skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Jezdit ve Škodě Citigo Rally je životní zážitek

  9:57aktualizováno  9:57
Škoda Citigo Rally reaguje na sebemenší povel. Jakoby dopředu věděla, co bude řidič dělat. Trochu jí ale chybí výkon.

Škoda Citigo Rally | foto: Faster magazíneSME.sk

Vstoupili jsme do ráje, do svobodného světa designérů a konstruktérů automobilky Škoda. Je to svět, kde se fantazii meze nekladou a kde neexistuje žádný šéf, který by na základě excelovských tabulek určoval pravidla hry.

Fotogalerie

Na vlastní kůži jsme si mohli vyzkoušet, jak si konstruktéři z Mladé Boleslavi představují supermini.

Konzervativní Škoda má i sportovního ducha

Škodovka je často kritizována za přílišnou konzervativnost v oblasti designu svých modelů. Zdá se, že je za tím "přiškrcování z vyšších pater". Ostatně, tak tomu je asi v každé automobilce.

Již několik let se designéři z Mladé Boleslavi mohou rozvášnit na srazech GTI u rakouského jezera Wörthersee. Poprvé přijeli s lehce upravenými verzemi modelů RS, pak ukázali oskalpovanou závodní verzi rallye auta RS 2000 a naposledy dorazili s něčím, co mi podlomilo kolena.

Je to brutální verze městského mini, která je inspirována úspěchy rallye speciálu Fabia Super 2000. Citigo přilepený k zemi vypadá úžasně. Když jsem ho viděl na stánku, hned jsem k němu letěl.

Blatníky trčící z auta ven, křídlo na třetích dveřích, ochranný rám, obří brzdy a výfuk uprostřed zadního nárazníku.

Přesně toto je škodovka, která by měla místo u mě v garáži. Od jejího představení však nepřišla jediná informace o tom, co je to vlastně zač, jestli to jezdí, jaký to má motor a jaké záměry má s tímto konceptem vedení automobilky.

Trvalo mi přes rok, než jsem přemluvil důležité lidi v automobilce a mohl jsem se s nadopovaným Citigo seznámit osobně.

Stály tam dvě Citigo - Rally a Sport

Popravdě, když jsem se blížil k závodnímu okruhu Motorland v Bělé pod Bezdězem, připadal jsem si, jako kdybych šel znovu na maturitu. Ta nervozita, jestli tam Citigo Rally opravdu bude, jestli mě nechají se do něj posadit a hlavně svézt...

Stálo tam !

Bylo přikryté pod plachtou, hned vedle individualizovaného Citigo Sport.

Stáhli jsme plachtu a já jsem začal Citigo Rally obcházet, osahávat a nakoukat přes okno dovnitř.

Kotouče prozrazovaly, že zde nejde jen o designérskou zábavu.

Citigo Rally je brutální koncept, který ukazuje možnosti Slovenská designérů a konstruktérů. Zároveň jde ale o propojovací článek k dostupné individualizaci městského mini.

Škodovka ukazuje, že nemusí být vždy šedou myškou v ulicích velkoměst.

Sériové Citigo Sport představuje ideální způsob, jak se za rozumné peníze odlišit od většiny. Černá litá kola, lízátko pod předním nárazníkem, difuzor pod zadním nárazníkem, střešní spoiler a rychlý černý pruh.

 Stačí opravdu jen málo k tomu, aby Citigo vypadalo atraktivnější.

Za méně než čtvrt milionu ještě dostanete individualizovaný interiér. Klíček v barvách exteriéru Citigo Sport a hravě barevné čalounění sedaček.

Pohonná jednotka je sice stejná, ale odvážnější nastavení dostaly tlumiče a pružiny.

Citigo Sport se již v zatáčkách neohýbá tak jako základní verze a s tříválcem můžete letět téměř stále na plný plyn.

Jak Škoda Citigo Rally vznikala

Tomáš, který auto přivezl, mi začal prozrazovat, co se skrývá uvnitř Citigo Rally.

Navzdory tomu, že na začátku nebylo v plánu řádění na cestách, extrémně Citigo dostalo extrémní podvozek. Celý spodek je ze závodní Fabie Super 2000. Ano, z rallye speciálu, který už třikrát vyhrál šampionát IRC a i mistrovství Evropy.

Na řadu přišly speciální nápravy, velké brzdy, tlumiče od firmy Rieger, tvrdé pružiny. Chybí jen pohon všech kol.

Nejtěžší bylo nasoukat podvozek z větší Fabie do miniaturního Citigo.

Automobilka musela změnit mnoho věcí. Rozšířila karoserii, v Citigo upravovali uložení tlumičů, které také pocházejí z Fabie Super 2000.

Nejtěžší bylo upravit poloosy, které má auto vyřešeno tak, že se vybírají přes náboj. Jak je dostat do sériové manuální převodovky? V závodním náboji máte totiž větší průměr, v převodovce menší.

Nečekejte žádnou fušerinu v podobě svařování dvou různých komponent. Vyrobili nové poloosy s různým průměrem na svých koncích. I proto budu mít možnost vydolovat z podvozku maximum.

Úplně stejná situace nastala s velkým chladičem. Pro velkou tlamu v předním nárazníku bylo nutné použít velký chladič, který by vyplnil celou mřížku. I zde se muselo hodně upravovat.

Chvalozpěvy z Tomášovými úst však směřují k brzdám. "Podvozek je vynikající, ale když si vyzkoušíš brzdy, nebudeš chápat".

Obří chlazené kotouče a brzdiče Brembo z Fabie Super 2000 musí dělat s tímto prckem, jehož hmotnost se dostala dost pod 1000 kg, strašné věci. Odhaduji, že se bude stavět na přední. Ale ještě si na to chvíli počkejte.

Motorsport je nebezpečný

Nejdříve se musím podívat na své nové pracoviště. Není zde nic navíc. Většinu věcí dodala partnerská firma Sparco. Zejména velké černé ušáky, volant, pedály a řadicí páku. Pak je zde:
• mnoho karbonu,
• displej na zařazený rychlostní stupeň,
• panel, kterým se ovládá mozek Citigo Rally a
• displej dole na středovém tunelu, který informuje o základních jízdních údajích.

Poslední tři věci jsou originály ze závodního speciálu, ale zde nejsou připojeny. Naopak stylové jsou dvě přilby za sedačkami v dvoubarevné bílo - karbonové kombinaci.

Uvnitř je to tedy jako v kokpitu pravého rallye speciálu. Je tam ale i pár drobností, které připomínají sériové Citigo:
• ovládání stahování okének,
• páčky pod volantem,
• klíček na startování a
• tvar kaple přístrojů.

Zapomněl jsem ještě na samolepku "Upozornění: Motorsport může být nebezpečný", kterou mám přímo před očima.

Sedačka se posouvat nedá

Pomaličku sei sedám za volant do těsné sedačky, kterou nelze posouvat. Naštěstí je nastavena na podobnou postavu.

Sedí se extrémně nízko. Poutám se do šestibodových zelených pásů, nasazuji si helmu a dostávám povel, že mohu vyrazit.

Jsem zvědavý, co mi Citigo Rally ukáže.

Pokud napjatě čekáte, jaký brutální motor skrývá pod krátkou kapotou, zklamu vás. Je to to jediné, na co se netlačilo. Toto auto má proto pod kapotou obyčejný sériový tříválec.

75 koní, velmi hlučných koní

Auto by si zasloužilo přeplňované čtrnáctistovky TSI z Fabie RS. Ale to by se muselo hodně věcí měnit i v motorovém prostoru. Mrzí mě to, ale jen do doby, kdy nastartuji.

Padla mi brada. To je řev. Mrňous se na chvilku zaklepe a pak vykřikne.

Tomáš nám neřekl, že je zde závodní trombón. Mohlo nás to napadnout podle dole zatočené šedesátkové koncovky, které se používají pro áčkové závodní auta.

Několikrát dupnu na plyn. Ten zvuk je neskutečný.

Na volnoběh nebezpečně hřmí a při vyšších otáčkách připomíná spíše nakrmené Lancer EVO IX nebo Subaru STI. Rozhodně to neodpovídá 75 koním na předních kolech.

Tlačím spojku a rozbíhám se.

První kolo na Škodě Citigo Rally

Citigo Rally připomíná závodní auta, protože se mu nechce rozhýbat se. Trochu poskakuje, ale jen do okamžiku, než se tříválec dostane do otáček.

Motor řve jako šílený, ale velmi se mu jít nechce. Už ale začínám cítit podvozek. Je extrémně tvrdý.

V první zatáčce se ani při rychlejším průjezdu neobtěžuje naklonit.

Cítím každý kamínek na asfaltu, ale svůj podíl na tom mají i závodní michelinky, které přenášejí informace z cesty jako nejrychlejší procesor.

Začíná se mi to líbit. Ta komunikativnost a rychlost reakcí.

Zkouším volant nachytat na hruškách, ale nedaří se mi to. Reaguje na sebemenší povel, jakoby byl spojen s mozkem, který předem ví, co budu dělat.

Zkouším ťukat do brzd. Ještěže mě drží šestibodové pásy. Tomáš měl pravdu, protože Citigo zastavuje skoro na centimetru. To bude chtít větší rychlost.

Do druhého kola zvyšuji tempo a snažím se tříválce tisknout, co se dá. V žádné ze zatáček, tedy až na "vracáky" a jednu pravou z kopce, nemusím dávat nohu dolů z plynu.

Podvozek je ve srovnání s motorem asi stotisíckrát předimezovaný. Zvládne úplně všechno a vykreslí mi tím na tváři snad ještě větší úsměv, než nová GT3 od Porsche.

I lehké trhnutí ruční brzdou udělalo hodiny

Dan, můj fotograf, mě s Tomášem zastavují. Je vidět, že je baví sledování průjezdů, ale chtějí, abych se do toho ve "vracáku" opřel a použil ručku, která trčí do prostoru mezi sedačkami.

Nemohu odmítnout. Nejdříve z kopce. Zde mu to jde přece jen lépe. Citigo Rally se rozbíhá docela dobře.

Jdu hodně pozdě na brzdy, lehce trhnem za ručku a....

Zadek se utrhl až příliš a já končím v hodinách.

Zapomněl jsem na to, že je zde hydraulická ruční brzda, která funguje o dost lépe než v klasických autech. Navíc, je až příliš vzadu oproti posunuté sedačce. Potřeboval bych ji mít lépe po ruce, aby byla reakce dokonalá.

Nevadí, zvyknu si na to. Chybí výkon na rozběh ze zatáčky

Zkouším to znovu. Nádhera. Nebrzdil ho tolik, zadek se snadno odtrhne a přichází efektní průjezd bokem s rychlým výjezdem ze zatáčky.

Opakuji to směrem nahoru. Po rovince, krátce na brzdy a trhnout za ručku.

Zadek mi krásně pomůže zatočit to do zatáčky, ale odchod již není tak efektní. Opět chybí výkon.

Tříválec má problém, protože v sériovém provedení nemusí roztočit tak velká kola, které autu dávají velkou dávku přilnavosti.

Přetáčivost jako ze zpomaleného záběru

Nakonec si dáváme pasáž se sjezdem, kde se jde na brzdy do zatáčky, následuje kratičká rovinka a další pravá přes zlom. I v tomto místě se Citigo Rally dokáže rozjet tak, že mě nutí jít na brzdy.

Reakce je vynikající a po mírném zatočení jde zadek do přetáčivého smyku. Táhne se jako med. Kontrolovaně. Jako když si před očima pouštíte opakovaný zpomalený záběr.

Malá škodovka je tak čitelná, že by to mohla vyučovat. Jak mi později Tomáš prozradil, svůj podíl na tom mají i michelinky, které nejsou zcela čerstvé a jsou tvrdé.

Následuje kratičká rovinka a druhá zatáčka. Citigo Rally se tam krásně opře o vnější přední kolo a do vzduchu vyhodí vnitřní zadní kopýtko.

Museli mě zastavit

Tomáš sleduje, jak autu zatápím a raději mě asi po dvacátém kole zastavuje.

Vystupuji a nemám slov. Stále se ho ptám, proč je toto jen jako ukázkové vozidlo, proč tam není pořádný motor? Samozřejmě je to nesmysl. Na cesty by v takové podobě nemohlo vyrazit a dokonalosti vděčí podvozku z Fabie Super 2000.

Pošlete Škodu Citigo na závodní tratě

Všichni se shodujeme, že by to bylo fantastické závodní auto. Závodní Citigo Rally, klidně v nějaké lehké formě, by si našlo dostatek zákazníků.

Už dlouho nám tu chybí levné závodní auto, které by zásadním způsobem rozšířilo startovní pole a udělalo přitažlivější okruhové závody nebo soutěže.

Asi do smrti budu děkovat těm, kteří mi umožnili řídit a ochutnat atmosféru konceptu Škody. Zároveň jsme mohli zhodnotit práci česko - slovenských designérů, která není vůbec špatná.

Koncept je dokonalý i v detailech

Totéž platí i o samotném zpracování konceptu. Už jsem je viděl dost, ale kvalitu, s níž je postavena Škoda Citigo Rally, jsem často neviděl.

Například, komplikované tvarování vytažených blatníků a jejich přechody do nárazníků. Spáry jsou tu ještě přesnější než u sériovek.

Většinou se nižší kvalita podepíše na interiéru. Citigo Rally má výhodu, že se nevycházelo ze sériového provedení, ale vznikalo úplně stejně, jako při stavbě závodního speciálu.

Nic tu není odfláknuté. Ať jsem hledal, jak jsem chtěl, žádnou zásadní chybu jsem nenašel. Dokonce jsem byl překvapen, že koncept vydržel moje "nevybíravé" chování.

Auto vydrželo a ještě by klidně vyvádělo dalších pár hodin.

Přeji si, aby měli designéři škodovky stále prostor vymýšlet podobně šílené koncepty. Snad se někdy dočkáme jednoho z nich v sériovém provedení.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk. Autor je šéfredaktorem Faster magazine.

Autoři:

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz