford Kuga

K akciové výbavě Titanium X potěšil balík Free Style za 795 eur s otevíráním zavazadlového prostoru nohou. Tedy jen vysunutím nohy pod zadní nárazník.

Doplněk se hodí spíše uživatelům, kteří denně jezdí na nákupy a přicházejí k autu s plnýma rukama. Ti s nákupním vozíkem si otevřou zavazadlový prostor i manuálně. V testovacím autě jsme to však brali spíše jako demonstraci možné výbavy.

Kuga není levná

Testovaná verze s pohonem všech kol, nejsilnějším motorem 2,0 TDCi (120 kW) a nejvyšším stupněm výbavy limitované série Titanium X stojí 27.990 eur.

Aktuální ceny na českém trhu

Ford Kuga
1.6 EcoBoost 150 k
(110 kW) 6st.
manuální 4x2
587 940 Kč

Ford Kuga
2.0 Duratorq TDCi 140 k
(103 kW) 6st. manuální 4x4
689 940 Kč

Novou metalizovanou barvu Ginger Alle značka nabízí za 495 eur. Celkem v ní vyniknou tvary auta a výborně maskuje Kugu v přírodě, takže se jedná o vysloveně loveckou nebo rybářskou barvu.

Ford natlačil do výbavy Titanium X mnohé, ale v autě za 27.990 eur si musíte připlatit za bi-xenonové světlomety a navigaci.

Samozřejmostí je však nový systém SYNC s funkcí automatického nouzového volání v případě nehody. Auto samo zavolá tísňovou linku a udá údaje o poloze pokud posádka nedokáže komunikovat.

Od podlahy jiný posed

Z pozice řidiče je asi nejpodstatnější změna v posedu, který přiznává povahu SUV a má již normální pozici pedálů sedadla a volantu.

Ford zapracoval do svého SUV kokpit ve stylu modelu Focus. Tomu odpovídají dva malé barevné TFT displeje. V podstatě by stačil i ten mezi klasickými budíky. Množství a kombinace tlačítek je to, na co je třeba si u Forda zvyknout a ne každému to pasuje.

Parametry pro lehký terén a nezpevněné cesty
Zadní výjezdový úhel27,7 °
Nájezdový úhel21,5 °
Přejezdový úhel17,2 °
Přední převis924 mm
Zadní převis910 mm
Světlá výška194,5 mm
Průměr otáčení11,1 m

Škoda, že centrální displej na středové konzole není větší, protože na základní funkce a zobrazení plně postačuje malý na přístrojovém panelu. Druhý displej by měl být tedy větší a nabídnout lepší orientaci.

Nyní pasuje do terénu

Při zachování rozvoru a koncepce podvozku nastal obrovský zlom v nastavení. Kdysi v terénu tvrdá a poskakující Kuga nyní ladně proletí terénem. Při překonávání větších nerovností pěkně vysune kolo a v křížení náprav co nejvíce oddaluje moment, kdy se jedno z kol nadzvedne.

Pokud se i nadzvedne, trakční kontrola pohonu všech kol zasáhne tak výrazně, že Kuga se pohne plynule a bez velkého přetáčení volného kola.

Ford Kuga

Ford Kuga

Na poměry dané kategorie SUV jde o dobře sladěný celek pohonu všech kol, převodovky a motoru. Například na těžší sjízdném úseku se motor netrápí ani při poměrně nízké rychlosti a nutnost stlačit spojku přijde již v extrémním případě.

Na výkon se musí počkat

Ano, Kuga je nyní na cestě citelně více SUV, protože dříve vnímáte kývání karoserie do stran a vyšší těžiště, avšak drobná až nepatrná ztráta suverenity na asfaltu přinesla podstatně více ovoce do terénu.

Tedy do prostředí, ve kterém má tento typ vozu znamenat přidanou hodnotu. Dokonce Ford sáhl po zadních sedadlech s polohovatelným opěradlem, jako mají lídři třídy.

Ford Kuga

Ford Kuga

Škoda, že sedáky neumí při sklopení opěradel padnout dolů, aby vznikla jedna rovina se dnem kufru. Čtyřválcový diesel vydává ze sebe výkon velmi pomalu a plynový pedál je citelně nastaven na ECO režim s pozdním odezvou.

Na nemalý výkon 120 kW je třeba si trochu počkat a Kuga za spotřebou garantovanou výrobcem zaostává v reálném světě tak o půl litru.

Jediným prohřeškem pohyblivého auta na nezpevněných cestách je dlouhý přední převis. Ten by ještě ušel, ale zbytečně nízká plastová bariéra s nějakým nasávacím otvorem výrazně omezuje nájezdový úhel. 
 

Technické parametry Ford Kuga 2,0 TDCi Duratorq
ZnačkaFord
ModelKuga
Motor2,0 TDCi
Počet válců / ventilů4/16
Zdvihový objem (cm3)1997
Výkon (kw (k))120 (163)
Kroutící moment (Nm)340
Převodovkamanuální
Počet stupňů6
Rozvor náprav (mm)2690
Délka (mm)4524
Šířka (mm)1838
Výška (mm)1703
Pohotovostní hmotnost (kg)1692
Objem zavazadl. prostoru (l)406-456
Objem palivové nádrže (l)60
Provozní hodnoty
Zrychlení 0-100 km / h (s)9,9
Maximální rychlost (km / h)198
Spotřeba město (l/100 km)7,2
Spotřeba mimo město (l/100 km)5,1
Kombinovaná spotřeba (l/100km)5,9
Spotřeba v testu (l/100km)6,3
Cena modelu od (eur)20.890
Cena modelu 2,0 TDCi od (eur)24.490
Ceně test. verze 120 kW od (eur)27.990

Kupuji - nekupuji

Už jen pro ten velký skok směrem ke skutečnému SUV si Kuga zaslouží nálepku kupuji. Potěšením byly její jízdní vlastnosti a záběr pohonu všech kol na nezpevněné cestě. Jenže levné auto to není. Rasťo Chvála

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz