skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Hyundai Veloster Turbo je plný kontrastů

  11:39aktualizováno  11:39
Sladění motoru a převodovky je u Hyundai Veloster vzorné, ale podvozek potěší jen nenáročné řidiče. Spotřeba pak každého.

Veloster jako takový je již od svého zrodu velmi specifickým autem upoutávajícím pozornost tvary, netradičním řešením dveří a také svými vlastnostmi.

Automobilka zřejmě dobře zná skupinu extravagantních lidí milujících automobilové výstřelky. Ty obvykle získají hodnotu až roky po ukončení výroby. Proto klasický pohled automobilisty formovaného většinovým stylem komerčních aut může být zkreslující.

Závisí na úhlu pohledu

Na otázku okolostojících, že kdo si už jen koupí auto s takovými dveřmi, existuje velmi jednoduchá odpověď: Ty určitě ne, ale někdo ano.

Veloster jednoduše kontrastuje s běžným prostředím a zůstává takovým autem i po rozšíření o verzi Turbo. Její příchod dával milovníkům kompaktních nabroušených aut naději na přeměnu módního výstřelku na lehký hot hatch. Přitom Hyundai motorem 1,6 T-GDi překlasifikoval Veloster na rychlejší módní hračku a ještě zvětšil kontrasty, které auto způsobuje.

Hyundai Veloster Turbo

Hyundai Veloster Turbo

Stačí se jen dívat na Veloster přes objektiv fotoaparátu. Z jednoho úhlu působí jako dobře rozkročený sportovní hot hatch a z jiného pohledu jako náhodný shluk plechů. O kontrastech jsou i jízdní vlastnosti.

Odstranili deficit výkonu

Už tvary základního modelu Veloster budili očekávání výrazného tahu motoru, což se však při dlouhých převodech a atmosférickém motoru nestalo. Výčitky slabého tahu ve spodních otáčkách byly způsobilé, ale neplatí pro verzi Turbo.

Nevím, kdy naposledy se zdál výkon 186 koní tak skutečný, jako při Veloster Turbo. Nakonec měření pružnosti nám i s ohledem na konkurenční auta potvrdilo, že k motoru pasuje i převodovka a tvoří sladěný celek kvalitou řazení počínaje a nárůstem výkonu konče.

Dokonce i spotřeba umí být s ohledem na výkon a údaje výrobce normální. V podstatě Turbo umí v běžném režimu jezdit tak úsporně jako atmosférický motor 1,6 GDi v modelech i30.

Jednoduše měl smůlu

Benzínový čtyřválec s turbem nezůstal v hanbě ani při společném testování na dráze s BMW M6 GC. Totiž po přesednutí z 560 koňů BMW nepůsobil motor špatně a jevil se temperamentně. Spíše měl smůlu současného testování těchto dvou aut podvozek.

Hyundai Veloster Turbo

Hyundai Veloster Turbo

Právě naše rychlostní zkouška je náročná na sladění podvozku s elektronikou a také na souhru pružin a tlumičů. Často je třeba brzdit po náhlé změně směru jízdy, v jiném úseku jsou obrovské nároky na trakci v odklopené zatáčce a časté změny asfaltu zvýrazňují nerovnosti.

Na jednom místě se Hyundai Veloster tvářil suverénně a na jiné jakoby se zalekl drobných nerovností a roztřásl se. Časem nezůstal zcela v hanbě, ale nezpůsobil radost z ostré jízdy. Podvozek je oproti základní verzi podstatně lepší, ale nehodí se na sportovní jízdu.

Veloster Turbo zůstává výstřelkem automobilové módy s precizně provedeným interiérem a se slušnou dávkou výkonu. Cílové skupině bude motor 1,6 T-GDi až přes hlavu jako samotnému podvozku.

V slalomu a na hladkém podkladu dokázal Veloster vykouzlit velké divadlo a tím potvrdil, že je autem kontrastů. Pokud mu vyhovíte asfaltem a svým pestrým až extravagantním vnímáním světa, tak to bude dobrá koupě. Pokud potřebujete konvenčně vypadající auto s turbem na slalomy, jste na špatné adrese.

Kokpit je poměrně pestrá směs tvarů a materiálů. Vypracování detailů, přesnost spojování a kvalita řazení převodových stupňů dosahuje vysokou kvalitu. Ze samotné přístrojovky vyzařuje i při ostré jízdě nebývalá tuhost. Naoko je tam příliš dílců, avšak jako celek působí kokpit sladěně.

Osmnáctipalcová kola z lehkých slitin mají dvoubarevnou dekoraci a pěkný vzhled. V podstatě samotné kola působí více extravagantně jako závodní a to zapadá do celé filozofie auta. Veloster jezdí již ve standardním provedení na pneumatikách Hankook Ventus Prime 2 s rozměrem 215/40 R18.

Hyundai Veloster Turbo

Hyundai Veloster Turbo

Přeplňovaný motor 1,6 T-GDi je asi nejlepší částí auta. Umí jezdit úsporně a řidiči dává pocit jakoby měl statných 200 koní. Hlavně točivý moment se nejeví ve spodních otáčkách než jen jako papírový, ale skutečný.

Za motor udělujeme Veloster velkou pochvalu ve vztahu k průměrné spotřebě i po započítání odchylky palubního počítače.

Velmi jednoduše a efektně je vyřešen podavač pásů bez nutnosti použití elektroniky. Páka se vyklopí prvním zapnutí pásu a drží, dokud si nepotřebuje dozadu někdo sednout. A nastupovat bude z druhé strany, kde jsou dveře. 

Pokud chytíte Veloster pod krk, jeho suverenita se ztrácí. Není to auto na vymetání zatáček se střídajícím se povrchem. Přední nápravě chybí trakce a tím pádem samosvor nebo lepší trakční kontrola. Síla motoru mizí ve vnitřním protáčející se kola.

Na erzetě nakonec nedosáhl špatný čas, ale to jen díky letním pneumatikám a výkonu na rovince.

Přední elektricky ovládané sedadlo řidiče s koženým potahem nabízí celkem slušnou boční oporu trupu ale sedák je poměrně mělký. V podstatě sedadla jsou velmi komfortní na městské využívání auta a časté nastupování.

Cena na českém trhu

Hyundai Veloster

COMFORT

1,6 GDI / 6M 479 990 Kč včetně DPH

1,6 GDI / DCT*  519 990 Kč včetně DPH

PREMIUM

1,6 T-GDI / 6M 599 990 Kč včetně DPH

1,6 T-GDI / 6AT**  639 990 Kč včetně DPH

* Šestistupňová dvouspojková převodovka s automatickým řazením
** Šestistupňová automatická převodovka s možností sekvenčního řazení

Turbo poznáte i bez označení modelu jen podle dvojice výfuků ve středu zadního nárazníku. Výfuk působí velmi provokativně a budí představu velmi rychlého auta. Podvozek velmi nesplňuje představy, ale motor rozhodně nezklame očekávání vybuzeny výfukem.

Slalom jen potvrdil, že Veloster Turbo je auto kontrastů, protože porazil i větší a silnější Hyundai Gens Coupé. Dokonce jen o pár drobných zaostal za Fordem Focus 2,0 TDCi, který měl podstatně lépe obutí. A kdyby nebyla prasklina v asfaltu před koncem slalomové dráhy, tak bude čas ještě lepší.

Veloster s rozložením kol v rozích karosérie se doslova vrhne do slalomu a na hladkém asfaltu začne tak krájet oblouky, jakoby měl natáčení zadních kol. Máte chuť zavřískl od nadšení. Najednou přijde nerovnost nebo prasklina na asfaltu, přední náprava se zatřese a je po nadšení.

Naměřené údaje
Spotřeba - úsporně (l/100km)6,1
Spotřeba - zátěž (l/100km)10,2
Spotřeba - běžný průměr (l/100km)7,2
Zrychlení z 0-100 km / h (s)8,7
Brzdná dráha 100 km / h - 0 (m)40,35
Čas ve slalomu (s)13,55
Čas na okruhu (s)1:09,87
Pružnost 70 - 100 km / h (3. stupeň) (s)3,1
Pružnost 70 - 100 km / h (4. stupeň) (s)3,9
Technické parametry
ZnačkaHyundai
ModelVeloster Turbo
Motor1,6 T-GDi
Počet válců / ventilů4/16
Zdvihový objem (cm3)1591
Výkon (kW (k))137 (186)
Při otáčkách (ot. / min.)5500
Kroutící moment (Nm)265
Při otáčkách (ot. / min)1500 - 4500
Emise CO2 (g / km)157
Převodovka / počet stupňůManuální / 6
Pohotovostní hmotnost (kg)1330
Objem palivové nádrže (l)50
Objem zavazadl. prostoru (l)320
Zrychlení 0-100 km / h (s)8,4
Maximální rychlost (km / h)214
Spotřeba město (l/100 km)9,3
Spotřeba mimo město (l/100 km)5,5
Kombinovaná spotřeba (l/100km)6,9
Cena test. modelu od (eur)25.490 eur

Fotogalerie

 Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz