skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Jak jezdí nejrychlejší naftová Škoda Octavia RS?

  10:00aktualizováno  10:00
Octavia RS je podle nás nejlepší škodovkou současnosti. Automobilka by ale měla ještě zlepšit převodovku a detaily.

Škoda Octavia RS 2.0 TDI | foto:  Martin Vosko, SME.sk

Fotogalerie

Po mnoha recenzích s pozitivním hodnocením jsme si sedli za volant naftové Škody Octavia RS s nemalými očekáváními.

Interiér, který jsme již poznali, byl na první pohled ještě uhlazenější. Vzorované plasty, vzdáleně připomínající "karbon", nepůsobí jako kýč. Trochu lesklých prvků bychom však ubrali.

Celkový dojem z interiéru je velmi příjemný a po prvních 100 km jízdy své slovo řekla i sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Nejsou to klasické "skořápky", dopřejí však dostatečnou oporu ve stejném poměru s komfortem.

Záda nebolí ani na delších trasách. Boční vedení zasahuje mírně i do oblasti ramen a širším postavám může sedadlo, klopené více svisle, tlačit do ramen. Jinak je pozice za volantem velmi příjemná a řidič si rychle a snadno zvyká.

Motor je to nejlepší, co koncern má

Pod kapotou naftové Octavie RS pracuje čtyřválcový naftový motor nové modulární generace EA288. Jeho nejvýkonnější varianta, použitá i pod kapotou Volkswagenu Golf GTD, vyprodukuje výkon 135 kW ( 184 k) a točivý moment 380 Nm.

Motor se dostává do otáček velmi snadno, bez neadekvátního zátahu po nárůstu tlaku v turbodmychadle. Táhne plynule, až téměř po pětitisícové hranici.

Právě zvuk a nekultivovanost, kterou většinou u naftových agregátů koncernu VW kritizujeme, jsou nyní silnou stránkou motoru.

I díky rovnovážnému hřídeli, integrovanému do bloku motoru, je to jedna z nejkultivovanějších a zvukově nejpříjemnějších naftových jednotek VW Group.

V chladných dnech se pozitivně projevuje integrované výfukové potrubí v hlavě válců a vlastní chladicí okruh hlavy, ovládaný ventily. Motor se zahřívá velmi ochotně a ani studený agregát se nechystá vyskočit z auta.

Během zimních dnů potěší i elektrický ohřev, který zajistí rychlejší nástup teplého vzduchu do kabiny vozidla.

Umělý zvuk si mohli odpustit

Střední otáčky jsou nejpříjemnější. Navzdory "pouze" čtyřem válcům, motor svým charakterem připomíná dospělejší šestiválcové jednotky.

Jedinou výhradu máme k přítomnosti zvuku, který generuje systém "Perfomance Sound Generator". Ukrývá se za systémem pro změnu jízdních režimů " Performance Mode Selection " ( Normal, Eco, Sport a Individual ) a v režimu Sport ( nebo samostatném režimu motoru " sport " ) generuje dodatečný zvuk.

Konstruktéři asi chtěli doplnit sportovní projev motoru, ale výsledný efekt je umělý a ve vyšších otáčkách rezonují prvky interiéru.

Nejvíce nám vyhovoval režim "Individual", kde jsme motor nastavili do módu "normal" (bez elektronického zvuku) a ostatní prvky (řízení, podvozek, klimatizaci) do režimu "sport".

Převodovka má větší potenciál

Testovaný vůz byl vybaven automatickou převodovkou DSG, se dvěma spojkami a šesti převody.

Daný typ převodovky si plní svou úlohu svědomitě. Myslíme si však, že právě model RS by si zasloužil preciznější nastavení řídící elektroniky převodovky.

Ve standardním režimu "D" máme výhradu k mdlému nástupu točivého momentu na prvním převodovém stupni.

V případech, kdy potřebujete výraznější akceleraci z křižovatky, motor sice nastoupí rychle do otáček, ale spojka převodovky nepřenese vše na kola. Následně zařadí druhý stupeň, který udělí vozidlu prudší zrychlení, což řidič v daném okamžiku nemusí očekávat.

Uvedený efekt je neznatelný ve sportovním režimu převodovky, který má řidič k dispozici kdykoliv, posunutím voliče převodovky směrem dozadu.

Sportovní režim převodovky jsme volili i těsně před předjížděním. Nahradí podřazení pádlem pod volantem a sám zvolí vyšší převodový stupeň. Režim "S" drží motor ve vyšších otáčkách a na další stupeň přeřazuje podstatně později než v režimu "D".

Právě ve sportovním režimu převodovky jsme očekávali větší snahu převodového ústrojí o podřazování během brždění. Převodový stupeň snižuje, ale později než bychom očekávali. A často až v zatáčce, když je to už technicky pozdě.

V ekonomickém módu elektronika zaváhala

Závěr testu jsme věnovali úsporné jízdě a vyzkoušeli i ekonomický režim převodovky. Právě v Eco režimu převodovka využívá i mód plachtění - vyřadí převodový stupeň, když podle polohy akcelerátoru vyhodnotí, že řidič nevyžaduje zrychlení ani zpomalení.

Po opětovném stisknutí plynu nebo brzdy, převodovka zařadí příslušný převodový stupeň. Alespoň by měla.

V rychlostech mezi 70 - 90 km / h jsme se více krát dostali do situace, kdy se převodovka dostala do neutrálu, ale nebyla schopna převodový stupeň vrátit. Zařazení provedla až na vícenásobné stisknutí plynu, nebo po přepnutí do režimu "S".

Zbývá věřit slibům, že takovým nedostatkem trpí jen první kusy.

Díky podvozku odpustíte jiné nedokonalosti

Nejrychlejší naftová Octavia dostala velmi dobře naladěný podvozek, který je pro nás stejně příjemným překvapením jako motor.

Až modelu RS dopřála Škoda nastavení podvozku, který je hodný označení střední třída. V Mladé Boleslavi našli kompromis mezi tužším, řekněme sportovním naladěním a komfortem na dlouhých cestách.

Automobil neodskakuje, a ani delší část vozidla za zadní nápravou nepředstavuje pro podvozek větší problémy. Jámy a hrubé nerovnosti dají o sobě vědět, ale neprojevují se ostrým boucháním nebo dalšími doprovodnými efekty.

Je nám líto, že jsme se během testu nedostali na uzavřený okruh a neznáme tedy limit podvozku. Rozdíl vůči standardní Octavii ( s víceprvkovým zavěšením kol vzadu ) a Octavií RS, je téměř v celé jedné třídě.

Škoda Octavia RS2.0 TDI 135 kW
Spotreba v testu:6,9 l/100km
Cena na českém trhu:629.900 Kč (manuál)
689.900 Kč ( 2.0 TDI 135 kW 6-stup. automat. )
Cena verze od:od 28.060 eur ( liftback s DSG )

NÁZOR AUTORA:
Škoda Octavia RS může být volbou pro ty, kteří preferují rychlé dieselové auto a zároveň vyšší užitnou hodnotu. Rozhodně bychom si vybrali Octavii RS s karoserií typu kombi. Cenový rozdíl je podle nás zanedbatelný.

Řízení nezklame, ale ani nepřekvapí

I nastavením řízení je Octavia RS důkazem toho, že když se chce, tak se dá, i v případě elektrického posilovače.

Řízení není ani v "eko" módě příliš měkké a navzdory zvláštní středové poloze "made ​​in VW Group", je dostatečně strmé a tuhé. Lze v něm řidič necítí tak výrazně povrch, po kterém auto jezdí, ale umí se o něj opřít, a ani silný boční vítr s vozidlem nezamáva.

Detaily mohou rozhodnout

Za volantem Škody Octavie RS jsme strávili přibližně 14 hodin a jsme ochotni odpustit pár nedokonalostí, jinak výborného auta.

Náš názor nezměnily ani nezapadající krytky tlakových ostřikovačů světlometů, ani trochu nevkusně namontován ultrazvukový alarm, ani chyba převodovky v eko módu.

Škoda Octavia RS 2.0 TDI

Škoda Octavia RS 2.0 TDI

Není to "hot - hatch", ale rychlý naftový sedan, který řidiče po dlouhé jízdě neunaví fyzicky, ani psychicky.

V dané třídě je problém vybrat naftového konkurenta za stejné peníze se stejnou užitnou hodnotou, výkonem motoru a tak dobrým podvozkem.

Z testovacího poznámek
Značka a modelŠkoda Octavia
verzeRS ( liftback )
Cena modelu od / verze od ( eur )24 960/28 060
motor2.0 TDI
Výkon - kW (k) / při otáčkách ( ot. / min )135 kW ( 184 k) 3500-4000
Krout. moment - ( Nm ) / při otáčkách ( ot. / min )380 / 1750-3000
Typ převodovky / počet stupňůDSG 6
Zrychlení z 0-100 km / h - výrobce / test ( s)8,3 / 8,21 ( normal ) 8,12 ( sport režim )
Brzdná dráha 100 km / h - 0 ( m )44,25 ( velmi mokro )
Pružnost 70 - 100 km / h (s)3,08 na 3.stupni, 4,33 na 4 stupni man.
Stav tachometru ( km )3855
Spotřeba - výrobce / test ( l/100km )5 / 6, 9 - celý test, 5,8 - běžná kombinovaná jízda
Objem palivové nádrže ( l )50
Dojezd na nádrž v testu - po rezervu ( km )530
Typ a rozměr pneumatikBridgestone Blizzak 225 / 40 R18
Pohotovostní hmotnost / užitná ( kg )1490/542
Objem zavazadlového prostoru (l)590
Rozvor náprav ; délka, šířka, výška ( mm )2676 ; 4685 ; 1814 ; 1449
Motor (hodnocení)výborný
převodovkaprůměr
podvozekvýborný
interiérna danou třídu dobře zpracovaný
Posed řidiče a výhledsubjektivní nic nepřekáželo
Ovládání palubního systému / navigaceprůměr ( bez navigace )
Jazyk auta / navigacečesky
Grafika displejů a zobrazováníprůměr
Přední světla technika a účinekBixenon s natáčením do zatáček, odpovídá technice, účinek nepřekvapil
Odemykání / vstup do autadálkové otevírání, startování klíčem
Pohodlí nastupování dopředu a dozadubez výhrad; velký úhel otevření dveří
Nastavování sedadel vpředu a vzadumechanické s výškovým nastavováním a mech. beder. opěrkou / vzadu se nenastavuje
Sklápění opěradel ve druhé řaděz interiéru i z kufru ( jen opěradla )
Využitelnost kufru a praktické detailypřihrádka, 6 kotvicích ok, závěsný dvojhák na nákup
Rezervní kolo - přístupdojezdová rezerva pod podlahou kufru
Čistota obsluhy vozidla ( ostřikovač, nastupování, tankování )klasické víko tankování, ostřikovače dobrý přístup

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk   

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz