skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Mini Paceman JCW je sebevědomé auto, ale není to závodník

  9:23aktualizováno  9:23
Mini Paceman je atraktivní auto s nemalými ambicemi i pro velké chlapy.

Test: Mini Paceman JCW | foto:  Martin Vosko, SME.sk

Některá auta mají díky svému designu sebevědomí více, jiné méně. Mini Paceman John Cooper Works ( JCW ) má sebevědomí na rozdávání.

Kde se objeví, tam ohromí bez ohledu na věk nebo pohlaví publika. Většinou v pozitivním slova smyslu.

Fotogalerie

Pohledem na cenovku testovaného vozu jsme si položili otázku, pro koho je vlastně určeno. Pár dní trvalo, než jsme pro Mini Paceman JCW našli místo.

JCW jako prémiový tuning

Britskou společnost John Cooper Works založil v roce 2000 Michael Cooper, syn Johna Coopera - výrobce původních sportovních vozů Mini Cooper. Společnost JCW dnes produkuje a ladí doplňky pro nové Mini, jak je známe dnes.

Očekávali jsme, že syn bude kráčet v otcových šlépějích. Komerční sféra však udělala své a titul JCW neznamená automaticky, že jste do rukou dostali sportovní nářadí. Za originální tunnig se však stydět nemusíte.

Výraznější tvarovaná přední maska, níže položené prahy s větracími otvory a dvě masivní koncovky výfuku. Takto si ve společnosti John Cooper Works představují tunning.

Mini i pro velké chlapy

Mini Paceman o něco narostl ve srovnání se svými standardními sourozenci. Na první pohled jsme si mysleli, že jen o něco přes 3 cm do délky ( 4 124 mm vs. 3821 mm ). Výrobce ale nepatrně natáhl i rozvor ze standardních 2 495 mm na 2 596 mm.

Navzdory malým rozměrům jsme jako spolujezdce pohodlně usadili i nadprůměrného Evropana. Ani při výšce přes 190 cm a úctyhodné váze neměl nejmenší problém s prostorem. Horší by to už bylo v druhé řadě.

Mini Paceman je automobil maximálně pro čtyři cestující s podmínkou, že jejich výška nepřekračuje průměr. Namísto zadní lavice použil výrobce dvě samostatná sedadla, mezi kterými si své místo našla kolejnice pro uchycení doplňků.

K sezení nemáme jedinou výhradu. Pracovní místo jsme si našli rychle.

Zklamalo nás posouvání předního sedadla při nastupování do druhé řady. Ani po několika dnech jsme nenašli způsob, jakým bychom sedadlo sklopili, aniž by se změnila jeho vzdálenost vůči volantu.

Interiér využívá místy tvrdší materiály, ale jejich kvalita je nadprůměrná. Páčkové přepínače jsou ozdobou kokpitu.
 

Hraje si na tvrďáka

Přestože Mini Paceman JCW není rozený závodník, jeho podvozek je tvrdý. Dobře pracuje na hladké vozovce, což je ale v našich končinách spíše ojedinělý jev.

Po průjezdu příčných nerovností v zatáčkách ukáže skryté nedokonalosti, jako je například zbytečné odskakování zadní části auta.

Uměle přitvrzený podvozek nepodpoří ani 17tipalcové pneumatiky s možností nouzového dojetí typu "runflat", které jsou tvrdší než běžné pláště.

Benzín umí utrácet i zbytečně

Na místě středního sedadla je "kolejnice " na přichycení doplňků. Kromě sklenic nabízí Mini i držák na mobilní zařízení nebo pouzdro na brýle. Po kolejích se dají posouvat podle potřeby.
 

Ověřená čtyřválcová pohonná jednotka se zdvihovým objemem 1,6 litru díky přeplňování turbem typu Twin Scroll vyprodukuje výkon 160 kW ( 218 k ). Maximální točivý moment 300 Nm je dostupný od 2 100 otáček za minutu, ale v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou je těžké jej využívat.

Právě převodovka zbytečně kazí potenciál jinak velmi povedeného motoru. K nepříliš velké ochotě řazení se přidá zbytečné přeřazování bez možnosti spolehnout se na točivý moment, hlavně při snaze o úspornou jízdu.

Velký rychloměr zůstal na svém místě. V jeho středu je displej palubního systému včetně navigace. K ovládání slouží páčkový volič a tlačítka na středovém tunelu.

Výrobce udává průměrnou spotřebu benzínu 8 litrů na 100 km jízdy. Naše ježdění vyšlo na 10,5 litru. Ve snaze o ekonomický provoz jsme byli nuceni použít manuální řazení převodových stupňů pádly pod volantem.

S trochou sebezapření jsme se ve městě dostali na průměrnou spotřebu 9,7 litru na 100 km, čímž jsme podlezli údaj výrobce o 0,9 litru benzínu na 100 km.

Mini Paceman JCW
Spotřeba v testu:9,7 - 10,5 l/100km
Cena verze od:od 36.800 eur
Cena testovacího modelu:od 47.117 eur

Náš názor

Mini Paceman John Cooper Works má jasné poslání. Oslovit mladší ambiciózní generaci, která se ještě nezabývá rodinnými problémy nebo figurovat jako druhé auto solventní rodiny.
 
Označení JCW nehraje v tomto případě roli okruhového specialisty, ale zajišťuje potřebnou exkluzivitu a trochu prvoplánový efekt.

Pokud byste ale byli vyznavači "sportovního efektu", použijete režim Sport. Ten, kromě držení motoru ve vyšších otáčkách na plynu, dopřeje dávku benzínu i výfuku.

Nespálený benzín odmění vás i okolí dodatečným "brbláním". Na pěknou spotřebu a skutečný účel však zapomeňte.

V případě nouze zavazadla neodmítne

První otevření kufru bylo trochu zklamáním. Svou reputaci si Mini Paceman napravil pohledem pod první dno zavazadlové prostoru.

Díky absenci rezervního kola nebo sady na opravu defektu je objem kufru 330 litrů dobře využitelný.

Praktickým prvkem je sklápění opěradel dvou zadních sedadel z kufru jednoduchým plátěným uchem. V případě Mini Paceman JCW můžeme odpustit i fakt, že sklopením nevznikne rovná podlaha.

Výrobce udává maximální využitelný objem 1 080 litrů. V praxi ho majitel Pacemana zřejmě nikdy nevyužije.

Test: Mini Paceman JCW

Test: Mini Paceman JCW

I na sněhu se stylem

Mini Paceman JCW svého majitele nenechá v nouzi ani v případě sněhové nadílky.

Díky mezinápravové spojce při snížené adhezi pomáhají při rozběhu i kola zadní nápravy.

V době testu zima štědrá na sníh nebyla a pohon 4x4 jsme vnímali jen díky nápisu All4 na bocích karoserie.

Z testovacího poznámek
Značka a modelmini
verzePaceman JCW
motorbenzínový, přeplňovaný turbem typu twin - scroll
Ventily / válce4 / 4
Objem1 598 cm3
výkon160 kW ( 218 k) / 6 000 ot. / min.
kroutící moment300 Nm / 2 100 ot. / min.
typ převodovkyautomatická se šesti stupni
zrychlení z 0-100 km / h6,9 s
Spotřeba - výrobce / test ( l/100km )8 / 9,7 - 10,5
Objem palivové nádrže ( l )47
Dojezd na nádrž v testu - po rezervu ( km )380
Typ a rozměr pneumatikBridgestone Blizzak LM - 25 I, 205 / 55 R17 RunFlat
Pohotovostní hmotnost / užitná ( kg )1 475/1 890
Objem zavazadlového prostoru ( l )330 - 1 080
Rozvor náprav: délka, šířka, výška ( mm )2 596 ; 4 124 x 1 786 x 1 527
podvozeksériově montovaný sportovní podvozek
interiérkůže
posed řidiče a výhledpřekvapivě dobrý, menší problém s odhadem délky předního převisu
Ovládání palubního systému / navigaceprůměr / po zaučení dobrý standard
Jazyk auta / navigaceanglicky
Grafika displejů a zobrazovánílepší průměr
Přední světla technikabi- xenon + adaptivní přisvětlení zatáček
Odemykání / vstup do autadálkové ovládání, startování tlačítkem
Pohodlí nastupování dopředu a dozaduNastupování dopředu je díky velkým dveřím výborné. Nastupování dozadu vyžaduje akceptovat karoserii typu kupé.
Sklápění opěradel ve druhé řaděz kufru
Využitelnost kufru a praktické detailyV dané velikosti průměr. Velké "druhé dno". Uchycení drobných věcí gumovými pásy.
Rezervní kolo - přístupVyužívá pneumatiky s nouzovým dojezdem ( RunFlat )

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz