skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Test: Opel Astra BiTurbo létá, ale příliš nízko

  7:52aktualizováno  7:52
Astra ve městě neustále ryla předkem o zem. Navzdory vyšší hmotnosti nabízí slušnou dynamiku a komfort při předjíždění.

Od Astry Sports Tourer jsme očekávali praktické auto na každý den s dobrými dynamickými vlastnostmi. Po usazení do výkonného kombi s provokačním přívlastkem turbo nás na první pocit potěšila sedadla s dobrým bočním vedením.

I po absolvování několikahodinové jízdy jsme nemohli Astře upřít komfort sezení. Černý interiér prošívaný červenou nití prozrazoval sportovněji naladěné auto.

Naproti jednoznačnému signálu do sedadel a do volantu středový panel působil nepřehledně. Najít rychle ve směsi ovládacích prvků ten pravý, bylo někdy nemožné.

Opel Astra BiTurbo

Opel Astra BiTurbo

Po několika zastaveních, abychom v klidu nastavili navigaci, nebo charakteristiku auta po zapnutí sportovního režimu, jsme si na ovládání zvykli. Rozhodně jej však nemůžeme nazvat intuitivním.

Město je pro Astru těžký terén

Během našeho testu jsme Astru BiTurbo vyzkoušeli ve stejném poměru na všech standardně využívaných typech silnic.

Od jízdy ve městě nás kromě dieselového motoru odrazoval i nízký předek. Konkrétní kus laciné plastové lišty umístěné pod předním nárazníkem. Drahou bychom tam ani nedoporučili při frekvenci jejího styku s asfaltem.

Vyšší poklop kanalizace na cestě, vyvýšený přechod pro chodce, retardér nebo výjezd z podzemní garáže. To jsou všechno místa, kde řidič s Astrou BiTurbo maturuje nad správným způsobem průjezdu, aniž by se přední lišta odírala o asfalt.

Parkování na obrubníku jsme nezkoušeli, to už asi patří do kategorie sci - fi.

Plastová lišta pod předním nárazníkem toho během 20tisíc kilometrů prožila už evidentně hodně.

Předjíždění Astře problém nedělá

Po ujetí značky označující konec obce jsme si oddechli a na dálnici předváděl Opel příjemnou jízdu.

Naftový motor je možná trochu hlučnější, ale při vyrovnaném tempu 130 km / h a 2400 otáčkách za minutu to posádku neobtěžuje.

Při předjíždění na silnicích první třídy poskytuje motor s maximálním točivým momentem 400 Nm komfortní výkonovou rezervu.

Opel Astra BiTurbo

Opel Astra BiTurbo

I když vlivem většího izolování od dění na silnici posádka neprožívá zrychlení intenzivně, pohled na rychle stoupající ručičku tachometru říká něco jiného.

Při průjezdu zatáčkami má Astra navrch a jen vysloveně klikaté cesty přinutí šoféra zvolnit tempo z maximální povolené rychlosti.

Sportovní podvozek posádku vytřese

Při nečekané nerovnosti před zatáčkou a souběžném brzdění se občas znovu pod předním nárazníkem ozval zvuk tření přední lišty o povrch vozovky.

Tento neduh jsme odstranili zapnutím sportovního režimu. Řízení a podvozek citelně ztvrdly a lišta definitivně upadla do zapomnění, alespoň dokud jsme se nevrátili do města.

Opel Astra BiTurbo

Opel Astra BiTurbo

Dotyk s cestou je ve sportovním módu mnohem intenzivnější a řidič pocítí chování auta mnohem lépe. Daní je citelné snížení komfortu, ale fanouška sportovnější jízdy tvrdý podvozek neodradí.

Opel AstraBiTurbo
Spotřeba v testu:5,9 l/100 km
Cena verze:od 22 940 eur
Cena na českém trhu:663 900 Kč

NÁŠ NÁZOR: V Astře BiTurbo jsme hledali služební auto na každý den a do každé situace, které sloučí praktické vlastnosti kombíku s dynamikou sportovně laděného vozu. V pracovním spěchu všedních dnů šofér nemůže řešit způsob nájezdu na každou nerovnost. Astře to svědčí na dálnici, případně na silnici první třídy s kvalitním povrchem, ale to je na slovenské poměry úzký záběr.

Potřebovala by nižší hmotnost

S dieselovým motorem a s karoserií kombi samozřejmě není Sports Tourer žádným supersportem, ale při dlouhých služebních cestách nabízí slušnou dávku dynamiky.

A mohlo by to být i lepší. To by však v řádku technického průkazu označujícího pohotovostní hmotnost musela svítit podstatně menší hodnota než je 1701 kg.

Opel Astra BiTurbo

Opel Astra BiTurbo

Vyšší hmotnost má samozřejmě negativní vliv i na ekonomiku provozu vozidla.

Výrobcem udávaná spotřeba 5,1 litru je bezpochyby dosažitelná, ale při běžné jízdě s nezatíženým autem. Podle testu je 5,6 litru mnohem reálnější výsledek.

Krátká část testu, kdy jsme vyzkoušeli dynamický potenciál auta, přiblížila celkovou spotřebu k šesti litrům.

Bixenony svítí do zatáčky

V noci jsme ocenili bixenonová světla AFL, která osvětlují zatáčku podle polohy volantu. Zejména na úzkých serpentinách byl přínos světel AFL citelný.

Automatické přepínání dálkových světel fungovalo, a ani jednou během testu nebyla oslněna protijedoucí vozidla.

Někdy však systému chvilku trvalo, než přepnul zpět dálková světla. Bylo to však v rámci normy a tak jsme prioritně využívali automatiku.

Z testovacího poznámek
Značka a modelOpel Astra
verzeBiTurbo
motornafta; čtyřválec; 1956 cm3
Výkon - kW ( k) / při otáčkách ( ot. / min )143 (195) / 4000
Krout. moment - ( Nm ) / při otáčkách ( ot. / min )400/1750-2500
Typ převodovky / počet stupňůmanuál / 6
Zrychlení z 0-100 km / h - výrobce / test (s)8,9 / neměřeno
Brzdná dráha 100 km / h - 0 ( m )neměřeno
Pružnost 70 - 100 km / h (s)neměřeno
Otáčky při rychlosti 90 km / h ( ot. / min. )1600
Otáčky při rychlosti 130 km / h ( ot. / min. )2400
Stav tachometru ( km )21000
Spotřeba - výrobce / test ( l/100km )5,1 / 5.9
Objem palivové nádrže ( l )56
Dojezd na nádrž v testu - po rezervu ( km )685
Typ a rozměr pneumatikNokian WR A3 235 / 45 R18
Pohotovostní hmotnost / užitná ( kg )1701/2170
Objem zavazadlového prostoru (l)500-1550
Rozvor náprav; délka, šířka; výška ( mm )2685; 4698; 2013; 1535
Motorna první pohled nepředvádí extrémně zrychlení, až při pohledu na tachometr si šofér uvědomí rychlost vozidla
Převodovkařazení je příjemné, vzhledem k sportovnější charakter auta má trochu dlouhé dráhy řadicí páky
Podvozekpo přepnutí do sportovního režimu auto trochu vytřese, ale výborně drží stopu a zlepší se odezva; lišta pod předním nárazníkem je nízko, překáží nejen při parkování, ale také vycházení z podzemních garáží, zda průjezdu vyvýšeného přechodu pro chodce
Interiérzrcadla a přední okna elektricky ovládaná, zadní okna manuální otevírání; červené podsvícení je v noci příliš výrazné
Posed řidiče a výhleddvojitý A sloupek, boční zrcátka posunutá dozadu nutí řidiče výrazně pootočit hlavu při kontrole situace za vozidlem
Ovládání palubního systému / navigacepáčka u volantu, možná ne nejmodernější řešení, ale za to uživatelsky příjemné / nepřehledný středový panel; při zadávání cíle navigace bere systém v úvahu diakritiku, co dělá vyhledávání zbytečně zdlouhavé ( listování mezi zbytečně větším počtem písmen )
Jazyk auta / navigacecze / cze
Grafika displejů a zobrazovánígrafika displeje je docela dobrá, v zobrazení navigace příliš výrazné červené barvy ( při zobrazení obce ) táhne oči
Přední světla technika a účinekadaptivní bixenony AFL, jejich natočení do zatáčky jsme ocenili zejména při jízdě serpentinami, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel funguje relativně dobře, pouze při automatickém přepnutí dálkových světel systému chvíli trvá, než vyhodnotí světelné podmínky
Odemykání / vstup do autadálkově, centrální / klasický klíč
Pohodlí nastupování dopředu a dozadupřiměřené třídě, bez výhrad
Nastavování sedadel vpředu a vzaduvpředu mechanika, řidič i výškově nastavitelné sedadlo; vzadu bez možnosti nastavení
Sklápění opěradel ve druhé řaděz kabiny
Využitelnost kufru a praktické detailypraktický tvar kufru; malé odkládací boxy na stranách na drobnosti; 4 krát oko a 2 krát háček; dvojité dno; sklápění zadních sedadel do jedné roviny s dnem kufru
Rezervní kolo - přístuplepící sada
Čistota obsluhy vozidla ( ostřikovač, nastupování, tankování )
nastupování - čisté prahy dvě těsnící gumy; snadno přístupný ostřikovač má trochu úzké hrdlo; tankování klasický uzávěr hrdla nádrže

Fotogalerie

Test publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autoři:

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz