skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Toyota Yaris Hybrid -R je malé žihadlo

  7:00aktualizováno  7:00
Závodní Yaris s hybridním pohonem chce ohromit výkonem 420 koní a technikou dostupnou jen v hypersportových hybridech z dílen McLaren nebo Ferrari.

Toyota Yaris Hybrid -R je malé žihadlo | foto: ToyotaMartin VoskoSME.sk

Fotogalerie

Hybridní pohon je stále poměrně mladá technologie - první generace průkopnického modelu Toyota Prius se objevila v roce 1997, tedy jen před 16 lety. Jako taková má budoucnost stále před sebou, přičemž její vývoj se může ubírat mnoha různými směry.

Teprve nedávno se hybridní technologie začala objevovat v závodních programech a lidé ji stále docela neberou jako řešení umožňující zvýšit maximální výkon.

Yaris Hybrid R je ukázkou sportovního hybridu

Už jsme psali, že hybridní pohonná soustava konceptu Yaris Hybrid R, která vychází z 3 - dveřového Yarisu, obsahuje vyladěný 1,6 litrový zážehový motor a dva elektromotory.

Přední kola pohání 221 kW ( 300 k) 1,6 - litrový čtyřválcový motor s turbodmychadlem Garett GTR2560R (max. plnící tlak : 2,5 baru ) a přímým vstřikováním paliva. Agregát vyprodukuje maximální točivý moment 420 Nm.

Každé zadní kolo je samostatně poháněné 44 kW ( 60 k ) elektromotorem - stejným jako v standardním modelu Yaris Hybrid. Hybridní pohonný systém dokáže vyvinout celkový systémový výkon 309 kW ( 420 k ).

Plný výkon ( včetně výkonu elektromotorů - 88 kW ( 120 k) ) je dostupný během prvních pěti sekund zrychlování. V silničním režimu se k výkonu spalovacího motoru připojí " elektrický výkon " 29 kW ( 40 k ) po dobu 10 sekund.

Energie získaná během brzdění se ukládá do "superkondenzátoru", který je v modelu Yaris Hybrid - R umístěn pod zadními sedadly, kde se ve standardním modelu Yaris Hybrid nachází akumulátor hybridního systému.

Mezi spalovacím motorem a 6stupňovou sekvenční převodovkou se nachází třetí elektromotor, který pracuje jako generátor ve dvou případech : během zpomalování vyrábí elektřinu na dobíjení "superkondenzátoru" a během zrychlování přímo napájí zadní elektromotory.

Druhý případ nastává pouze tehdy, když výkon a točivý moment spalovacího motoru překračuje záběrové schopnosti předních kol.

Generátor se chová jako vyspělý systém regulace trakce, který namísto omezení výkonu při prokluzování předních kol přesměruje točivý moment ve formě elektrické energie na zadní kola v zájmu zlepšení akcelerační schopnosti a ovladatelnosti vozidla.

Design neustoupil hybridu

Rozšířené blatníky lemují kola, které mají speciálně navrženy 18palcové disky TRD a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 225 / 40 R18 s asymetrickým dezénem. Drážkované a děrované brzdové kotouče svírají vpředu šestipístkové a vzadu čtyřpístkové brzdové třmeny.

Na zadním sloupku karoserie umístěné rychloběžné víko palivové nádrže usnadňuje rychlé tankování paliva v boxech.

Dvoubarevná skořepinová sedadla Recaro mají boční opěrné polštáře potažené černou kůží a zbytek potahu tvoří modrá Alcantara. Ta pokrývá část výplně dveří a palubní desky, díky čemuž interiér působí jednotně a "závodně ".

Vysoko a blíže k pravé ruce řidiče umístěná řadicí páka sekvenční převodovky umožňuje rychlé řazení na nižší převodové stupně potlačením dopředu a řazení nahoru zatažením páky dozadu.

Z počítačové hry na závodní okruh

Koncept Yaris Hybrid - R využívá stejný systém CAN - Gateway ECU, který umožňuje řidiči kupé GT86 uložit si na USB klíč nebo inteligentní telefon jízdní údaje zaznamenané během jízdy na závodním okruhu.

Takto získané údaje o poloze ( pomocí GPS ), zrychlení, úhlu zatočení volantu, řazení převodových stupňů, otáčkách motoru, rychlosti jízdy a dokonce i o teplotě chladicí kapaliny se pak mohou použít k reprodukování podmínek během reálného kola na závodním okruhu a na srovnání s virtuální jízdou na hrací konzoli.

V konceptu Yaris Hybrid - R se tato technologie posouvá ještě o krok kupředu tím, že stejný princip umožňuje využívat obráceně. Údaje z kol odjetých na hrací konzole jsou poslány do řídící jednotky vozidla.

Elektronický řídící systém může předvídat jízdní podmínky na příslušném okruhu a optimalizovat fáze rekuperace energie, činnost systému regulace trakce, množství energie využívané v jednotlivých fázích a optimalizovat jízdní vlastnosti vozu prostřednictvím zadních elektromotorů.

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

Autor: , SME.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz