skok na navigaci skok na obsah

Automodul.cz

Vyzkoušeli jsme čínský Qoros, líbil se nám více zezadu jako zepředu

  7:48aktualizováno  7:48
Po získání pěti hvězdiček Euro NCAP nás čínský Qoros zaujal dobře odhlučněným podvozkem a slušným motorem. Automatická převodovka má své rezervy.

Společnost Qoros byla založena v roce 2007 spojením skupiny investorů a čínské automobilky Chery. Svou první veřejnou premiéru absolvoval její model Qoros 3 na autosalonu v Ženevě v březnu 2013.

Dalším důležitým krokem byl zisk pěti hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP v listopadu téhož roku. Právě jsme dostali možnost vyzkoušet funkční verzi sedan, která se od finální verze modelu určeného pro Evropu liší jen minimálně.

Změny se dotknou například multimediálního systému, který zatím neobsahuje navigaci. Zvenku Qoros vypadá docela přijatelně. Nám se líbil více zezadu jako zepředu.

Interiér působí levně, ale funkčně

Po usednutí za volant nás zaujal multifunkční volant s větším věncem, než jsme zvyklí. Ovládací prvky na volantu a materiály lze působily levně, ale podstatná je jejich funkčnost.

Vyšší řidiči mohou mít problém za volantem na dálnici při zapnutém tempomatu. Tehdy totiž kolenem nevyužité pravé nohy snadno nechtěně zapnou vyhřívání sedadel.

Jinak je posazení na sedadle řidiče příjemné. S prostorem nemá problém ani posádka sedící vzadu, sezení ale není až tak komfortní.

Podvozek je silnou stránkou

První, co jsme si všimli během jízdy byl podvozek a jeho nečekaně dobré odhlučnění. Na dobrých silnicích se přidává i komfort, ale hlavně má dobré jízdní vlastnosti.

Qoros 3 Sedan není v zatáčkách nervózní, dobře drží stopu, dává však slabší odezvu o dění na silnici.

Přibližování k limitům vozidla jako první oznámily pískající pneumatiky, ale auto zůstalo přesto klidné bez propružení či výrazného náklonu.

V tom mu pomáhá poměrně dlouhý rozvor náprav 2690 mm a široké rozchody kol (1579 mm vpředu/1585 mm vzadu).

Čínský Qoros 3 Sedan

Čínský Qoros 3 Sedan

V interiéru najdeme levnější materiály. Na druhé straně i multifunkční volant a osmipalcový dotykový displej. Foto: Tomáš Benedikovič

Točivý moment je dostupný v širokém spektru otáček

Čtyřválcový turbem přeplňovaný motor s výkonem 115 kW nedělá z Qorosu žádný trhač asfaltu, ale nabízí slušnou dynamiku.

Benzínový agregát o objemu 1,6 litru ohromí hlavně dostupností maximálního točivého momentu 210 Nm v širokém spektru otáček 1750-5000.

Jelikož výkon vrcholí při 5500 otáčkách, tak po sešlápnutí plynu na podlahu řadí automatická převodovka při 6000 otáčkách.

Podle údajů výrobce zrychlí z klidu na 100 km / h za 9,7 sekundy a v průměru spotřebuje 6,3 litru benzínu. Jeho dobré vlastnosti jsou někdy omezeny chováním převodovky.

Čínský Qoros 3 Sedan

Čínský Qoros 3 Sedan

Prostorově je na tom vzadu sedan dobře. Pro pohodlnější sezení, by se sešla hlubší podlaha a delší sedák. Foto: Tomáš Benedikovič

Při předjíždění platí, že méně je více

Na začátku jsme převodovku se dvěma suchými spojkami považovali za nejslabší článek auta. Postupně jsme si na ni zvykli, ale jedna výhrada zůstává.

Při klidné jízdě a náhlém využití funkce kick-down (sešlápnutí pedálu plynu na podlahu), trvalo dlouho, dokud převodovka podřadila na správný převodový stupeň.

V praxi to pak vypadalo, jakoby když bychom jezdili na převodovce s hydrodynamickým měničem. Nejdříve se dostavil zvuk a výkon přišel až se značným zpožděním.

Při předjíždění proto v případě Qorosu platí, že méně je více. Správným dávkováním plynu jsme předjeli pomalejší vozidla podstatně rychleji.

Druhou možností je předvídat a dupnout na plynový pedál s předstihem. Při běžné jízdě převodovka řadila rychle a s výjimkou druhého převodového stupně i hladce.

Při řazení dvojky někdy autem mírně škublo. Škubnutím se nevyhnulo ani při pomalém dobrždění před semaforem.

Systém start-stop vypnul motor při nízké rychlosti, což v kombinaci se zařazeným převodovým stupněm nepřineslo plynulé zastavení.

Čínský Qoros 3 Sedan

Čínský Qoros 3 Sedan

Qoros vyniká vlastnostmi podvozku, také má dobře odhlučněný motor.
Foto: Tomáš Benedikovič

Motor je tichý a bez vibrací

Poslední kilometry první jízdy jsme absolvovali v dálničním tempu, kdy je auto tiché. Odhlučnění je obecně velmi dobré. Paradoxně jediné vibrace, které se přenášely do interiéru, byly způsobeny chlazením motoru.

Trochu nás překvapilo, že na konci testu jsme cítili ve volantu vibrace z ventilátoru, zatímco motoru jsme si během celé jízdy prakticky nevšimli.

O Qorosu nemůžeme říci, že je to špatné auto. Právě naopak, Qoros v mnohém konkuruje zavedeným automobilkám.

Pozitivně překvapil podvozkem a v podstatě i motorem. Má však ještě dětské chyby a to se při ceně 20 960 eur ( zhruba 565 tisíc Kč ) nenosí.

Jsme zvědaví, jakou cenovou politiku zvolí značka u méně vybavených modelů bez couvací kamery a bez automatické převodovky. Zároveň automobilka podle vlastních vyjádření plánuje ještě mnohé věci vylepšit.

Čínský Qoros 3 Sedan

Čínský Qoros 3 Sedan

Ovládání multimediálního systému dvěma prsty najednou je neobvyklé. Nemůžeme jej označit jako intuitivní. Foto: Tomáš Benedikovič

Z testovacího poznámek
značkaQoros
model3 Sedan
motorizacepřeplňovaný benzínový řadový čtyřválec s variabilním časováním ventilů
objem (cm 3) / počet válců1598/4
výkon (kW (k)) / při otáčkách115 (156) / 5500
točivý moment (Nm) / při otáčkách210/1750-5000
dojmy z motorumotor má slušný tah v širokém spektru otáček
reakce na plyn / start stopne úplně ideální ale není ani špatná, dojem z reakce spíše kazí dvouspojková převodovka při sešlápnutí plynu na podlahu
pohotovostní hmotnost1485
převodovka / počet stupňůautomat / 6
kvalita řazenírychlé řazení během akcelerace, ale při nečekaném sešlápnutí plynu převodovce chvíli trvá než se vzpamatuje, tehdy svým chováním připomíná převodovku s měničem - nejdříve se dostaví zvuk až pak výkon; časem se s ní řidič sžije a při správném dávkování plynu podřadí pouze o jeden stupeň - tím získá vozidlo podstatně lepší reakci na plyn
typ pohonupřední pohon
rozměr a typ pneumatikContinental ContiSportContact 3 215/50R17
řízení a vedení stopyřízení by mohlo být o málo strmější; podvozek je asi nejpozitivnější překvapení od Qorosu, auto se chová v zatáčkách až překvapivě klidně; vyčítat mu lze možná slabší odezvu o dění na silnici
odhlučnění podvozkuvýborné odhlučnění podvozku
komfort podvozkuslušný komfort, na horších cestách Qoros mírně poskakoval
asistenční systémyelektronický systém rozdělení brzdného účinku; systém kontroly brzdění v zatáčkách; asistent rozjezdu do kopce;
výhled od řidičedobrý výhled
posed za volantempříliš krátký podsedák, jinak je sezení v pořádku; slabší boční vedení sedadel; vyšší řidič kolenem přepne ovládací prvky palubní desky (vyhřívání sedadel)
ovládací prvky a navigacedotykový displej má neobvyklé ovládání dvěma prsty; ovládání není intuitivní, ale automobilka hodlá upravit mnohé detaily včetně multimediálního systému, tak aby vyhovovaly i evropským zákazníkům
grafika displejůna osmipalcové dotykové obrazovce bychom očekávali příjemnější grafiku, ale zde si také s hodnocením počkáme na plánované úpravy.
nastupování dopředu a dozadulehké otevíratelné široké dveře umožňují pohodlné nastupování
užitná hodnota a kufrmenší prostor při rezervě pod dnem kufru; sklopná dělená sedadla
celkový dojemQoros překvapil odhlučněním podvozku a chováním v zatáčkách; kvalita materiálů vzhledem k ceně nedosahuje dostatečnou úroveň; své rezervy má i automatická převodovka; mnohé detaily plánuje ještě výrobce doladit a přizpůsobit evropskému zákazníkovi

Fotogalerie

Článek publikujeme ve spolupráci s auto.sme.sk

 

Najdete na iDNES.cz

technická podpora: +420 734 517 369, eduard.vachovec@automodul.cz
AutoModul.cz | obchod@automodul.cz