skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta

  13:37aktualizováno  13:37
Jen několik dní poté, co Ford informoval o aktivním přednárazovém systému řízení, představuje Toyota podobnou technologii.

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta | foto: ToyotaSME.sk

Toyota Motor Corporation oznámila dokončení vývoje pokrokového systému na podporu řízení, označovaného AHDA ( Automated Highway Driving Assist ), který využívá technologii automatického řízení v zájmu bezpečnějšího cestování po rychlostních komunikacích.

AHDA spojuje dvě technologie automatického řízení na podporu bezpečnější jízdy a nižší únavy řidiče.

Kooperativní adaptivní tempomat, který bezdrátově komunikuje s vozidly vpředu a udržuje od nich bezpečný odstup, a systém pro sledování jízdních pruhů ( Lane Trace Control ), který zásahy do řízení pomáhá udržovat optimální trajektorii vozidla v rámci jízdního pruhu.

Odpovědnost zůstává na řidiči

Na rozdíl od klasického adaptivního tempomatu, který na detekci jiných vozidel využívá radar, je kooperativní adaptivní tempomat postaven na komunikaci mezi vozidly, při které se přenášejí údaje o zrychlování a zpomalování vozidel jedoucích vpředu.

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta

Tímto způsobem je zajištěno, aby vozidla jedoucí za nimi mohla upravovat svou rychlost a udržovat bezpečný odstup. Díky odbourávání zbytečného zrychlování a zpomalování tento systém údajně zlepšuje spotřebu paliva a napomáhá k větší plynulosti provozu.

Systém sledování jízdních pruhů s technologiemi automatického řízení využívá kamery, radar pracující v pásmu milimetrových vln a řídící software pro hladké udržování optimální trajektorie jízdy při jakékoliv rychlosti.

Zařízení podle potřeby upravuje úhel natočení kol vozidla, hnací moment a brzdnou sílu ve snaze udržovat optimální trajektorii v rámci jízdního pruhu.

V kontextu rychle stárnoucí populace v příštích letech budou dosažené výsledky využity na vývoj technologií na podporu řidičů i z řad seniorů.

Nároky na ochranu chodců se zvyšují

Toyota se pochlubila, že kromě systému automatického řízení vyvinula i bezpečnostní systém pro předcházení kolizím ( PCS ) , který využívá technologii automatického řízení v kombinaci se zvýšeným nouzovým brzdným účinkem a automatickým brzděním, aby napomohla předcházet střetům s chodci.

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta

Nový bezpečnostní systém může pomoci zcela předejít nehodě v případech, kdy samotné brzdění nepostačuje, například když vozidlo jede příliš rychle a chodec nečekaně vstoupí do jeho dráhy.

Chodce dokáží detekovat palubní senzory, a pokud systém vyhodnotí , že hrozí riziko střetu, před řidičem se na palubní desce okamžitě zobrazí optické varování.

V případě , že pravděpodobnost kolize roste, systém reaguje zvukovým i optickým varováním, aby řidič ihned přistoupil k úhybnému manévru, a současně se také aktivuje funkce posílení brzdného účinku a automatického brzdění.

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta

I Toyota vám bude zasahovat do řízení auta

Pokud systém vyhodnotí , že se střetu samotným brzděním již nelze vyhnout a v okolí je dost místa na manévr, aktivuje se asistent řízení, aby vůz chodce podle možnosti minulo.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz