skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

První jízda: Tříválec potáhne lidový Peugeot 301 do města

  8:36aktualizováno  8:36
Na tureckých silnicích jsme vyzkoušeli všechny převodovky i motory levného rodinného auta, které zaujme kufrem a místem vzadu.

Po dvanácti set kilometrech s Citroënem C-Elysée 1,6 HDi a představení modelu Peugeot 301 jsme pokládali cestu na první jízdy do Turecka za zbytečnou. Ale nebyla, protože jsme vyzkoušeli všechny verze modelové řady, ke kterým není běžný přístup a samozřejmě dostali jsme se i k novým informacím. Hlavní zjištění však je, že přesně tato auta potřebuje automobilový průmysl jako sůl, nemluvě o značce Peugeot.

Pokud někomu příliš nevoní kvalita dílenského zpracování některých francouzských aut po 30 000 kilometrech, Peugeot 301 zřejmě přesvědčí. Po cestách Turecka jsme najezdili na takové prezentace až netradičně hodně a z auta čtyři miliony testovacích kilometrů doslova sršely.

Peugeot 301

Peugeot 301

Podvozek turecké verze byl ještě tužší než u dvojčata od Citroënu, kterou jsme zkoušeli u nás. Pedantně jsme studovali detaily spoje dílců v interiéru a klobouk dolů. Dokonce kulisa řazení se zdá být vylepšená, a když začnete opravdu velkou silou morfovat madlo dveří, nezavrže ani trochu.

Peugeot potřeboval 301 jako sůl

Základní požadavek na konečné využití auta donutila značku udělat věci jednoduše a tím pádem kvalitně. Plasty interiéru, klimatizace i větrání musí obstát na horkém středním východě, kde patří sedanům v kompaktní třídě 70 procent trhu, ale zároveň musí 301 hladce startovat a rychle topit na severu Ruska při -35 stupních.

Rusko je po Latinské Americe a Číně třetí nejvýznamnější trh nového sedanu. V západní Evropě se 301 téměř neobjeví, neboť tam mají sedany v kompaktní třídě jen dvouprocentní podíl. Ve východní Evropě to některé trhy vytahují na polovinu ve srovnání s hatchbacky.

Nedělali nic nového, jen ladili

Peugeot 301 je definován jako kompaktní sedan s nejdelším rozvorem 2650 milimetrů mezi svými konkurenty. Využívá mírně modifikovanou, ale společnou platformu s modelem 208, přestože rozměrově je mu nadřazený. Zejména rozvor se podepsal pod extrémně mnoho místa na nohy vzadu. O zadních opěrkách hlavy jsme psali. V globálu však prostorem a velikostí kufru patří 301 tam, kde být má.

Aktuální ceny na českém trhu

301 ACCESS 1.2 72 k                 217 500 včetně DPH

301 ACCESS 1.6 HDI 92 k          277 500 včetně DPH

301 ACTIVE 1.2 72 k                  247 500 včetně DPH

301 ACTIVE 1.6 115 k                277 500 včetně DPH

301 ACTIVE 1.6 115 k AUT4      302 500 včetně DPH

301 ACTIVE 1.6 HDI 92 k           307 500 včetně DPH

301 ALLURE 1.2 72 k                 267 500 včetně DPH

301 ALLURE 1.6 115 k               297 500 včetně DPH

301 ALLURE 1.6 115 k AUT4    322 500 včetně DPH

301 ALLURE 1.6 HDI 92 k         327 500 včetně DPH

(akční ceny dle www stránek českého pobočky Peugeot)

Ruská verze bude mít ochranu spodku motoru, která v jiných specifikacích není. Konstruktéři se zaměřili na odizolování prachu cest od interiéru. V Turecku se to osvědčilo a prahy zůstaly po otevření dveří nezaprášené. Klimatizace i vytápění je také laděné podle umístění a trhu, kde se bude auto prodávat. Obecně nejodolnější vypadá být ruská verze. Cesty jižního Turecka v hornatém kraji mají drsný asfalt a mimo hlavní tahů záplaty.

Nafta působí suverénně

Nafta 1,6 HDi, který se nebude dodávat s automatem, spotřeboval v kopcovitém terénu 4,8 l/100 kilometrů. Benzínový motor 1,6 Vti se při standardní jízdě jeví tišší a má ještě lepší převody na časté rozjíždění a jízdu přískoky ve městě. I řazení je lepší. V nezabehnutém stavu a v kopcích je dole tupý jako poleno, a proto potřebuje otáčky, alespoň 3000 na to, aby se rozhýbal.

Zatímco jeden nejmenovaný kolega novinář měl na prvních 150 kilometrech trasy spotřebu 9,2 litru, naše posádka ji po výměně aut a na stejné cestě zpět srazila na 6,2 litru na 100 km.

Motor 1,6 VTi je pohonný agregát na menší roční počet km, vhodný i na krátké trasy, ale spotřebou citlivější na tempo jízdy. I při silné preferenci benzinových motorů bychom asi sáhli po 1,6 HDi.

Peugeot 301 jako městská alternativa

Logicky je koncept auta ušitý na ty, co mají jedno auto v rodině, mají od 35 do 45 let a už nějaké potomstvo. Přestože žijí ve městě, potřebují něco větší než Peugeot 208, ale finančně levnější nebo na stejné úrovni. Nás hlavně zajímalo jak jezdí Peugeot 301 1,2 Vti za 8 490 € s třemi válci a výkonem 72 koní. Aby tříválec nevypadal v 4,4 metru dlouhém sedanu jako v kómatu, dostal dobře ušitou převodovku a čtyři stupně přesně do města.

Na pětce je zrychlení - vlastně není, přestože se jedná o ideální převod na ježdění po obchvatech a okreskách, protože na pátém stupni a při 70 km / h má tříválec 2000 otáček. Při 90 km / h jsou otáčky 2450 a to je moment, když už cítit jakýsi nárůst výkonu. Potěšily nás níže položené stupně, neboť na trojce Peugeot 301 dobře zrychluje a na čtyřce při 2000 otáčkách zvládá padesátku v obci.

Jízda s nejlevnějším tříválcem přinesla ještě poznání nejlevnější konfigurace interiéru bez ozdobných chromových prvků s plastovým volantem a obyčejnějšími otočnými ovladači ventilace. I tak vypadá přístrojová deska a dveře hodnotnějším dojmem než ve Škodě Rapid nebo Dacii Logan.

Samozřejmě cenovou kategorii vidět už na první pohled, ale zase není to mnohem horší než 208 v základní výbavě. Přímější řečeno základní verze 1,2 Vti není jen teoretický cenový tahák, ale ve městě reálně použitelné auto. Pokud uvažujete o častějších dlouhých cestách nebo po odpočinku a s naloženým autem, třeba jít o stupínek výše.

Robotizovaná převodovka zatím nestraší

Základní paletu dvou benzinových a jednoho naftového motoru doplňuje 1,6 VTi BMV, tedy verze s automatem. Štěstím jsme vykřikli při prvním pohnutí, že to není škubající robotizovaná převodovka, ale normální automat. Úsměvy z tváře a nadšení z hladkého pohnutí pominuly na čtvrtém stupni, který je zároveň poslední.

Nakonec automat ve městě fungoval obstojně a vynikal velmi dobře sladěnou charakteristikou mezi pohybem plynového pedálu a pohnutím auta z místa. Ale i tak automat zůstane asi okrajový a taxikáři v Istanbulu přijde jako fajn.

K dieselu automat nebude a bohužel v budoucnu hrozí nástup robotizované převodovky. O verzi na LPG se zatím neuvažuje a v závislosti na trhu a verze budou benzínové motory schopné spalovat benzín s nižším oktanovým číslem.

První dojem

Cena a použitelnost auta v různých a těžkých podmínkách ostříhaly francouzskému koncernu křídla ve fantazírovaní nad zbytečnostmi, a tak se jim podařilo postavit auto, které už dávno měli mít. Věříme, že tato slova budou platit i tehdy, pokud budou mít první kusy najetých 200 000 kilometrů. Podle toho, co jsme měli v rukou, to vypadá opravdu nadějně a model 301 nám nepřijde jako klamný obraz levného vození pro běžné lidi, ale reálné dobré auto na každý den.

Peugeot 301 - základní údaje
Rozměry (DxŠxV)4 427 x 1 748 x 1 477 mm
Rozvor os kol2 652 mm
Světlá výška138 mm
Motor1,2 VTi1,6 VTi1,6 HDi
Výkon53 kW (72 k)84 kW (115 k)68 kW (92 k)
Kroutící moment110 Nm při 3300 ot / min150 Nm při 4000 ot / min230 Nm při 1750 ot / min
Pohot. hmotnost1020 kg1090 kg1095 kg
Zrychlení 0-100 km / h14,2 s9,4 s11,2 s
Kombin. prům. spotřeba5,3 l/100km6,5 l/100 km4,3 l/100 km

Fotogalerie

  Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz